Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 1853 ggr
Rainee
0

Finnar och gestagen-metoder

Hej! Jag vill gärna testa på, mini-piller eller t.ex. hormonspiral, men eftersom gestagen gör att talgproduktionen ökar så är det lättare att få finnar då det inte finns något östrogen i som "stoppar" det. Hade nämligen ganska mycket finnar på ryggen innan jag gick på p-plåster och p-piller. Därför undrar jag om någon har haft finnar/akne innan och sedan testat en gestagen-metod, och hur det har blivit. Typ, har finnarna blivit fler och värre? Eller hände ingenting? etc.😛

[AnimeV4]
0

För min del var det så gott som oförändrat, kanske något mer. Får en hel del finnar så fort mensen är på g oavsett. Nu är det bara kondom som gäller.

nypisnina
0

Jag har en kompis, hon är inte medlem här, men hon upplevde att hon fick färre finnar, men det var ett speciellt p-piller, ganska nytt uppfattade jag det som, minns inte vad det hette.. Det var känt för att ge få biverkningar och bättre hy.

Själv äter jag minipiller och jag har lyckligtvis inga biverkningar förutom att jag inte har mens regelbundet - har mens en gång per år kanske.. och jag är sååå lycklig. 😃

Rainee
0

#1 Okej va skönt att höra, får också lite mer finnar vid mens!

#2 Ja, men såna piller behöver jag inte, fungerar ju med vanliga p-piller. Dessutom har jag hört så mycket att de där pillren som ger en sån fin hy typ gör att man får värre när än innan när man slutat 😮 Mini-piller skulle vara underbart så man förhoppningsvis kan slippa mensen :')

[AnimeV4]
0

#3 Det är ett bra tecken tillsammans med att man känner det i magen. "Jahopp, då var det dags igen" ungefär😃

Också hört något om att det kan bli värre när man slutat med sådana piller, men det går säkert över om man varit utan dem länge.

Biancaa
0

Hade också väldigt mycket finnar på ryggen förut, nu kan jag få en lite då och då bara :) Vet inte om det har med p-staven att göra eller om det bara gick bort, men har inte fått fler iallafall

Rainee
0

#4 Ja förhoppningsvis i alla fall! 😮

#5 Åh, det ger mig hopp! :)

tötenöten
0

Hade Cerazette utan finnar, satte in en p-stav och fick hyfsat mycket finnar i ansiktet. Det stör inte mig, men det kan störa andra om de råkar ut för samma sak :)

Så trots att det är precis samma hormonsaker i de två fick jag finnar av ena och inte utav andra, så det är väldigt individuellt :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Karmatarerskanise
0

Jag och flera vänner i tonåren hade finnar. Väldigt mycket. Vi fick olika sorters p piller som också var för att dämpa finnar. Dom hjälpte, en del blev av med dom nästan helt andra fick färre. Ingen blev helt fri under användandet dock. Men bättre blev det. INGEN fick värre acne än innan när dom slutade. En del som jag fick tillbaka det vanliga "pizza facet " som jag kallades och en del hade lite förbättrad. Jag kallar det en myt att det skulle vara vanligt att man får värre efter pga pillerna. Antingen känns det så eftersom hyn varit bättre en längre period och när sedan finnarna kommer igen känns det klart som mycket. Eller så får man fler men då beror det på andra faktorer och inte på pillerna. Åldern, hormonnivåer, talgproduktion, genetik mm. Man hade fått fler finnar med tiden även utan pillerna. En tid i livet hade jag massor på bröst och rygg. Andra gånger bara ansiktet. Det är mycket som spelar in. Jag har aldrig sett någon läkare eller bipacksedeln påstå att det blir värre efter. Någon får gärna visa det. Eller en studie som påvisar att det händer pga pillerna.

Rainee
0

#7 Det skulle dessvärre störa mig ganska mycket :/ Alltså det är inte exakt samma hormon i, men det är väldigt lika varandra så inte så jättekonstigt att du reagerade på ena men inte det andra. Det blev samma sak för min syster ;)

#8 Ja jag vet inte, men det jag vet är att man kan aldrig säga att något är eller inte är på ett sätt. Man kan aldrig veta och vi alla är olika, ingen är exakt likadan. Jag tvivlar inte på att vissa kan får värre efter de slutat än innan men jag skulle väl inte gå så långt med att kalla det vanligt. Säger bara att det förekommer utifrån mina egna upplevelser. En studie vet jag inte om det har gjorts, men jag tänker inte förneka något som kan vara pga det! Tänker inte heller säga att det är så bara för att jag tror det, för som sagt, jag vet ju inte. Men vad jag tror nu, så tror jag ändå att vissa kan få värre än innan av piller :)