Vid svamp
Det nya året börjar ju bra..suck. Jag misstänker att jag har fått Svamp och ringde därför till kk akut för att fråga om det behövdes en läkare för att konstatera att man fått Svamp första gången ( har inte haft det tidigare). Jag fick svaret att det inte behövdes och att det fanns medel att köpa på Apoteket. Jag trodde att man skulle träffa en läkare om man inte haft det tidigare. Jag läste på nätet om hur man skulle applicera medicinen när det gällde krämer, man skulle smörja utanför..dum fråga men de menar väl utanför slidöppningen? Ska man smörja vid de inre blygläpparna också? Vilket medel rekommenderas av er? Tack på förhand.
Jag har läst att man ska få svampen konstaterad av en läkare/gyn/barnmorska om det är första gången, då man inte bör behandla underlivet med svampmedel om man inte har Svamp. När man får det en andra gång så vet man ju redan symtomen och kan lättare konstatera själv att det är Svamp, så då är ingen gynundersökning nödvändig. Om jag var du så skulle jag boka tid för undersökning i alla fall.
Angående applicering, jag tror de menar utanför slidöppningen, mellan blygdläpparna. Men är inte alls säker.
Jag fick rådet att köpa cortimyk av min barnmorska. Det är ett medel mot fotsvamp, men går tydligen även bra vid Svamp i underlivet. Jag använde det dock inte, då jag egentligen inte hade Svamp, inte vad barnmorskan kunde se iaf, men hon sa att min spricka i underlivet kunde ha orsakats av Svamp, eller vad hon nu sa. Så kan tyvärr inte säga om cortimyk är bra eller inte.
Jag har också för mig att man ska kolla upp det med läkare först.. Konstigt att tanten på KK sa att det inte behövdes :( Har ringt dem igen men kommer inte fram.. Känns lite jobbigt att vänta tills på Måndag typiskt att man blir dålig till storhelgerna :(
Jovisst ska det konstateras av gyn eller läkare så man inte behandlar fel sak.
Krämen ska smörjas även på blyggdläpparna.
A-fil är ganska så mäktigt mot kli i underlivet kan jag meddela 😎 10 min och vips borta! Otroligt obekvämt då man är medveten om att det är a-fil meeeeeeen grymt effektivt som sagt (gärna den med de där xtra bakterierna) 😉
Vet dock inte om de hjälper vid Svamp, men mot kli och sånt. Det går ju prova. De lär ju inte göra de värre precis.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Den värsta klådan är borta nu, svullnaden har försvunnit helt men jag har fortfarande jättekänsliga slidväggar. Jag håller nog på att bli återställd men detta var verkligen ingen rolig erfarenhet.