Ny nyårstradition
Jag har en idé, spontanidé som jag kan få ibland.
I Arvika i Värmland (jag bor i Värmland) så brann ett lägenhetshus ner, man tror det beror på att det kommit upp raketer på taket på nyårsafton.
Barn har skadats av raketer, djur blir skräckslagna, det var någon kvinna med kor där korna hade dött av rädsla. Tillverkningen av fyrverkerier påverkar miljön negativt och det skräpar ner.
Med andra ord: Vi behöver en ny nyårstradition.
Mitt förslag är:
1. Man går till affären och köper sig en fackla
2. Man målar facklan och dekorerar den (facklan ska symbolisera det kommande året och vad man har för förväntningar etc).
3. ca 23.00 vallfärdar folk till "nyårsbrasan", alla har en varsin tänd fackla i handen.
4. Väl framme vid brasan lägger alla på sina facklor på brasan, skålar med hela grannskapet och sjunger tillsammans någon "nyårslåt" vid 12 slaget och skriker "gott nytt år".
5. Man går hem
Vad tycker ni om min alternativa tradition? :P
Jag är på 👍
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Bra men lite svårt för synskadade. Är själv synskadad.
#2 är det inte svårare för synskadade att skicka upp raketer då menar du? :P
Jo men de kan man ju höra på en fakla och brasa kan man bara se på men jag är på.
#4 Du kan ju höra på sången man sjunger, blir inte det bra?
Personligen gillar jag sånna här svävande ris-lyktor. Var några häromkring som skickade upp sånna istället för fyrverkerier, och enligt mig är dom minst lika fina. Dock vet jag inte hur det är med brandrisk samt om dom påverkar miljön (verkar finnas flera olika, men jag har i alla fall hört att några av dom ska vara helt nedbrytningsbara)
Annars tycker jag din idé är bra också (:
//Jessie
#6 Om de finns dem som är helt nedbrytningsbara så hade det varit kanon, dock undrar jag inte om kor hade farit illa om de råkade åka med på åkrarna och ner i komaten.
Jag tycker ioförsig att man kunde sluta helt och hållet med raketer och att inte ens börja på med något substitut för det.
På nyåret träffade jag en hög med vänner, åt god mat, drack lite vin och hade en jättekul frågesport. Det var väldigt roligt, mycket trevligare än att vara utomhus och lyssna/se på en massa raketer.

Jag välkomnar det verkligen!!! Har en hund som haft panik från och till i en och en halv vecka nu på grund av raketerna…
#6 Jag läste en artikel någonstans om att rislyktor kan utgöra en risk för flygplanen, åtminstone om man bor inom 1 mils avstånd till en flygplats. Säkert inte alla som ansöker om tillstånd heller hos Transportstyrelsen i sådana fall.
En del risltktor innehåller en ståltråd som kan hamna i kornas mat och i värsta fall orsaka kons död. Det ska finnas varianter utan ståltråd, välj såna i så fall. Fast det känns ickså som att en sån lykta skulle kunna orsaka brand. Varför inte bara marchaller ute eller en liten brasa? Det hade vi och vid tolvslaget kastade vi sådant i brasan vi inte ville ha med in i det nya året. Altså symboliskt. Dåliga vanor eller sjukdom, ilska mm (inte gamla skor)
Vår granne som inte var hemma fick en sån eldbalong på sin balkong. Ren tur att inte granris och lampslinga tog eld. Min hund fick ståltråden från en annan om halsen och fastnade med tassen när han försökte få av den. Tur att han inte är en räv eller grävling…
Folk verkar tro att det försvinner ut i rymden på något magiskt sätt. Idioti!
Gillar idén med facklorna. Skulle också kunna tänka mig att kommunen eller någon förening tar på sig att ordna ett gemensamt fyrverkeri just vi tolvslaget.
As-bra idé tycker jag. Fint att dekorera facklorna också, men om man ska elda upp dom så borde man måla saker som man vill bli av med och inte ta med sig in i nästa år tycker jag! :D
/Mimmi