Hjälp! :(
Har precis fått mens och är inte hemma. Är med pappa hemma hos andra. Ska sova över och tog inte med några bindor eller tamponger alls, visste inte att det skulle komma nu… Vågar verkligen inte fråga och vet inte vad jag ska göra. Blöder jättemycket, det går igenom dubbla nattbindor och nattampong… Antar att det enda jag kan göra är att ha papper och gå upp och byta varje timme inatt…. Eller har ni något annat förslag? :(
Det är ju bättre att säga som det är och få hjälp än att du eventuellt blöder ner deras säng och sängkläder.
Jag vet hur det är att inte våga säga något, jag föreslår att du först letar igenom badrummet. Om det verkligen inte finns några mensskydd så skulle jag faktiskt ändå föreslå att du försöker prata med din pappa. Jag skulle tycka att det vore mer pinsamt att blöda ner deras säng än att fråga om mensskydd. Han vet att du har mens, han vet att människor får mens, han kommer klara av det. Du kan smsa eller ge honom en lapp du skrivit. Du klarar detta! Lycka till. ❤️
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#1 Nej, jag kan inte… Eftersom att jag nyss fick det tror jag inte att det kommer riktigt så mycket som jag skrev. Såg att dom hade bindor i ett skåp. Tycker ni att det är okej att jag "tar" en utan att säga något eller är det jättedumt? Vågar verkligen inte fråga och vill inte att det ska komma i sängen :(
#3 Ja, självklart är det okej att du tar en binda. Enda gången jag skulle säga att det inte är okej vore om de var väldigt fattiga och verkligen måste ha mensskydden själva men annars har jag aldrig träffat någon mensare som inte delar med sig av mensskydd.
beror på hur de är, men jag hade hellre sett att du "lånade" en binda än att du blöder i sängen och eventuellt skapar fläckar som inte går att få bort..
Det är förmodligen lugnt att du tar en binda. Bättre än att blöda i sängen i alla fall, och toapapper fungerar inte bra som binda (jag har provat). Bästa vore såklart om du kunde prata med din pappa eller personen som har bindorna, men jag förstår om du inte vill det (:
//Jessie
Ja ta en binda. Men man bör alltid fråga innan man tar saker från någon. Mens är naturligt och uppenbarligen har någon i hushållet också mens. Så jag råder dig att prata med tjejen/kvinnan.
#3 Absolut! Ta bara, de kommer inte bli fattiga för att du tar en eller några stycken och de lär antagligen inte ens märka det. Jag har tagit bindor från flera personer när jag fått mens. Skulle aldrig tänka mig att någon inte skulle dela med sig av bindor till någon som ska sova hos dem. Det är verkligen ingen stor grej och inget att oroa sig för.
Jag hade inte uppskattat att någon kollat igenom mina saker och tagit något utan att fråga.
Vuxna eller äldre kvinnor frågar, kanske om min 30-åriga vän hade rotat i mitt badrum och tagit en binda hade jag blivit liksom… varför inte fråga.
Men jag gissar att detta nu är en ung kvinna, tonåring någon som nyss fått sin mens, jag var själv i den åldern en gång i tiden och minns hur pinsamt allt var och hade en tjej tagit en binda eller tampong från mig utan att fråga hade jag självklart inte brytt mig om det.
Ta du en binda eller 2.
Men du ska veta att kvinnor bryr sig inte, det är så naturligt, om det finns en kvinna där du är kan du alltid gå och fråga eller säga till.
Jag förstår att prata med en man är kanske inte det första man vill.
Okej men då tar jag en. Jag är 13 och ja, jag tycker att det är jobbigt att fråga… Dessutom är ingen som bor här hemma utan vi är här och vaktar deras djur, så har egentligen ingen att fråga direkt. Hittade 2 vanliga bindor i fickan, kanske klarar mig med dom ifall det inte kommer igång direkt..
ta och leta upp en stor handduk helst inte vit som du kan sova på och i värsta fall så kan en mindre handduk funka i trosorna med under natten
det viktiga är att tänka på att blir det blodfläckar på textilier kläder handdukar m.m så ska det sköljas av i kallt vatten ordentligt kallt tills alla fläckarna är borta minsta varmt eller ljummet vatten så binder man blodet i fläcken och det blir hopplöst att få bort det hela
är det en besvärlig fläck så kan man även prova att låta det ligga i blöt en stund och hälla i massor med vanligt bordssalt
och bindor borde man få kunna ta oavsett är det kris så är det och det borde ju varje kvinna med mens veta om förstå och respektera
Ta av bindorna du hittade och skriv en liten lapp som du lämnar där vid förpackningen sen innan du åker? Du kan skriva att det blev kris och att du behövde låna, då behöver du ju inte säga något samtidigt som du inte "bara tar". Kvinnan i huset kommer garanterat att förstå. 🙂
Du har inte med dig pengar då? I så fall kanske du kan gå till en affär (om det finns i närheten förstås) och köpa själv.
