Bristningar
För flera år sedan så testade jag ett P-piller som gav mig bristningar pga hormonförändringar. Har nu gjort samma misstag igen och hattat runt mellan olika piller för att hittar något som passar. Och nu har det ploppat upp något son jag tror är bristningar på magen och höfter. Vad gör jag nu? Hur förhindrar jag dessa att bli större? Hur blir jag av med dom? Hjälp!!!!! Har på en gång slutat med hormoner igen men skadan är ju redan skedd!
I have no sympathy for people without empathy
Bristningar kommer då man växer eller går upp i vikt. Inte av preventivmedel.
Man blir inte av med dom. Men dom bleknar.
Alla har bristningar, vissa fler, andra färre. Vissa får större, andra mindre. Men ja, de har inte med själva preventivmedlet att göra. Även jag som väger 40 kg har bristningar för att jag någon gång under mitt liv växt. :P
Precis som de ovan skrivit får man inte bristningar av preventivmedel, dock kan vissa preventivmedel göra så att man känner sig hungrig oftare vilket gör att man äter mer och går upp i vikt vilket kan leda till bristningar. Smörj in bristningarna med något.
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.
Jag har hört att bristningar även kan ha med hormoner att göra. Det är ju en barnmorska som sagt detta till mig. Jag har inte rört mig viktmässigt så det är ju oerhört konstigt om det skulle ha med vikten att göra i detta fall. #3 jag har börjat smörja med mandelolja, får se om det har någon effekt :)
I have no sympathy for people without empathy
De flesta har bristningar, mer eller mindre. Det är inget att nojja sig över. De bleknar dessutom med tiden.
Jag brukade nojja mig litegrann över dem men sen blev jag äldre och insåg att jag bara var löjlig. Både min partner och jag har dem och vi bryr oss inte alls om att de finns, det är bara naturligt. :)
Jag smorde in mina bristningar med bio oil så fort de började dyka upp (gick snabbt upp i vikt av p-piller och bristningarna kom som ett brev på posten). Alltså, det finns ju inget som magiskt tar bort bristningarna men jag upplevde att de områden jag smorde ofta bleknade fortare än de områden jag smorde sällan.
Annars så bleker de ju faktiskt med tiden också. Jag märker knappt av mina numera. Tidigare ville jag knappt titta mig i spegeln.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Man får oftast bristningar av hormonförändringar, så de kan helt klart bero på p-piller. Anledningen till att en del får bristningar vid viktförändring är att hormonbalansen ändras när man går upp eller ner i vikt.
"På natten är alla katter svarta"
Man behöver inte göra något speciellt eftersom de bleknar och blir praktiskt taget osynliga efter ett tag. 🙂