Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 1994 ggr
Maja
0

Chokladcysta

Har länge dragits med mens som ger mig hög feber, frossa, kräkningar, diarré och allt däremellan. Träffade gyn idag som gick igenom mig och konstaterade att jag har en chokladcysta i höger äggstock. Detta är väl den fjärde cystan som jag har haft i mitt liv, så jag är rätt så "van" om man kan säga så (dock första gången jag får denna typ, annars har det varit i huvud/bröst/rygg).

Min läkare sa kort och gott: "Den är ofarlig än så länge och vi gör förmodligen mer skada av att ta bort den än att låta den vara kvar. Däremot får du komma hit på regelbundna koller var tredje månad för att se så att den inte växer. Visst skulle vi kunna ta bort den, men det undviker man helst på en tjej i din ålder (26)."

Ingen fara på taket, kände jag. Sedan gör jag misstaget och googlar och läser skräckstorys om folk som har haft cystor på 10 cm i diameter, som har cystor som sprider sig, som riskerar att inte kunna få barn, som… Allt möjligt otäckt. Och smått hypokondriker som jag är så var ju inte det världens bästa sak att göra. 🤦‍♂️

Så, ni som har/har haft chokladcystor - Hur har det fungerat för er? Har ni låtit den/de vara kvar? Några men? Tagit bort? Blivit gravida? Haft svårare för att bli gravida?

Ös på med era berättelser!

Rainee
0

Tänkte bara fråga om du har något preventivmedel. Finns ju en del som ökar riskerna för cystor, och då du har fått en del kanske inte dem metoderna är de bästa för just dig då..

Maja
0

#1 - Nej. Däremot så fick jag ut p-piller igår när jag var hos läkaren.  Problemen som uppstår vid min mens har (som jag förstod det) att göra med att blodet "irriterar" cystan, vilket leder till att den ger mig "sammandragningar" eller vad man nu ska kalla det, vilket i sin tur leder till att jag får sådana otroliga smärtor/feber/kräks. P-piller ska dämpa detta så att det inte gör lika ont.

Rainee
0

#2 Men ojdå, har du inte kanske endometrios eller liknande då? Mycket av dina symptom låter väldigt likt det! 😮