Ang. brösten
Hej! Jag har två frågor ang. brösten:
1) Kan det bli så att bara det ena bröstet blir mindre vid en mindre viktnedgång? Det har alltid varit något mindre än det andra, men nu upplever jag det som att körtelvävnaden har minskat betydligt. Det andra bröstet är större och känns inte alls så "tomt".
2) Kan det ena bröstet (det större) påverkas av pms utan att det andra gör det?
Det är ganska vanligt att brösten är lite olika. Vid viktförändringar kan det ju bli mer påtagligt och uppenbart också. Inget konstigt i sig med det. Däremot är det ju inte mängden mjölkkörtlar som förändrar sig utan bara mängden fett i fettvävnaderna.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Ja, så är det ju att det är fettvävnad som försvinner , men att det skulle ske från endast det ena bröstet känns lite underligt.
ja det låter ju märkligt. Såvida det inte är så att det är ungefär det samma egentligen. Bara det att du nu ser/märker skillnaden mer när du gått ner i vikt och det kanske är körtelvävnaderna som är olika som är kvar tänker jag.
Sedan är det ju så att lika väl som man kan ha olika många körtlar i vardera bröst kan man ju ha olika mängd fettceller också. I så fall så skulle det ju inte vara så konstigt ifall alla fettceller var och en förlorar lika mycket men det är fler i ena bröstet och därför försvinner mer ifrån det totalt sett?
Tack för svar! #3 Så kanske det kan vara. Men förstår inte riktigt varför bara det större bröstet skulle påverkas av pms?
fler körtlar i det kanske?
Jag har alltid haft olika storlek på brösten och mest tydligt har det märkts när jag varit som magrast.
/Maria
Både brösten lär bli mindre, men om du från början har ojämnt stora bröst kan det vara så att det märks tydligare på det ena bröstet.