Problem med magen
För att sammanfatta min mage så kan man säga att den är minst sagt problematisk. Får lätt ont i magen och behöver gå på toa ofta, nästan efter varje större måltid. Det största problemet har jag på skoldagar. Jag vaknar i regel runt halv 7 och måste gå hemifrån cirka halv 8. Om jag inte gör nummer 2 innan jag går hemifrån får jag riktigt ont i magen hela dagen. Problemet är att jag inte kan göra nummer 2 så tidigt. På helger, lov och de få dagar jag har sovmorgon känner jag mig nödig och gör nummer 2 direkt när jag vaknar så blir dagen problemfri. Hur ska jag göra för att kunna gå på toa på morgonen även fast jag inte känner att jag behöver? Vill vara anonym för att jag skäms så mycket över det här och har flera vänner på sidan.
Drick minst ett glas vatten det första du gör när du vaknar, gärna ljummet citronvatten.
Det får lättare fart på magen (kallt vatten är inte lika bra) sen borde det ju hjälpa om du går upp lite tidigare så att magen får chans att komma igång och du kan ta det lite lugnare innan du ska i väg.
Du kan även massera magen i cirklar medsols för att få igång den.
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Jag känner igen mig i det där. Jag skulle säga att 30 minuter inte är tillräckligt med tid för din mage att komma igång på morgonen. Jag behöver ofta åtminstone en timme, men det är värt att gå upp tidigt för att inte sabba dagen.
Kan du inte göra nr 2 på skolan?

Jag tycker att du ska söka hjälp på vårdcentralen. Du ska veta att det är jättemånga som har liknande problem, men det är ju oftast inget man pratar om. Och absolut inget att skämmas för!!!
#4 Jag förstår inte riktigt vad vårdcentralen kan bidra med för hjälp?
/Maria
Du behöver inte skämmas! Jag själv sprang på toa så fort jag ätit förut. Gick till vårdcentralen och pratade med dem. Visade sig att jag är laktoskänslig och jag själv tror att jag är känslig mot gluten (jag undviker det och har märkt att magen mår bättre).
Menar inte att du inte tål gluten/laktos. Men på VC kan de hjälpa dig att komma underfund med vad som händer i kroppen och hur det kan lösas :)

Det finns massor vårdcentralen kan göra. Från att utesluta laktos- eller glutenintolerans till att skriva ut medicin (det finns massor av olika för olika problem) eller råda till vad man ska äta och/eller ta för receptfria preparat.

Den här kanske kan vara till hjälp!
#7 Jo prover för att utesluta allergier kan jag förstå men samtidigt så har ju TS en mage som sköter sig och det kanske kan hjälpa med att försöka gå upp lite tidigare eller som Pyromanen skriver gå på toa i skolan?
Det kanske är bra att testa lite olika varianter innan man går iväg.
/Maria
Min mage är sån med att om jag inte går "när jag ska" så får jag problem resten av dagen, men jag vill helst inte göra tvåan på jobbet så kan jag undvika så gör jag det. Jag brukar ta en timma på mig på morgonen och det är ganska lagom för att magen ska hinna komma igång, men för att slippa stressa så tar jag en kvart extra för att få gjort det hemma, liksom… tvåan tid. Då behöver jag inte stressa utan vet att jag har tid att göra det också. :-)
Jag vet också hur det är med att ha magproblem, riktigt jobbigt!
Har aldrig i princip kunnat gå på toaletten någon annanstans än hemma, det låser sig helt enkelt, blir så spänd och stressad att det inte går någon annanstans och det är klart att magen eller man själv inte mår bra då.
Så om det är därför du vill/behöver gå hemma på toaletten förstår totalt.
#11 Känner igen mig, det funkar för egen del men det är inte lätt alltså.. Psykiskt jobbigt på något vis så det låser sig. Även ettan kan låsa sig för mig när jag inte är avslappnad på en främmande toa full med kö på utsidan. Huuuu!
12#
Ja herregud, toalett med kö, det är ju helt vidrigt, då håller jag mig nog hellre så långt det bara går.
För precis som du säger, då låser ju sig även ettan.
Kaffe är milt laxerande. Drick en stor mugg när du vaknat så kanske det resulterar i nåt.
#13 Ja, man gör ju det. Det är hemskt!