Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 4355 ggr
Biancaa
2

Jaydess hormonspiral

Någon som har testat Jaydess och skulle vilja dela med sig om erfarenheter? Är väldigt nyfiken på vad som hände med mensen t.ex.

Kanske ska testa den, men är också orolig över trådarna kan kännas av och göra ont för min pojkvän, och ifall det skulle göra ont ifall min pojkvän skulle komma lite för djupt?

Scorpio97
0

Ett tips är att söka på "Jaydess" härinne, så kommer det upp flera trådar (:

//Jessie

[tk1971]
1

Jopp, jag har haft den i nästan ett år. Insättningen var - och jag överdriver inte - väldigt smärtsam och tog ca en halvtimme. Men därefter har jag varit väldigt nöjd. Överlägset bästa p-medlet jag använt. Mensen har krympt till nästan ingenting. Nackdelen är att man aldrig vet när den kommer. Men det gör inget när den knappt märks… Inga smärtor, inga konstiga humörsvängningar, inga hudproblem heller.

Biancaa
0

#1 Har gjort det, men de flesta är från början av 2015 eller från 2014 vad jag sett, så skulle vilja ha lite nyare svar. Hittade heller inte så många svar om detta, men kanske letade dåligt bara 🙂

#2 Åh insättningen lät ju inte så trevlig, men även det kan ju variera. Låter bra annars! Märker aldrig av min mens ändå, får väldigtväldigt sällan mensvärk så det är ingen större fara. Sen får man ju bara hoppas att den fungerar bra för mig också..

Trådarna känns inte av för dig/din partner, och det känns inget annorlunda/gör ont när du har sex?

[tk1971]
0

#3: svar nej : )

Rainee
0

#2 Meh, en halvtimme? 😮 Gud va oproffsigt! När min kompis skulle sätta in den tog det endast ett par minuter, och det är det jag har hört att det ska ta..

Rainee
0

Kan förresten svara åt henne, för vi har pratat om den, hon är också nöjd och känner heller inte av trådarna något! Dock så har hon haft lite konstigt problem som hon misstänker är pga spiralen, och det är att hon har typ som mensvärk och att hon är svullen vid ena äggstocken, hon är typ livrädd för att det ska vara en cysta, men det låter så konstigt att spiralen skulle vara orsaken i så fall för den har ju så extremt lite hormoner i sig, vilket är varför jag är så himla positivt inställd till Jaydess! Och jag är väldigt kritisk till alla p-medel ;) Funderar också på att testa framöver :)

[tk1971]
0

#5: men nu beror det på ens anatomi hur lång tid det tar. Antar att din polare inte behövde vidga livmoderkanalen heller? Jag tycker inte att läkaren verkade särskilt oproffsig.

Idis ida-maria
0

Funderar ju också på spiral

Rainee
0

#7 Okej, jag ber om ursäkt om jag verkade för hastig med att "döma", det var inte min mening. Som du säger så kan det säkert bero på att man ser olik ut, men usch om jag skulle behöva ligga där i en halvtimme, tror jag skulle svimma av! Jo, min kompis behövde vigda livmoderkanalen, har aldrig hört om någon som inte har behövt det, kanske de som fött barn inte behöver? :)

Adelheid
1

Jag satte in min I Tisdags. Jag hade inte læst något om det innan utan det var min lækare som rekomenderade det då jag inte tåler p-piller. Han visade på en modell hur man sætter den in och jag fick kænna på trådarna før han førklarade att det kan kænnas før killen. Trådarna ær vældigt mjuka så inget som skall skada killen. Man kan också klippa dem så korta att det inte går att kænna sen om det ær sån att det blir problemer. Dock gør dom inte det førsta gången før vi skall kænna efter den I børjan før att se så att den sitter kvar och då hjælper trådarna. På kontrollen om 3 månader kan vi klippa dem kortare om det skulle støra min sambo.

Det gick jætte fort att sætta in. Knappt en minut. Det som tar tid ær undersøkningen føre och efter. Men det tog inte ens 5 min før mig. Jag ska heller inte ljuga, det gjort sjukt ont och jag blev svimmel. Jag kænde verkligen hur min livmoder stretade emot det fræmliga inlægget. Men det værsta gick øver ganska snabbt och jag fick smærtstillande av min lækare. Hade som en ganska stark mensværk resten av dagen och mådde illa. Dagen efter var det helt borta och jag kænner inte av den.

