Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 696 ggr
Elsa
0

Endometrios

Hej!

Jag misstänker att jag har endometrios, men känns som att mina symptom är för "mesiga" för att jag ska kunna söka hjälp..? Sedan i Augusti har jag vid varje mens haft så sjukt ont och verkligen rikliga blödningar. Har inte varit så tidigare utan då har det snarare varit sparsamt och har aldrig känt av mensvärk. Nu har jag mensvärk till och från naveln och neråt, i ryggen, magen, höfterna, benen osv.. Allra värst är det på kvällen. Bör detta kollas upp eller är det för lite att gå på för att det skulle kunna vara så? blöder mycket näsblod men det har jag gjort sedan jag var liten. Var vänder jag mig om jag vill kolla? Gyn?

[Devya]
0

Gå till en gynekolog men det brukar sällan visas på en vanlig undersökning om man har endometrios. Oftast måste det konstateras med en titthålsoperation och sen igen så går det ändå inte att göra så mycket åt saken.

Min syster har endometrios men inte blev det ju alls bättre sen detta blev konstaterat.

Jag har antagligen endometrios eftersom min syster också har det och det faktum att vi båda har exakt samma symptom, men det går ju ändå inget att göra åt saken så jag har aldrig genomgått en titthålsoperation. Jag tycker det är onödigt. =/

Aleya
0

Du kollar hos gyn, och ja, du kan ha endo t o m i näsan.

Man kan inte behandla denna sjukdomen på ett sätt som gör att du blir frisk.
Har du det kommer du få hormoner så att du blir fri från mens , så att det inte kan sprida sig så mycket mer och kanske påverka fertiliteten. Du kan få smärtstillande. Sen är det inget mer som man kan göra då man har denna sjukdomen, tyvärr.

Kolla annars på endometrios.ifokus.se

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen