Ångest
Har ångestproblematik, grav ångest nästan alla dygnets timmar. Panikångest är det värsta, men molande ångest lider jag av lika mycket. Jag älskar faktiskt livet men är svårt blockerad av min ångest, vågar nästan inte göra något stannar mest hemma min ångest går till den graden att jag inte kan äta vad som helst för jag till och med får ångest av att tillaga mat, jag blir också löjligt rädd av att läsa tidningsartiklar sånt kan fastna på min "näthinna" och inte gå att få ur därefter jag begränsar mig väldigt mycket för att orka leva. Har någon annan ångestproblematik? jag skulle helst vilja att ni med ångestproblematik som själva vet hur det är kan ge tips.
Kram på er
Mitt tips är att du söker vård. Man kan få hjälp med samtal, terapi, medicin, träningsscheman och allt möjligt. Sök dig till vårdcentralen så skickar de dig vidare, eller ring direkt till psykiatrin. Ett tips är att skriva ner hur du känner och ta med till läkaren, ifall du jag svårt att berätta. Det finns hjälp att få så det är jättesynd att gå runt och må dåligt i onödan. Lycka till! :)
"På natten är alla katter svarta"
#1 Jag har sökt vård redan, har redan "hjälp" men ångesten är kvar där ändå jag har ångestproblematik så jag kan inte bota det men jag kan lindra det vet inte hur bara är så stressad och på högvarv det finns mediciner man kan ta men jag är rädd för dem också eftersom jag är rädd för allt. Det löser sig väl på ett eller ett annat sätt leva med ångest kan man även om jag är begränsad i livet. Att söka vård tar otroligt lång tid hade jag inte redan haft hjälp hade jag nog inte orkat vänta så länge som vissa gör. skrev mest inlägget för att få tips gällande vad man själv kan göra vid ångest speciellt panikångest typ av egna erfarenheter vad folk tycker, sen ville jag skriva av mig lite.
:)
Kan du träna hemma? Kolla på videor på youtube och kör ett yoga-pass alternativt köp vikter och träna hemma. Träning får ju en att må bättre :)
Jag har haft väldigt mycket ångest men tryckt undan det så jag har hanterat det på annat sätt än du. Har varit och är emot medicin men tror att det är bra att ta medicin samtidigt som man går i terapi. Har en vän som haft ångest och även ångestattacker och hon är helt utan medicin nu (gick på med i 10 år) och är helt utan attacker nu också så det finns hopp.
Jag har slutat läsa tidningar och kolla på tv för längesen, dels är det mest elände men sen finns det inget intressant att titta på längre, förutom På spåret och Skavlan ;). Annars kollar jag mest på olika serier på olika streamingsiter. Kanske kan vara nåt?
Världen kan bli otroligt liten när man har ångest och lätt får panikattacker.
Vet du vad som händer i kroppen vid en panikattack? Vet du vad som utlöser dina? Att få kunskap om sig själv är första hjälpen, vad triggar igång det? Vad gör jag när jag känner att en panikattack kommer?
Jag lider av panikattacker och har gått på terapi, det har blivit mycket bättre, jag har gått ifrån att ha minst en panikattack om dagen till att ha kanske en i månaden, om ens det. Jag får däremot begränsade panikattacker men jag har haft det så länge nu och är inte lika rädd för det så det håller också på att försvinna.
Min värld är mycket större men det finns alltid saker som jag drar mig för att göra och jag lärt mig att jag måste vara snäll mot mig själv och inte pressa för mycket för då får jag snarare återfall.
Gör du några övningar idag? Vet du hur man bukandas och andas i fyrkant?
För mig hjälper det att ha rutiner, planera min vecka, ha rent och ordning hemma, ha mat i kylen så jag kan laga nyttigt och gott, göra roliga saker, sova ordentligt, träna regelbundet, komma ut i frisk luft ofta, träffa människor jag tycker om, ta det lugnt och VILA, osv. Försöka ha ett sunt leverne helt enkelt. Sen är ju inte det jättelätt precis. men det är en ambition jag har och när det funkar mår jag bättre. ;)
För min del har panikångesten gått över styr flera gånger. Ångestdämpande + pojkvän som klappar på ryggen funkar ok, och jag blir så trött att jag somnar till slut. Så mitt tips är sund livsstil, lämplig medicinering (ångestdämpande vid behov kan vara en trygghet som gör attackerna lättare, eftersom du VET att du kan förhindra dem) och stöd från familj och vänner. Och när du känner att det börjar (om du har någon form av känningar) är det bra att ha andningsövningar + inarbetade tankemönster som man fokuserar på.
"På natten är alla katter svarta"