Har "spottat" lite efter insættningen vilket tydligen ska vara vældigt vanlig. Men mensen skall bli normal om några månader så jag kan rækna med att "spotta" då och då framøver. Livmodern måste bara vænja sig vid den.

Har inte haft sex ænnu då han sa att jag måste vænta 4 dagar innan man fører in något (fingrar, tampong, penis osv) før att undvika infection. Det ær en risk før infection précis I børjan men den ær så liten så længe man låter slidan vara under de dagarna.

Beklagar att jag inte kunde hjælpa dig så mycket mer. Inte haft min så længe ænnu.

Ps. jag fick den lite mindre modellen (rosa) før att jag inte har fått barn och så innehåller den mindre hormoner æn den grøna tydligen.

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

[tk1971]
0

#10: var det verkligen Jaydess du fick insatt? Vad jag vet finns den bara i en storlek och den är vit och har en liten silverring.

Adelheid
0

De han visade mig såg sån hær ut.
https://www.google.no/search?q=jaydess&newwindow=1&biw=1920&bih=973&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiXnJSPt7_JAhVJjSwKHZ4cB3YQ_AUIBigB#imgrc=6sszUoQRwtieUM%3A

Den rosa modellen ær lite mindre och det ær den jag fick. Om den man faktiskt sætter in ær rosa vet jag inte før den såg jag inte. Fick också med en liten bok ifrån førpackning dær det står allt om den jag har, biverkningar och så, samt ett kort I kreditkortstorlek med info om lækare, nær den blivit satt in och næsta kontroll. Alla mærkt med namnet Jaydess och dems logga.

Adelheid
0

Jag har læst runt lite nu och inser nu att den grøna ær nog inte alls Jaydess som jag først trodde utan Mirena. Jag trodde det var samma mærke eftersom de låg I samma box. My mistake. Men de var de två + en kopparspiral han visade mig nær vi diskuterade vilken typ av spiral jag skulle gå før. Och vi gick før den rosa. Hehe.

Inte lætt det hær. 😞

Rainee
0

#13 Det är bra! Har hört mycket om att Jaydess ska vara snällare än Mirenan, du får gärna skapa en slags dagbok eller något för att uppdatera hur det går då jag själv funderar på Jaydess i framtiden så det skulle vara kul att följa någon med den :)

Biancaa
1

#11 När jag var på UMO så visade hon mig jaydess, den var rosa. 

#10 Så skönt! Jaydess verkar bra. Som Rainee skrev så får du gärna skapa en slags "dagbok", eller så kan du ju skriva i denna tråd och uppdatera lite, om du skulle vilja det 😃

[tk1971]
0

#15: det var den väl för att man ska se skillnaden jämfört med Mirena vid infotillfället. Den riktiga Jaydess är vit.

Adelheid
1

Hej hej. Nu har jag haft min jaydess i 3 veckor och jag har haft förvånansvärt lite biverkningar än så länge. Det första jag märkte var att min hud har ändrat sig. Har fått som små, små finnar i ansiktet men än så längre bryter dom inte ut till fullstora finnar så dom knappt syns eller känns. Men är givetvis rädd att det ska bli värre. Har inte märkt något på humöret ännu men tror jag nog kommer att ha en lite starkare PMS än vad jag har utan hormoner. Jag har inte PMS utan hormoner men har i det sista känt mig lite extra irriterad. Dock vet jag inte om det beror på andra ting i mitt liv just nu. Har knappt blödigt något allas vilket skulle vara vanligt i början. Det har alltid vart så lite att jag inte ens behövt använda trosskydd. Jag har dock blödigt ett par gånger efter sex. Gubben känner inte av trådarna och i början kunde jag känna av ett tryck om han stötte för hårt eller vi hade sex i fel ställning. Jag kunde också ha lite ont i magen efter sex. Kändes nästan lite som mensvärk. Det har dock försvunnit nu. Jag ska inom kort få mensen min och det märker jag på att jag ibland får som en liten mensvärk men det går så fort över och flytningarna har ändrat lite färg. Annars är allt bra och jag är förvånad över hur smidigt det har gått. Vi får se hur det blir när och om jag får mensen. 😊

Rainee
0

#17 Va kul med en uppdatering! Och skönt att det verkat gått bra. Håller tummarna för att du ska slippa en massa finnar och sånt tråkigt :)

Biancaa
1

#17 Hur har det gått nu?  Har småfinnarna försvunnit?

Är fortfarande orolig över om det gör ont om min kille skulle komma djupt i mig.. Har ännu inte tagit ut min P-stav men kommer nog få göra det, och då är ju Jaydess något jag överväger.

