Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 897 ggr
Rainee
0

Lactal

Hej! Jag har haft lite problem med Svamp och försöker göra vad jag kan så att den inte ska komma tillbaks. Jag har hört att det kan vara bra med Lactal efter sex då slemhinnorna har nötts och Svamp lättare kan få fäste, så hjälper Lactal att motverka det. Svampen kan ju lättare få fäste om man har dålig ph-balans där nere så min kille får komma utanför, samt att jag sover med Lactal under nätterna då vi haft sex. Det funkar bra än så länge, men jag skulle vilja veta om det är skadligt för slemhinnorna eller något? Jag har inga problem med att använda det men vill vara säker så att det endast är bra och inte "förstör" på något sätt. Tacksam för svar! :)

Ebolaa
0

#0 Går det inte att höra med personalen på apoteket eller via vårdcentralens sjukdomsupplysning? Hittat någon info gällande det via google, eller från bipackssedeln till Lactal?

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Blanksteg
0

Lactal Balans kan man använda i förebyggande syfte en gång var tredje dag under 3 månader, enligt bipackssedeln.

Rainee
1

#1 Jo det kanske det går att göra! Vet dock inte om de håller så mycket mer koll än jag.. Hittar bara andra trådar på google där det står lite blandat, det var där jag såg att någon hade skrivit om att man kunde ta det efter sex. 

#2 Bara i 3 månader? Om det är en gräns på hur mycket man får ta det så antar jag att det inte är helt ofarligt, eller? :( En gång förut när jag hade Svamp så använde jag det i en vecka när jag behandlade mig, hoppas det var okej.

Blanksteg
0

Ja, antar det också. När man har obalans, då ska man använda den en gång per dag i en vecka. Och det står inget om att man inte skulle kunna använda den när man har just Svamp. Så det var nog helt ok att du gjorde så.

Rainee
0

#4 Okej va bra.. Jag träffar bara min kille på helger nu så det blir ju inte jätteofta jag använder Lactal men det kanske räcker med att han inte kommer i mig för att svampen ska hålla sig borta? *önsketänkande*

Blanksteg
0

Fast hans försats kommer ju i dig. Men det kanske inte är samma sak riktigt? Jag är dock inte så insatt i detta, så bäst någon annan svarar :)

Får du Svamp ofta? Har läst att om svampen kommer tillbaka så kan det vara så att även killen har fått Svamp, så att ni smittar varandra hela tiden. I så fall behöver killen också behandla svampen.

Rainee
0

#6 Alltså då är det ju inte så mycket sperma som kommer in, utan ytterst lite bara, det är nog mer om en hel sats kommer in och kladdar som ph-balansen rubbas. I alla fall så jag tänker :) 

Nja, vet inte om jag kan säga att det är ofta, har haft det ca 3 gånger, men de två sista gångerna var det ganska nära varandra tidsmässigt. Tror jag får Svamp lätt för att jag har hattat runt mellan olika p-medel och försökt hitta rätt. Om det är av honom jag får Svamp så borde jag ha fått det redan nu efter vi haft sex så tror inte det beror på honom. Dessutom har jag läst att Svamp nästan är omöjlig att fästa kvar på killen, det försvinner typ efter en dusch för dem. Och han har inga symptom heller. Usch vad jag hatar Svamp, får alltid jätteont vid sex när, innan och efter jag haft det :/