Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1309 ggr
Anonym
Anonym
2016-01-27 07:57
0

Blöder mycket

Jag går rakt på sak, jag blöder väldigt mycket när jag har mens. Använder jag binda till vardags måste jag gå runt med nattbinda och byta flera gånger per dag. Tampong likaså. På natten känner jag mig inte bekväm med tampong och vill då gärna använda binda men även de största bindorna är inte tillräckligt för mig. Jag blöder väldigt länge också, och det har varit såhär ända sen jag fick min mens flera år tillbaka. Det begränsar mig oerhört mycket, någon som vet vad jag kan göra åt det? P-piller eller liknande?

[tk1971]
2016-01-27 08:06
1

Ja, p-piller eller hormonspiral kan minska blödningen mycket. Tycker du ska boka tid till din barnmorska eller gynekolog och diskutera alternativen.

Thotis90
2016-01-27 10:26
0

Jag är blödningsfri med minipiller.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

The_pearl
2016-01-27 10:48
0

NuvaRing kan också minska dina blödningar. Jag hade lite från början å i princip ingenting nu med ringen!

[AnimeV4]
2016-01-27 13:40
0

Med kombinerade p-piller kan du hoppa över mensen om du vill, men jag vet inte hur länge man bör göra det. Med östrogenfria piller (minipiller) så kan du bli blödningsfri efter invänjningen. Minns inte med vad, men mensen blir kortare av något av det. Någon som vet? Kort sagt: Piller eller andra p-medel kan hjälpa!

smellcaramell
2016-01-27 17:09
0

var likadan innanjag gick till umo och fick p-piller, från att blöda enorma mängder i 7 dagar med 14 blödningsfria dagar/cykel till att kunna hoppa över mensen, hade i vanliga fall "mens" var tredje-fjärde karta och i minimala mängder i max 5-6 dagar, blödde 2-4 dagar om jag hade mens varje karta. Har nu satt in p-stav i slutet på oktober och har haft blodblandade flytningar konstant sen i slutet på november men hoppas kroppen anpassar sig så det slutar, haft två perioder utan blödningar nu i januari :)

Scorpio97
2016-01-27 18:43
0

Ja, vissa preventivmedel kan göra att du blöder mindre eller inte alls. Gå till ungdomsmottagningen (om du är yngre), eller till gyn/läkare så hjälper dom dig säker att välja ut ett p-medel som passar dig (:

//Jessie

nypisnina
2016-01-27 18:58
0

Med mina mini-piller får jag ingen mens - vilket är oerhört skönt för mig som hade mensvärk from hell förut.

smellcaramell
2016-01-27 19:47
0

Kan göra ett tillägg till #5 att inte ge upp "bara" för att de första sorternas preventivmedel man testar inte fungerar. Jag provade tre sorters p-piller innan jag hittade något som passade just mig, fick extrema humörsvägningar av ena sorten, var mer eller mindre deprimerad konstant sen jag började med dem men det är enorm skillnad bara mellan olika sorters kombinerade p-piller, första sorten jag hade blev det ingen skillnad alls, andra grät jag konstant av och den sista var enda "biverkningen" att jag kunde välja exakt när jag hade mens + att mängden blod minskade enormt.

Åsa S
2016-01-29 09:00
0

Gå dock på en riktig gynekologundersökning hos en gynekolog innan du börjar experimentera med preventivmedel. Väldigt rikliga blödningar kan ju orsakas av ex. myom och då kan man ju behandla det istället.

Thotis90
2016-01-29 10:34
0

Rikliga blödningar är också ett symptom för endometrios. Har du ont när du menstruerar?

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

add-apa
2016-01-30 05:39
1

Jag har samma problem, men nu på sistone har jag börjat äta Tranexamsyra som finns receptfritt på apoteket! 

Det är ett läkemedel som är speciellt till för att minska mensblödningen om man blöder kraftigt. Jag kan verkligen rekommendera det - har hjälpt mig jättemycket! Ja, det har gjort så att mitt liv överhuvudtaget är möjligt att leva under mensveckan, och gör dessutom så att jag inte längre får järnbrist, vilket jag alltid fick tidigare pga mensblödningarna…!

Jag har nu också fått Tranexamsyran på recept av min gynekolog, vilket gör det billigare 👍

Men jag säger bara: Tranexamsyra! Gå och köp det på apoteket! Testa! 🙂

Annielle
2016-01-30 20:43
1

Man blöder mer om man har järnbrist dessutom (bra att kolla upp ferritinvärdet, vilket anger järnet i kroppen, inte bara Hb/blodvärde)

Jag blödde jättemycket tidigare och hade dessutom en väldig mensvärk för det mesta (till och med svimmat av en gång på stan och skickad i ambulans till akuten) , men äter nu järntabletter och blöder mindre för varje mens 🙂

Tranexamsyra blev jag rekommenderad av läkaren på vårdcentralen och jag testade men fick hemsk huvudvärk, magont och spyillamående på bara halva doseringen, så om du testar det ta inte hela dosen innan du vet att du tål det åtminstone.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Indii]
2016-01-31 10:19
1

#12 Vet du varför blödningen ökar vid järnbrist? Koppen borde ju vilja "spara" på blodet då?