Adelheid
3

Hej hej. Hær kommer en ny uppdatering.

Alla småfinnar i ansiktet har førsvunnit, fant ut att det berodde mestadels på torr hud efter att jag køpte mig en hud olja och børjade anvænda den. Får fortfarande någon finne då och då men det fick jag innan spiralen också så ingen ændring dær. Dock har jag fortfarande småfinnar mellan skulderbladen på ryggen, men de syns ikke eller gør ont så det stør mig inte.

Førsta mensen gick hur bra som helst æven fast den var lite oregelbunden. Jag trodde ett par gånger att jag var færdig, men sen en halv dag senare kom det mer igen. Men den varade inte længre i dagar æn vad den gjorde tidigare så om man ser till mæng har det definitvt minskad. Inga stora smærtor heller, ganska likt som det var innan spiral.

Det enda som kan vara lite irriterande ær att det ær lætt att bløda lite efter sex ju nærmare mensen man ær. Men det kom så lite att ett trosskydd ræckte før det.

Har inga problemer alls vid sex. Kænner inte av den eller får "mensverk" efteråt. Knappt så jag tænker på den længre.

Merker heller inget på humøret mitt. Jag børjar kænna mig mer stabil igen och "landa". Så det var nog hormonerna jag reagerade på i førsta månaden, men det ær næstan helt borta nu. :)

Ær mer och mer øverbevist om att detta var det rætta før mig.

Hoppas detta hjælper och om du vill kan jag fortsætta ge någon uppdatering om hur det går då och då. Jag ær fortfarande inne i test perioden (tre månader) så allt ær inte 100% ænnu.

Rainee
0

#20 Skönt att allt går bra! Du får jättegärna komma med fler uppdateringar ibland, är också väldigt intresserad av Jaydess faktiskt 😃

Biancaa
0

#21 Åh vad bra! Får hoppas att de små "biverkningarna" bara är att kroppen vänjer sig :)

dundeer
0

jag satte in min för 4 månader sen, första spiralen jag satt i, gjorde piss ont, men bara några få sekunder sen var det över. Var lite öm resten av dan. Fick Världens hormondipp dom nästkommande 2 dagarna, kunde börja störtböla på bussen osv, men sen var det över och nu känns den inte alls. 
Blöder vääldigt lite (räcker med ett tunt trosskydd) i kanske 3-4 dagar regelbundet :)

Biancaa
0

#23 Åh vad bra att det gick bra tillslut! Jaydess låter verkligen som ett bra alternativ :)

Rainee
0

#24 ts, hur går det för dig? Du har p-stav va? Varför vill du ta ut den? :)

Biancaa
0

#25 Ja jag har P-stav, och ajg blöder nästan konstant. Nu på senaste, ungefär sen 1-2 vekcor innan årsskiftet så har det inte varit så mycket blod, mer ljusbruna flytningar men fortfarande tillräckligt för att jag inte ska kunna gå utan något slags skydd. Och ifall jag ska gå utan skydd måste jag ha svarta trosor på mig så att det inte blir någon missfärgnng :/ Men jag fortsätter vänta bara för att jag tänker att snart kanske det slutar bara för att slippa ringa umo och byta haha..

Rainee
0

#26 Oj, va tråkigt! Och du satte in den för länge sen eller? De brukar ju helst vilja att man ska vänta ett halvår, men om du fortfarande blöder efter så länge så skulle jag också bytt ;)

Biancaa
0

#27 Haha ja jag har haft den i över ett år :p Vill ha något som man iprincip aldrig måste tänka på, och det finns ju inte så många sådana alternativ.. Så det var inte förrän jag snubblade över jaydess som jag hittat nåt som verkligen skulle passa mig :) (Sen så hade jag ju självklart fått testa något annat ändå, om det inte hade funnits något "bättre" alternativ)

Rainee
0

#28 Förstår dig, vill helst också ha något man slipper tänka på men jag är så himla feg för biverkningar. Någon dag kanske jag vågar att ta klivet, för Jaydess verkar jättebra och det skulle vara sååå skönt att slippa tänka på det plus att den har så lite hormoner i sig! Dock är jag jätterädd för insättningen, tror jag skulle svimma om jag gjorde det o.o

Adelheid
0

#29 Ja det gjorde ont før mig att sætta in den men den værsta smærtan gick øver ganska fort. Det betyder inte att det kommer att gøra ont før dig. Olika før alla. Men du ska inte låta det stoppa dig. Jag ångrar mig inte før en sekund att jag satte in den.

Kort uppdatering før de som ønskar. :)

Snart 2 månader, haft min andra mens som pågick i en evighet. En hel vecka. Men tror att det bara ær sån att mængden minskar vældigt och det då tar længre tid att bli færdig. Många har haft liknande som jag och då gått till att næstan inte ha mens alls så det verkar som att det blir så før mig också.

Ingen smærta, inga nya biverkningar, kænner inte av den alls, inga småblødningar længre. Fortfarande lite små "knottrig" på ryggen men blivit betydligt mindre efter att jag børjade anvænda en ryggborste i duschen. Sambon kænner den inte vid sex, inga humørsvængningar och jag kænner mig vældigt stabil psykiskt. Har inte gått upp i vikt av den. Så fortfarande nøjd. :D

Biancaa
0

#30 Underbart! :) Har varit blödningsfri nästan 1 månad nu på min p-stav, och fick mens i torsdags eller onsdags förra veckan kanske. Så har bestämt mig för att om mensen inte är slut (Innan p-staven hade jag mens runt den 20:e) innan den 1 februari så tar jag ut staven.. Och då får det bli Jaydess istället :)

Rainee
0

#30 Det enda jag fruktar är att utan östrogenet så ökas ju talgproduktionen och innan jag hade p-piller så hade jag mycket finnar på ryggen och därför är jag extra skeptisk mot metoder utan östrogen i då jag är rädd för att det ska komma tillbaka och till och med förvärras x) Men om det funkar så är det ju lätt värt trots att insättningen gör ont x)

#31 Åh, om du gör det så får du gärna (om du vill) skapa en dagbok/göra uppdateringar också! :D

Metropolitan
0

Jag har provat jaydess och "stod" ut i ganska precis ett år. Under hela den tiden har jag känt mig nedstämd och svullen. Det gjorde ju inte saken bättre att spiralen orsakar ökad aptit och viktuppgång. Utöver alla detta hade jag fruktansvärda menssmärtor som låg och molnande 7-10dagar innan mens, brösten kändes som bomber och skulle brisera när som, ingen fick med andra ord röra vid mina bröst, de var ömma i nån vecka innan mens. Mensen ska vi inte tala om, hade mens i 10-14 dagar i stöten. Den långa mensen resulterade därför i torra slemhinnor. Mensen hade jag i 40-45dagars intervall. Hade jag fått ångra insättningen som förövrigt gjorde fruktansvärt ont, ögonen svartna framför mig hos barnmorskan. hade jag aldrig gjort det. Jag kan därför inte rekommendera detta preventivmedel. Men lika unika vi är som individer passar preventivmedel olika. Lycka till alla som provar.

Biancaa
0

Var meningen att jag skulle till gyn idag och ta ut min p-stav, hade först ringt till umo men fick inte en tid förrän den 15:e så tänkte att jag ringer till mödravårdscentralen här istället. Hade en tid 08.30 men när jag väl var där så var det ingen som kallade på mig!? Det var en annan tjej där och dom kom och kallade henne, men jag var där från 08.25 till 08.45 och ingen kom. Så jag gick bara, orkade inte vänta längre och orkade inte knacka på och bara, "Hallå, jag hade tid för 15 minuter sen?" så har den kvar ännu. Har dock kvar min tid på måndag på Umo så jag ska gå dit då.

En annan sak, har varit påväg att ta ut denna jäkla stav typ 3 gånger, men varje gång jag ska gå och ta ut den slutar det blöda? Haha, så varje gång har jag avbokat tiden och tänkt "Den kanske slutar blöda nu" men så har det ju aldrig blivit 🙂 Blev även så denna gången, blöder ingenting nu. Men har ju haft den nästan 14 månader, så man vet ju innerst inne att den inte kommer sluta blöda, ändå så har jag inte tagit ut den än för man hoppas ju :/

Har även märkt sen typ i somras att mina bröst är sjukt ömma, gör ont såfort man tar i dem typ. Vet inte om det beror på p-staven eller att dom bara växer, för har behövt gå upp i bhstorlek, så behöver ju inte vara pga staven. Menmen, på måndag ska jag då till umo och få bedövningsplåstren. Hos gyn här så får man lokalbedövning när man ska ta ut, sa iallafall min mamma, är det bättre än plåster tro? För även att jag hade haft på bedövningsplåster 1-2 timmar innan jag satte in staven så kände man ju och det var inte så värst skönt :/