Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1458 ggr
zlarviig
0

Smärta vid ägglossning

Hej!

Nästan varje gång jag har ägglossning så får jag såna grova smärtor i högra sidan av magen att jag knappt kan gå. Har varit hemma från skolan flera gånger och bara legat i sängen och gråtit för att det gör så ont.

Jag fick åka in akut till Sös en gång (innan jag visste varför jag hade ont) och dom tog blodprov och pissprov och gav mig smärtstillande och jag fick sitta och vänta i fleera timmar med ont i magen, sen till slut gjorde dom ett ultraljud på mig och såg att jag hade massor av enorma äggblåsor på höger sida och det var förmodligen det smärtan berodde på. Nu har jag inte haft så grova smärtor på länge utan bara lite magknip en gång i månaden men nu har jag fått så där jäkla ont igen och det är så jobbigt för alla bara tror att jag är känslig och säger att ''så ont kan det inte göra''..
Jag blir galen 😮

Det hugger till när jag hostar, när jag sätter mig ner, pratar, sitter på toa, går, nyser, ja ni förstår..

Är det någon annan här som också har så?  Är det farligt? Finns det något man kan göra för att lindra, förutom att knarka smärtstillande och ligga i fosterställning och gråta? Vad beror det på? Kan det på något sätt påverka min förmåga att bli gravid?

Jag har tänkt gå till vårdcentralen men tänker att dom kanske inte kan göra något åt det ändå så det har inte blivit av..

[Tuulikki]
0

Jag har också haft sån smärta under ÄL, men jag har aldrig kollat upp det. Det har bara hänt några gånger med låånga mellanrum.

Förstår att det oroar dig! Jättetrist att ha så ont, och jättetrist att folk inte fattar att det faktiskt gör SÅ ont!😕 Värme kanske kan lindra, ungefär som vid mensvärk?

zlarviig
0

Jaa det är hemskt, jag har varit tvungen att åka hem från skolan flera gånger och missat viktiga lektioner och prov 😓

Jag har testat att ha både något varmt och något kallt men det känns nästan bara som att det blir värre av det 😕

Borde man kanske gå till vårdcentralen eller Umo eller något och kolla upp det? Jag vet att min kompis fick tabletter utskrivna för mensvärk, kanske finns något liknande till det här? 🤔

[Tuulikki]
0

#2 Jag har fått Naproxen på recept för mens-smärtor och det fungerade jättebra. Nu har jag p-stav och får inte mens men kan ändå få molande värk och små mellanblödningar och då kör jag Naproxen, finns receptfritt på apoteket. Fungerar kanon!

Jag kan inte ta Alvedon eller vissa andra smärtstillande pga att de krockar med mina andra mediciner och inte är så snälla mot min mage. Naproxen funkar alltså bäst för mig, inte för alla, även om jag läst om många andra som håller med mig :)

zlarviig
0

Tack för tipset, ska kolla upp det 🙂

Hur mycket kostar en förpackning ungefär?

[Tuulikki]
0

Olika beroende på tillverkare och hur många det är i förpackningen, men jag köpte ett 10-pack för kanske en 50-lapp nu i veckan. Förpackningen med 20 tabletter kostade ca 85kr. Den gula förpackningen (Naproxen Orifarm) är den enda de har på apoteket jag oftast går till :)

zlarviig
0

Det var ju inte så farligt 🙂 Jag får kila iväg till apoteket imorgon då😊

Hoppas det funkar 👍

[Tuulikki]
0

Håller tummarna!

Lona
0

Jag tänker att någon form av hormonellt preventivmedel (p-piller eller annat) skulle kunna hjälpa? Jag tycker att du ska gå till Umo och bli kollad ordentligt, INTE för att något är fel utan helt enkelt för att stilla din oro och få svar på dina frågor om till exempel detta påverkar din förmåga att bli gravid senare. Lycka till!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

zlarviig
0

#8 Piller funkar tyvärr inte riktigt för mig.. Eller jag har bara testat minipiller för jag ville jättegärna skaffa p-stav då jag är så dålig på att komma ihåg att ta tabletterna. Men av minipiller så blir jag sjukt illamående och deprimerad och får mens 2 veckor i rad.