Tog ett trosskydd som extra lite längre upp. Hon hade 2 öppnade 30-pack så hon lär inte märka något/bry sig. Som tor va så kom inte mensen "på riktigt" förens på morgonen. Alla sängkläder osv klarade sig alltså, tack för hjälpen iallafall :)
Skönt att det löste sig!
Kan bara hålla med om att om jag visste att en 13-årig tjej hade sovit i mitt hem och jag märkte att det fattades en eller ett par bindor så skulle jag förstå precis och bara tycka det var bra att hon hade hittat dem. Kommer ihåg hur pinsamt det kunde vara när man var ung! Fast hade jag varit hemma hade jag väl föredragit om hon hade frågat mig lite diskret istället för att leta i mina skåp.
Och som sagt, mycket bättre än att bloda ner sängen.
Jag förvarar alltid alla mensskydd på ställen nära toaletten (t.ex. i ett skåp under handfatet) så att om någon skulle komma till mig och behöva ett så finns det nära till hands. Klart att det bästa är att de frågar innan men skulle de inte våga (jag hade aldrig vågat när jag var 13 år) så tycker jag inte heller att de ska behöva det.
Skönt att höra att allt gick bra (:
Mina bindor ligger framme och synligt inne på toan, och för mig hade det varit självklart att en gäst kan ta en binda om det vore kris. Oavsett om det är en trettonåring eller en äldre person. Jag hade nog mest blivit förvånad om någon hade frågat, för mig är inte bindor personliga ägodelar på det viset att jag hade tyckt att en gäst hade behövt fråga mig.
Däremot hade jag frågat om jag hade hamnar i situationen att jag är hos någon och inte har bindor, för jag vet ju inte hur den personen ser på saken. Jag har faktiskt aldrig tyckt att mens var så pinsamt, ens när jag nyss hade fått den när jag var elva-tolv så jag hade nog frågat då också. Men jag har märkt bland klasskompisar och liknande att vissa tycker det är väldigt jobbigt, så jag har absolut förståelse för att vissa inte vågar fråga/prata om det.
//Jessie
Vet att det bästa hade varit att fråga, ska försöka göra det om jag skulle glömma någon mer gång. Men denna gången var ingen som bodde där hemma och att ringa och fråga hade blivit jättedyrt. Hade jag frågat hon som var där och vaktade djuren hade hon ju sagt att det går bra, men då är det ju ändå inte "ägaren" som svarar. Så just denna gången spelade det ju egentligen ingen roll. 🙂
Hade det varit mamma som var med hade det varit lite lättare, då hade ju hon kunnat fråga… Mamma och pappa är skilda och det är alltid mamma som köper bindor osv. Vet inte ens om pappa visste att jag har mens än, men han fick det förut iallafall, jag var tvungen att förklara varför jag inte kunde hjälpa honom med några saker just då, pga min hemska mensverk…
Ja, det är ju svårt att fråga nån som inte är där!
Jag har bindor och tamponger i en tygpåse som hänger framme i badrummet, så det är lätt för någon som får en kris att förse sig. 😉
Hade det varit här hade jag varit glad att du hittade vad du behöver. Tycker inte det är mer konstigt att ta en binda än att använda folks toapapper faktiskt.
Precis som alla andra här hade jag inte brytt mig om ifall någon tog en binda eller två faktiskt! När jag läste det här kom jag på en idé. När jag flyttar till eget kommer jag ha bindorna någonstans där de kanske inte syns (förpackningen är ju sällan så snygg liksom…) men då sätta en lapp "Här finns bindor, ta om det behövs" eller liknande.
Medarbetare på Skor iFokus
Förresten, är #10 och TS samma person? För annars förstår jag inte varför #10 är anonym
Medarbetare på Skor iFokus
#24 Nej #10 är inte jag (TS)