Mens problem, panik!
Hej! Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, men sen i fredags så har jag haft en extrem mensvärk, det går inte att beskriva men det gör så ont att jag blir illamående och nästan gråter av smärta. Jag har aldrig känt såhär förut, jag vet inte om det kan bero på att jag går på P piller (Prionelle) och har använt dom i ca 3-4månader kanske så jag har inte haft min mens under den tiden, förens nu. Och nu till problemet som uppstod idag, förutom smärtan. Jag skulle gå på toaletten och byta binda och så och då när jag torkat mig så ser jag på pappret någon slags, jag vet inte vad, någon "hinna"(?) Så det första jag tänkte var att kasta papperet och låtsas som ingenting, men sen så ville jag bara kolla var det var så jag kände runt lite med pappret och det kändes så äckligt och konstigt, det var inte slemmigt men… Det går inte att förklara jag får panik… Det var liksom segt, som en snigel ungefär, aa det var som att jag hade fått ut en snigel ur min mens..? Det låter helt knäppt och rörigt men vet inte hur eller vad jag ska säga hahaha förlåt och god jul.
Var det som en mörkröd slempropp? I så fall är det koagulerat blod som kommer ut. Helt normalt och inget av vara rädd för. För din smärta kan du ta värktabletter och kanske lägga något varmt på magen. Har du en plastflaska hemma, kan du fylla den med varmt vatten och lägga på magen. Bäst är att linda in den i en handduk så du inte bränner dig.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Det låter inte alls konstigt. Du har säkert värre mensvärk den här gången då du inte har haft mens på ett bra tag. Det är inget att oroa sig för skulle jag säga. Ta någon värktablett och om du har en varmvattenflaska så använd den, det brukar lätta lite då medans man väntar på att värktabletten kickar in.
Att det kommer ut lite konstigheter ibland är inte heller så konstigt. Det har hänt mig någon gång också. Inget att oroa sig över! :)
Om "snigeln" var röd är det koagokerat blod, det är inget konstigt. Om den mer var köttförgad kan det vara livmoderslemhinna.
Tack för alla svar! Ni räddade mitt liv hahaha jag var så orolig
Håller med om att det låter normalt. Ibland kommer det klumpar och ibland ser det ut som slemmiga hinnor. Vissa gånger jag har mens kommer det mycket klumpar och andra gånger nästan inga alls. Jag har upplevt att jag har mer mensvärk de gånger det är lite mer klumpar, men vet inte om det har något samband egentligen.
#0 Helt normalt! En gång såg jag faktiskt en jätteskum sak på pappret så jag plockade bort den för jag blev orolig att det var något som lossnade (var väldigt ung då) och det såg ut som en 1,5 cm. skinnbit. Men det är ingen fara det är bara slemhinnor.
Speciellt när jag var liten, fick mens redan när jag var 10 år, hade jag helt extrema mensvärkar. En gång spydde jag för att jag hade så ont. Jag har dock fått diagnosen endometrios för inte så länge sen, och har lidit väldigt mycket av det hela mitt liv sedan jag fick mens. Endometrios räknas som en folksjukdom, upp till 10 procent av alla kvinnor har det.
Jag säger dock inte att du har den sjukdomen, men med tanke på dina hemska smärtor vid mens så bör du kontakta preventivmedelsmottagningen först, om inte dom kan hjälpa dig med dina problem så hänvisar de dig till gynekologiska polikliniken. Där kan ni prata om dina menstruala problem, och det finns också smärtstillande medel som kan hjälpa dig med den värsta smärtan.
Kram, ciao!
Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.
Jag råder dig att ta kontakt med gynekolog för att få bukt med dina smärtor. Hinnan i sig verkar normal (förmodligen livmoderslemhinna), men att du har extrema smärtor som gör att du blir illamående och nästan gråter är inte normalt. Jag har endometrios och har i många år haft problem med smärtor. Det fortsatte trots att jag började med kombinerade p-piller. Det var inte förrän jag fick min diagnos, efter 10 år av besvär, och jag bytte till minipiller som jag äntligen upplevde lindring. Idag är jag blödningsfri och smärtfri.
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar