Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 932 ggr
Anonym
Anonym
0

P-piller

Ska till ungdomsmottagningen imorgon för att min mens är så jobbig. Har ont och mår illa i över 4 dagar och missar massa skoldagar dessutom. Ska få antingen p-piller eller något som minskar mensen då jag blöder igenom tjocka nattamponger på bara en timme. 

Kommer p-pillrena göra så att jag går upp i vikt eller något sånt? Vet att jag kommer få svar på det imorgon men vill vara lite förberedd..

Idis ida-maria
0

Jatg äter cerazette. Har gått upp 10 kg sedan jag började för ca 2 år sedan. Har knappt någon mens längre och ingen mensverk. Mirena hormonspiral behandlar riklig mens

[AnimeV4]
0

Det finns många biverkningar, kika på dem. Viktuppgången beror på sötsuget man kan få.

ElinvBorg
0

Jag har aldrig haft några biverkningar av p-piller :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[AnimeV4]
0

#3 Och det är väldigt olika! Jag har inte direkt heller haft några speciella biverkningar, förutom humöret med den senaste sorten som jag slutat med.

Rainee
0

Som sagt, det är väldigt olika från person till person. Det kan du inte få svar av någon barnmorska utan det märker du själv om du testar :)

[Túrwen]
0

Det är väldigt olika skulle jag vilja påstå men Zoely är det som funkat bäst för mig. Mindre blödningar och mindre smärtor och framförallt mindre humörsvängningar. Nu tar jag inga piller alls eftersom att jag inte har de problem som jag hade tidigare utöver dålig hy just den veckan men det känns ändå ganska ok. Bäst är att prova sig fram.

nypisnina
1

Jag har knaprat cerazette i snart 12 år och den enda biverkning jag har är ingen mens. (Har kanske som en liten flytning en gång per år som är lite röd) Det är en bra biverkning tycker jag. :-) Jag hade som du, hemsk mensvärk, jag fick vara hemma från skolan och jobbet i minst 2 dagar varje månad. Hemskt var det, men så är det inte nu.
Inget ökat sötsug här och aldrig pms. Men det är som många säger att det är så olika. Svårt att veta hur det blir för en själv innan man har provat.

Anonym
Anonym
0

Har varit där nu. Hon tyckte att P-piller var bäst men eftersom att jag har haft migrän en gång för över ett år sen var hon tvungen att prata med en läkare så hon ringer nästa vecka. Funkar inte det skulle jag nog få cerazette men det blir ju jobbigt att kunna blöda när som helst i upp till 6 månader..

nypisnina
0

#8 Just det ja, det hade jag glömt, i början hade jag mens nästan hela tiden, två gånger i månaden och nästan en vecka båda gångerna.. Hua!
Men ingen mensvärk och det var väldigt lite mens minns jag, alltså trosskydd-räcker-lite, så det var la ok ändå…  Efter några månader så slutade det tvärt och jag ser inte röken av den längre! 😃

Rainee
0

#8 Det brukar ta 3-6 månader för kroppen att ställa in sig med Cerazette men man kan även då fortsätta blöda, eller så försvinner det och kommer tillbaka igen osv. Just du behöver inte blöda mycket eller ens alls med Cerazette men jag vill bara påpeka att man kan blöda när som helst med Cerazette, även efter 6 månader.

[AnimeV4]
0

Om det blir Cerazette/Gestrina (samma med olika namn) - se till att ta dem på den tiden du ställt larm på. För min del blödde jag dagen efter och i kanske 2 veckor om jag missade larmet med mer än 5 minuter. Det lär du dock få reda på själv eftersom man ofta missar någon gång. Har du mycket svårt för att komma ihåg att ta pillret, men funkar bra på dessa kan du med fördel sätta i en p-stav eller ta p-plåster, p-spruta m.m :)

Fridaaaa
0

Jag hade Cerazette innan, körde aldrig exakt samma tider, fungerade bra ändå :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimeV4]
0

#12 Lyllos dig! 😛

Fridaaaa
0

#13 Haft kompisar som med haft dem, och de har inte tagit exakt samma tider heller. De på UMO sa att det inte är viktigt att det måste tas prick kl 7 t,ex varje dag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tuulikki]
0

Blödde ingenting när jag började med cerazette. Trivdes så bra med det att jag satte in en p-stav 6 månader senare :) Funkar finfint.

Anonym
Anonym
0

Hon kollade blodtrycket som jag tror var 105/80, vilket hon sa var normalt. Var där vid 2 och hade inte ätit mer än en macka innan på hela dagen. Kan det ha påverkat? Skulle det varit högre/lägre om jag hade ätit normalt?