Värktabletter och alkohol
Ska ut och supa på fredag och lördag men kommer ha mens och MÅSTE ta minst en värktablett per dag om jag ska kunna stå upp. Om jag inte gör det får jag ofantligt ont i magen och kan inte göra något.
Min lilla fråga är, hur seriöst är det med värktabletter och alkohol?
Att blanda alkohol och värtabletter kan vara riktigt farligt, så det ska man inte göra!
/Désirée
Är det typ Ipren så kan man få livshotande leverskador, beroende på hur många man tar och hur mycket man dricker. Andra smärtstillande kan hända annat med. Men är du så inställd på att supa för supandets skull fast du planerar att ta tabletter samtidigt så antar jag att det inte spelar dig någon roll vilka skador du kommer få 🙂
Jag vill inte få några skador, det är därför jag frågar.
Jag tänkte att det kanske är ofarligt om jag tar en värktablett lång tid innan jag dricker alkohol
Dagen innan, eller flera dagar innan går nog bra, men samma dag ska undvikas
/Désirée
Om du inte vill få några skador ska du nog fundera lite mer över att kanske inte supa…
Antingen bara alkohol eller bara smärtstillande det är riktigt urkorkat att blanda alkohol och smärtstillande 😡
Panodil/Alvedon riskerar man oxå att få leverskador av om man blandar med alkohol
och varför måste man ut och supa? ska man på fest och liknande så går det alldeles utmärkt att vara nykter oxå
Hörni, man måste inte supa men nu kanske ts vill det. För många så ingår det i tonårslivet, även mitt. Tycker dock inte att det är något fel att vara nykter, men det var ju inte vad ts frågade om hjälp om ;)
Nej alltså jag har tagit en alvedon eller ipren massor av gånger innan jag ska på kalas. Fungerar superbra, försök att inte göra det till en vana bara! =)
#7 Jag har svarat på frågan, utan att ha några åsikter om ts ordval och dryckesvanor.
Det är dock mycket farligt att blanda alkohol och tabletter, jag kände två personer, som båda dog av den blandningen. Därav mina tidigare svar. Så jag uppmanar dig, ts att tänka dig noga för och inte utsätta dig för sådana risker.
/Désirée
Jag har gjort det ett par få gånger utan några problem. Kolla dock vad det står i bipacksedeln, om det inte står något så brukar jag inte bry mig särskilt mycket även om jag förstås undviker det.
#10 Ja, då var det jag skrev inte riktat till dig :)
Ta alvedon några timmar innan drickandet isåfall! :)
Ipren ska vara okej att ta med alkohol. Har du inte redan leverproblem så går det att ta någon gång då och då.
Jag brukar ta en ipren när jag har mensvärk och ska dricka. Ta den några timmar innan så tar alkoholen över smärtlindrandet när iprenen går ur kroppen.
Såhär står det på Iprens FASS grej:
"Ipren med mat, dryck och alkohol
Ipren kan tas tillsammans med mat och dryck. Ipren verkar snabbare om tabletten tas på fastande mage. Risken för blödningar i mag-tarmkanalen kan öka om du dricker alkohol."
Alvedon och smärtlindrande med samma substans som finns i Alvedon ska man akta sig för dock. Men ipren är bättre än de andra alternativen.
Emma
Det bästa är att ha som regel att aldrig blanda medicin och alkohol.
/Maria
Beror på när du tar tabletten/erna och när du dricker. Har medicinen gått ur kroppen är det ju inga problem Men jag tror att det är bäst att ringa läkemedelsupplysningen, detta är deras jobb! https://lakemedelsverket.se/lmu
Medarbetare på Skor iFokus
Alkoholen tar förtur i kroppen. Det innebär att levern förs och främst jobbar med att rensa ur alkoholen ur kroppen. Det gör att de de farliga ämnena i värktabletterna får en helt annan påverkan på levern som är upptagen och kan kan orsaka svåra leverskador.
Olika värktabletter ligger kvar i kroppen olika länge. Men om du fortfarande har effekt av dem (inte har ont) så finns de kvar i kroppen och du bör då inte dricka.
Andra anledningen du inte bör dricka med värktabletter i kroppen är för att den kombinationen gör att kroppens smärtsignaler inte fungerar som de skall och de gör att du inte känner om du skulle skada dig medan du är alkoholpåverkad.
#18 Men det är ju inte säkert att det onda kommer tillbaks bara för att effekten av värktabletten avtar dock, den kan ha hunnit försvunnit tills dess, brukar vara så för mig :) Sen tycker jag inte att man känner särskilt mycket när man skadar sig när man är påverkad i alla fall heller ;)
Kan alla bara sluta anta att jag är någon slags missbrukare.
Jag ville veta om det var okej att ta en värktablett innan jag skulle dricka samma dag, jag ville veta för att undvika att ta en om det skulle vara jättefarligt.
Uppskattar de seriösa svaren, tack. Ni andra, anta inte så jävla mycket(ursäkta ordvalet).
När det händer enstaka gånger så kan jag mycket väl ta smärtstillande tillsammans med alkohol. Alltså inte skölja ner eller så, men en alvedon två-tre timmar innan jag dricker. Och då dricker jag mig inte berusad heller utan smuttar på en drink eller så.
Jag tycker inte man ska rekommendera det, men man får också se till hur ofta det händer och hur skadligt allting annat är i livet. Är man medveten om att det kan vara skadligt så är det upp till en själv att fatta beslutet om det är värt riskerna.
Det beror väl på ifall man dricker en massa alkohol eller om det rör sig om ett par glas under några timmar. Ts skriver "ut och supa fredag och lördag" vilket jag tolkar som en större mängd alkohol och jag skulle absolut avråda från några värktabletter alls då.
Nu blir jag smått irriterad. Vi vet inte vilka smärtstillande detta handlar om(jag ser det då inte uppskrivet). Detta kan vara allt från vanlig alvedon till starkare som tramadol.
Att sitta och mena att det är okej att blanda exempelvis Tramadol med alkohol är **DUMT!
Så kan folk utan kunskap om smärtstillande sluta skriva att det är en gång och ingen gång?!
Det kan vara absolut livsfarligt! En enda gång krävs för att man ska sluta andas!**

Memento mori

Medarbetare för Julen
Hur gjorde du TS?
Medarbetare på Skor iFokus
#20 Nu blir jag lite förvirrad, du skriver "ut och supa", du ska alltså dricka dig stupfull med flit och dricka bara för att dricka, är det inte så missbrukare gör? Eller har jag missat något?🤦♂️
#27 Jag skrev om mina egna erfarenheter och att jag själv inte har upplevt några problem de få gånger jag har gjort det, men sen igen rekommenderade jag ts att läsa bipackssedeln så du borde kanske inte börja överanalysera. :)
Jag tog ingen värktablett och hade ont i magen istället.
#28 Förstår jag rätt nu? Säger du att man beter sig som en missbrukare för att man dricker för att bli full? Självklart är man ingen missbrukare för det. Jag dricker ibland bara för att bli full för att det är kul, men jag är ingen missbrukare för det. Förstår inte alls hur man får ihop de två sakerna. Om man dricker väldigt ofta för att blir full så då kan man klassas som det men ingenstans i texten står det att ts dricker sig full ofta.

Jag jobbar med alkohol och anser att det ska vara nolltolerans på att blanda medicin och alkohol.
Visst det kan gå bra, men det kan också gå helt åt skogen helt beroende på vilken medicin det gäller.
Var försiktiga med att blanda!
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#31 Tack. :)
Aldrig har jag nämnt att jag ska skulle bli stupfull eller så. "Ut och supa" för mig betyder att jag ska dricka, det säger inget om mängden alkohol.
Man kan äta tabletter med acetylsalicylsyra i kombination med alkohol, då det inte bryts ner i levern. T.ex. på sådana läkemedel är Bamyl och Magnecyl. Men dessa sak man inte äta om man är gravid eller har magsår och liknande. Läs på FASS innan du tar ett läkemedel.
Det du ska undvika är paracetamol eller liknande substans som bryts ner i levern, eftersom alkoholen har förtur och därför ser till att gå före nedbrytningen av läkemedel. Detta kan ge upphov till svåra leverskador, med dödlig utgång om man har otur.
Det många glömmer är att alkoholen behöver gå ur kroppen innan man tar dessa läkemedel, alltså kan det vara farligt att ta en Alvedon för huvudvärk efter man kommit hem från krogen. Det ska gå 6h mellan intag av alvedon och alkohol t.ex.