[134643]
2016-01-31 22:07
0

Jag blöder också rätt mycket, brukar behöva ha dubbla skydd och klarar mig absolut inte med bara binda på natten. Jag äter p-piller och har därför mens var 3e månad istället, det minskar inte blödningen för mig men man slipper i alla fall skiten två månader av tre ^^

Tjeja
2016-02-01 02:44
0

Cyklo-f (har jag för mig det heter) är ett receptfritt läkemedel som minskar blödningsmängderna också. Förutom att p-piller kan hjälpa att få ordning på både regelbundenhet och blödningsmängder.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

smellcaramell
2016-02-01 12:24
0

#15 för mig drog cyklo-f bara ut på blödningarna, blödde samma mängd totalt sett men under fler dagar, blödde 9 istället för sju dagar, men fick några extra blödningsfria dagar då min cykel gick från 21 till runt 28 dagar, p-piller var rena drömmen för mig efter det typ.

Annielle
2016-02-01 20:30
0

# 12

Ja, man kan ju tycka att kroppen skulle vara så smart att den sparar på blödningarna vid järnbrist, men tyvärr icke! 😕

Jag har läst om det i läkartidningen eller liknande sida (typ Internmedicin.se) för läkare på nätet. Minns att det var något med de röda blodkropparna som inte kunde  fungera normalt vid järnbrist och därför gjorde att man blödde mer och fick ännu mer järnbrist…

Cyklo-f är det samma som tranexamsyra, bara dyrare, annars samma substans!

smellcaramell
2016-02-01 21:50
0

#17 googlat utan att hitta något om det du skriver tyvärr, alla källor anger rikliga menstruationer som en anledning till järnbrist/anemi men inte tvärt om. Har svårt att se att järnbrist skapar rikliga blödningar, någonstans måste de rikliga blödningarna börja och har svårt att se att man får järnbrist innan man får rikliga blödningar. :) Men länka gärna om du hittar någon källa för jag hittar ingen.. :(

Annielle
2016-02-01 22:06
0

Jag ska se om jag hittar de papper jag har skrivit ut från nätet, var något år sedan, vet ej om jag har alla papper kvar, men hittar jag det länkar jag dit givetvis. 🙂

[greenhair]
2016-02-03 20:41
0

blöder också mycket.

Tjeja
2016-02-03 21:15
0

Både järnbrist/anemi och stora blödningar kan påverka varandra i en ond cirkel. Men Anemi/Järnbrist på grund av näringsbrist tar längre tid att få rätsida på igen. Järnbrist uppkommer lätt av c-vitaminbrist då c-vitamin behövs för att kroppen ska kunna ta till sig järnet och använda det. C-vitaminbrist orsakar också skörare hud och slemhinnor. Därför får man lättare blåmärken och blöder lättare från sår och slemhinnor. T e x näsblod blir lätt att få, blöder mycket och kan ta tid att få stopp på. Har man anemi saknar man även tillräckligt med röda blodkroppar för att transportera tillräckligt med syre ut till alla kroppens celler och man blir lätt trött. Inte bara sömnig utan alla kroppens celler drabbas så läkningsprocessen blir långsammare. Har man anemi av näringsbrist är blodkropparna av sämre kvalite och det tar tid för kroppen att tillverka nya blodceller. Inte bara röda blodkroppar utan även de som behövs för att blodet ska koagulera så väl som vita blodkroppar som är de som utgör imunförsvaret. Har man fått anemi på grund av stor blödning men utan näringsbrist kan kroppen lättare ersätta blodet snabbare efterdom tillverkningen inte är nedsatt på samma vis och man återhämtar sig vanligtvis något snabbare. Har man c-vitaminbrist har man ofta näringsbrist på fler områden och måste först fylla på kroppens näringsdepåer innan den kan tillverka tillräckligt med blodkroppar av bra kvalitet igen. Förlorar man däremot mycket blod av blödningar ofta och regelbundet kan det ju ta mer kraft, energi o h öka vitaminbehovet i kroppen så pass ofta att det kan bli jobbigt permanent. Men det är ganska ovanligt att mensturationer blir så rikliga så ofta att det påverkar kroppen s förmåga att tillverka blodkroppar. Man kan bli trött i perioder men det är sällan man blöder mer på grund av en blödning i sig. Däremot, om man redan är undernärd med anemi på grund av näringsbrist i kroppen och dessutom har riklig mens… ja då kan förstås mensturationerna bli ännu rikligare och anemin förvärras ytterligare på grund av det. Men då har man ju dubbla orsaker till din anemi så att säga.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

InkaAthilea
2016-02-04 07:17
0

Jag har haft/problem med rikliga blödningar och det tog många år innan jag till slut fick hjälp.  De gjorde först nån undersökning en viss tid i månaden. mellan (mens och ägglossning. ) Där de upptäckte polyper, som jag sedan fick operera bort. 

Efter det har jag inte blött på samma sätt. 

Så jag tycker att du ska gå till gyn och tvinga dem att dig på allvar, be om alla undersökningar du har rätt till.  Man ska inte behöva ha det så.

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"