Men min syster har Prionelle (p-piller) och dem funkar bra för henne. Så jag har funderat på att kanske skaffa dem jag med. Hoppas bara att jag inte får samma bieffekter av dom! 🤐

Men hur kollar dom det då?🤐 Gynundersökning vill jag helst undvika, tycker det är så hemskt 😮

Aleya
0

Gå till gyn istället för någon ungdomsmottagning. Dom har mer och bredare kompetens på gyn. Kan vara inget, men jag har haft ont vid äl och mens. Var endometrios. Men tog år att lista ut detta

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

obstitant
1

Ja, du borde nog gå till en gynekolog (en gynekolog och inte en barnmorska!) och höra om det finns nåt mer de kan göra. Det finns ju något som heter polycystiska ovarier (=många cystor på äggstockarna), som kan ge en hel del andra hormonella symtom.  Men även om du inte har några andra problem av det verkar det inte rimligt att ha så förfärligt ont!

Jag har fått lite ont av såna cystor ibland sen jag satte in hormonspiral, det är tydligen relativt vanlig biverkan, men inte alls lika mycket som du.

zlarviig
0

#10 Läste lite om endometrios och det känns inte alls helt omöjligt att det skulle kunna vara det jag har🤐 Fast jag brukar faktiskt inte ha särskilt ont vid mens, det är bara vid ägglossning.

#11 Jag har inga andra symptom förutom att det gör ont och att mensen kan vara lite oregelbunden. 

Åh, jag som hatar att gå till gyn 🤐Jag tycker det är så jobbigt 🥵

Aleya
0

#12 är det inte bättre att utreda vad som är fel, oavsett om det är jobbigt eller ej.

Medarbetare för Julen

zlarviig
0

#13 Jo.. Det är klart :/

nypisnina
0

Jag har med såna blåsor, fast min gynekolog sa att det var cystor, ofarliga.
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Cystor-pa-aggstockarna-/
Iaf vad min variant det. Jag tar piller så jag har ingen mens men jag känner ibland av min cykel och då är det alltid i samband med ägglossning (hade massiv mensvärk, därav mina piller) men det här är inte nådigt alltså.
En gång fick jag så ont av mina cystor vid ägglossning att jag knappt kunde kissa, när jag sedan hade kissat och rörde mig så gjorde det så ont att jag trillade av toastolen och blev liggande. Jag hade så ont att jag inte kunde röra mig.
Då åkta jag in till gyn och hon sa att det kan göra ofantligt ont när de går sönder och att smärtan även kan ha varit ägglossning. Men så illa hade jag aldrig.
Hon gick iaf in med ultraljud och tittade och jag hade ganska många. Äckligt ju!
Men det är till att kolla om det blir värre, som tur är så kommer och går det på mig, inte samma varje månad, men vetskapen att det är ofarligt gör ju att jag står ut. Jag tar smärtstillande om det blir för jobbigt och det hjälper.
Så kolla upp det noga om du är orolig, troligen är det inget men för att få lite ro i magen så gör det. Och ta mediciner mot smärtan. Det går över, man är inte lika "hormonrubbad" varje månad och vi förändras med åren. Med åren så får du kanske inte lika illa ont.

Barajag1
0

Exakt sådär. Har jag också börjat få. Börjar bli orolig

Aleya
0

#15 låter ju som att du beskriver PCOS

Medarbetare för Julen

nypisnina
0

#17 Hur tänker du då? Pga cystorna? Jag har inga andra problem förutom smärtan från dem och har även blivit undersökt.. 🙂
Om jag har något så är det snarare PCO (Många blåsor på äggstockarna)
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Polycystiskt-ovarialsyndrom---PCOS/

Har varit hos gyn ett antal gånger och de har aldrig sagt något, inte ens varje gång som cystorna har nämnts… Så det tror jag inte att det är.