Mattips till nyår?
Jag och sambon tänkte laga 3 rätters middag på nyår, har ni några smarriga förslag?
Vi funderar på Förrätt: bruschetta Varmrätt: helstekt oxfilé med hasselbackspotatis och någon sås Dessert: chokladterrin Och så blir nog menyn också 😀
Några exempel:
Förrätt kan man göra steka potatis (råraka) sen toppa med kanske någon skagen eller baconröra.
Huvudrätt: Hasselbackspotatis med ungsstekt köttbit, fläskfilé, oxfilé
Till efterrätt vet jag att det är populärt att göra en cheesecake, kanske med passion eller citron.
Eller panacotta, med bär.
Vi har tänkt göra pulledpork, och till det kan man ha tortilliawraps, pita eller hamburgerbröd.
Och efterrätt kör jag denna http://recept.se/recept/lemon-meringue-pie
Vi är inte helt färdigplanerade 🤫
I vanliga fall är det jag som lagar mat här - men på nyårsafton är det sambon som står för maten. Jag påminde honom om att fundera ut nåt gott. Han kom med några recept. Det blir en fylld fläskfiléhistoria med ugnsrostade grönsaker, och så blir det en gräddig chokladpudding till efterrätt (ja, vi äter LCHF-mat här).
Men sen tittade jag lite närmare på recepten. Det står ju att fläskfilén ska grillas inlindad i folie. Det har han nog missat. Det är nog lite tidigt att ta fram grillen redan nu… 😐Jag får nog göra honom uppmärksam på den lilla detaljen.
#3 inga fel på att grilla på nyår :-D Vi grillade nyår 2008-09 :-P Lite kyligt, men ack så gott :-)
Här blir det löjrom på rostat bröd, gratinerad hummer och rödspätteseviche på serveringsskedar till förrätt.
Huvudrätt blir lammfile med en glace av honung, senap och rosmarin, krämig potatisgratäng och rödvinssås.
Efterrätt står mor för. Blir något med limoncello.
#5 jag vill gärna äta hos er 😜
#6 välkommen :)