Tygbindor
Hejsan! ville egentligen bara kolla om det är någon här inna på fokus som använder Tygbindor som primärt menstruationsskydd? även intresserad om hur många som vet om dessa fantastiska små tyglappar? Jag började själv använda tygbindor i somras och är helt fast :) Tycker att dom är så galet mycket skönare att använda än "vanliga" engångs och såå mycket roligare och finare med alla modeller och tyger ;)
Jag har inte testat det men tänkt på det. Hur fungerar det, använder du dem flera gånger? Varför blöder det inte igenom?
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
du kan använda dem hur många gånger som helst, tvättar dem mellan gångerna, precis som du gör med andra kläder. De flesta har någon form av vattentätt eller vattenrepellerande tyg närmast trosorna så att man inte blöder igenom :)
Jag använder när jag är hemma. De är mycket bekvämare och skit enkelt. När man använt de klart så är de bara att slänga i tvätten och sen använda på nytt. Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att det känns fräshare med tygbindor, engångs bindor känns mer som snuskiga blöjor i min mening. Men jag använder som sagt bara tygbindor när jag är hemma eftersom att det är för knöligt att bära runt på.
Jag kan starkt rekommendera den här youtube kanalen. Hon berättar allt man vill veta om tygbindor och andra alternativa mensskydd.
#3 Ja Bree är jätteduktig! Vilket/a "märke/n" använder du? :P Vad använder du när du inte är hemma?
#4 min mamma syr dem, de var för övrigt hon som fick mig att börja med tygbindor.
När jag inte är hemma använder jag bara vanliga engångs bindor. Olika märken varje gång, de beror vad som finns och vad som är billigast xD.
#5 Vad kul! känns annars som att det är ganska ovanligt med tygbindor. Har du testat menskopp? jag tycker att det är ett bra alternativ när man är ute eftersom man inte behöver tömma alls ofta :)
#6 jag har aldrig testat menskopp men jag funderar på att beställa en Small Meluna classic. Men vi får se. jag prioriterar annat just nu :P
Är tygbindor bättre för underlivet än vanliga bindor?
Jag har läst om det, men inte testat. Är väldigt nojjig över att blöda igenom även med vanliga bindor (har alltid nattbindor), samt att jag inte vågar sy själv och vad jag vet finns det inte att köpa här (har nyss fyllt arton, så jag har inte kunnat beställa online förrän nyligen).
Kommer förmodligen prova någon gång, men i nuläget har jag bara mens var tredje-fjärde månad så jag har inte orkat tagit tag i det helt enkelt.
//Jessie
Var köper man tygbindor? Jag visste inte ens att det fanns. Finns de i vanliga mataffärer typ Ica?
#7 Älskar menskopp också, skönt att det inte blir sådär torrt och irriterande som det blir med tamponger och att man bara behöver tömma morgon och kväll ;)
#8 Det skulle jag säga att dom är, det blir luftigare = mindre riska för bal Svamp, de innehåller inte blekmedel och andra kemikalier så många upplever att deras underliv blir mindre irriterat vissa säger även att deras period blir kortare (är bara vad folk upplever, inget bevisat)
#9 De flesta bindorna har antingen ett vattentätt lager eller vattenavstötande baksida så om man är orolig att blöda igenom finns det lösningar, det är det som är så bra med tygbindor det finns något för alla och om man vill kan man göra sina egna. det är svårt att köpa i affär men det finns många som tillverkar och säljer på etsy, med då är det vanligt vis från usa = dyr frakt :(
#10 Har inte sett i affär, lättast att få tag i på etsy eller andra sidor på nätet

Jag har precis beställt ett startset från tampongshopen.se ska bli intressant att testa :)
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar