Blivit gravid?
Hade oskyddat sex idag, han kom utanför men eftersom vi körde nästan direkt igen så känns det inte så bra. (-Skulle inte gjort det även om jag visste vart satsen hamna.) I lördags var min sista mensdag, brukar få ägglossning ungefär 2 veckor efter, men finns det ägg i mig nu som går att befrukta? Är det inte så att spermierna "ligger och väntar" på att det ska komma ett ägg just nu? Har ingen möjlighet att få tag i Akut P-piller idag, utan ska göra det imorgon. Är bara så rädd över att det redan nu ska hinna bli något. Någon som kan förklara för mig hur det ligger till med befruktning osv? Tack
Alltså, har du oskyddat sex regelbundet eller var detta en engångs grej? För man kan ju bli gravid av försatsen också så bara för att han kom utanför dig eliminerar det inte risken helt för att bli gravid.
Du kan ta akutpillret imorgon, tror det är inom 48 timmar, minns inte exakt.
Och eftersom du inte har ägglossning heller så är risken minimal
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 vet om det med försatsten, vilket gör att jag snart spricker av oro! Jag har inte oskyddat sex regelbundet, men tyvärr har det hänt. Jag började på P-pillren igår, så är fortfarande oskyddad under en vecka. #2 inom 72 timmar är det, men det stoppar ju inte en graviditet, utan förhindrar en.
#3 Gravid blir man inte samma dag man har samlaget, är just därför man kan ta det inom 72 timmar.
#4 Är det så? *ler*
#5 Ja så är det, men ju längre du väntar desto mer ökar risken att det inte ska fungera, så därför är det bäst om du tar så tidigt du kan! :) Undrar bara om det är okej att ta ett dagen-efter piller samtidigt som man käkar p-piller? Det borde väl gå, eller? o.o
#6 Äter man ppiller behöver man ju inte dagenefterpiller? Då har man ju inte kört oskyddat?
#7 Första veckan på p-piller är man oskyddad, så man kan visst behöva ta ett dagenefterpiller samtidigt som man äter p-piller.
//Jessie
#8 Ja första veckan. Men svarade på det #6 skrev :) Och vet att hon ätit längre än det :)
#9 Ja, jag läste innan att hon bara är på första veckan, därför jag undrade? :)
#10 Aa okej :) för framgår inte i #0 :)
#11 Det står i #3
//Jessie
#11 Det framgår ju i #3? :)
#12 & #13 Lätt att missa :)
#14 Men vart fick du ifrån att hon hade ätit längre än en vecka som du skrev i #9? o.o
Det finns inte ägg i dig som går att befrukta annat än när du har ägglossning. Du kan bli gravid när du har ägglossning. Spermierna kan överleva i dig maximalt i sju dagar, fast oftast inte så länge. Så fram till en vecka före ägglossning kan du inte bli gravid, (förutsatt att du har koll på när du har ägglossning). När ägget passerat äggledaren kan du inte längre bli gravid, så det går på mindre än ett dygn. Så efter ägglossning kan du inte heller bli gravid. Du kan alltså bli gravid när du har ägglossning och under en vecka före.
Bäst är att vara väldigt noga med skydd om man är i en ålder och situation där man absolut inte vill bli gravid. Bra att du börjat med p-piller nu.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#16 Tack'!
#4 varför skulle man inte kunna bli gravid den dag man har samlag?? Om man har ägglossning så är det ju fullt möjligt!
#18 Graviditeten kommer inte direkt, är just därför man kan ta dagenefterpiller upp till 72 dagar efter. Det är inte så att man har sex och pang är man gravid bara för att man har ägglossning.
#19 Du har fel. Har du inom senaste dygnet haft ägglossning eller har ägglossning medan du har samlaget så hjälper inte akut-ppillret. Det kan bara skjuta upp ägglossning om den inte redan inträffat så jo, har ägglossning skett så kan du bli gravid direkt. Spermierna kan ta sig på ägget på några timmar.
Ska tillägga att sedan kan ju mycket gå fel och ägget om det befruktats kanske inte fäster i livmodern m.m och då blir det ju ingen graviditet. Dessutom vet man inte om akut.p-pillret verkar på fler sätt än att fördröja ägglossning, har de andra effekter såsom att det kanske motverkar att ägget kan fästa i livmodern så kan det ju hindra en graviditet även om ägget blivit befruktat.
En befruktning kan gå fort ifall man har ägglossning i samband med sex. Om en befruktning redan skett så fungerar inte akut-p-piller så bra. akutpillret fungerar genom att skjuta upp ägglossning så att spermierna hinner dö.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus