Lukta "illa" efter svamp?
Till följd av två antibiotikakurer den senaste månaden fick jag Svamp i underlivet i tisdags. Tog en Diflucan i onsdags och nu är besvären nästan helt borta. Kan klia pyttelite någon gång men inte så att jag vill hoppa ut genom fönstret eller så. Har upptill diflucanen tvättat med Wichyvatten (hjälpte förra gången då jag inte behandlade alls, över ett år sedan) och smörjt in med både olivolja och barnolja.
Nu känner jag dock att det luktar lite illa, inte så illa att jag vill spy, men samtidigt inte så som det brukar göra. Är det vanligt att det blir såhär efter Svamp? Kommer det försvinna eller är det obalans som jag också ska behöva behandla?
jag skulle sluta ha massa saker som inte hör hemma i underlivet, räcker gott och väl att tvätta med bara vatten och man behöver inte smörja in sig alls där nere, det sköter kroppen så bra själv. Onödiga produker bidrar ofta till obalans/svamp tyvärr..
Brukar givetvis inte tvätta med sådant i vanliga fall utan enbart nu då jag läst mycket om att det speciellt olivolja och barnolja är bra. Men kanske är så att de är oljorna som bidrar till den dåliga lukten?
Om du inte har använt olivolja förut kan det ju kanske vara den som du tycker luktar illa i underlivet?!?
Håller med om att man inte ska ha en massa saker som inte hör hemma i underlivet…..om man inte behöver det alltså.
Använder jag bara vatten blir jag torr och det kliar hela tiden, kan inte sova alls på nätterna p.g.a det.
Faktum är att jag använder mig av gräddfil som rengöring (duschar av lätt med ljummet vatten) surt och bra för underlivet och bevarar ph-värdet. jag berättade detta för min gynekolog som tyckte att det var smart av mig att göra så 🙂
Har tidigare testat diverse oljor m.m. men de har bara gett mer torrhet, klåda och irritation.
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Antibiotikakuren kan ju ha ändrat bakteriefloran (utöver svampproblemen). Om du vill kan du ju testa med såna mjölksyrekapslar.
Det kan helt klart vara svampen som gör det, har man en dålig lukt så är det oftast PH-balansen i underlivet som inte är bra och då kan man lätt få Svamp igen.
Gör såhär; tvätta med bara olivolja och vatten, rikligt med olja. Olivolja är bättre barnolja för det är ju helt naturligt. Och inte för ofta.
Doppa en tampong i vanlig fil och för in som vanligt och låt vara under några timmar, 4-5 timmar kanske, vissa säger natten, jag säger under dagen för att jag inte gillar tanken, men det är helt ofarligt.
Gör denna proceduren (som känns väldigt äcklig och olustig till en början, jag vet) i ett par dagar så lovar jag dig att fiffi kommer lukta som hon ska igen.
(Dessa tipsen har jag fått utav en sjuksköterska, två olika barnmorskor och en gynekolog då jag hade återkommande problem med dåligt PH-värde och Svamp när jag var yngre, när jag började med detta när jag var i yngre tonåren har jag inte haft en enda svampinfektion, så fort jag känner lite att det är lite "ostabilt" i de nedre regionerna så gör jag detta och det blir bra till dagen efter.)
#5 Skulle det inte funka med Lactal istället för tampong med fil på? Jag undrar då jag också har problem med återkommande svampinfektioner och jag gillar inte alls tamponger, tycker de är så obehagliga. Kan dock använda Lactal, så det kan väl räknas som ett alternativ? :)
Jag gillar inte Lactal, det kliar för mig, men där emot tycker jag att Active balance är toppen! 🙂
http://www.apotea.se/rfsu-active-balance-vaginaltablett-10-st
Var dig själv, det finns redan så många andra.
#5 Det kan det säkert göra, har aldrig provat. :-) Jag är dock för naturliga produkter eftersom jag har ätit så mycket mediciner då jag har kroniska sjukdomar, tror kroppen gillar naturliga preparat mer så att säga. Det är dessutom billigt med fil. :-)
Men allt som funkar är ju bra! Det jag gillar med detta är att det krävs så lite för att få det att vara bra länge.
#8 Ja exakt! Tror också på naturligt mer, men har så svårt för tampong :(