p-spruta
Någon som har testat p-spruta och skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter? Vad för biverkningar du fick, vad som hände med mensen osv. Försöker tänka på vad för p-medel som skulle passa mig, så skulle gärna vilja höra lite.
Den enda biverkningen jag fick var att jag gick upp i vikt…som attans!
Mensen försvann och jag mådde annars bra av den.
Jag använde p-spruta för flera år sen, använde det under sju år. Mensen försvann och jag hade inga biverkningar alls!
/Christina
Vad har du nu och varför vill du byta? :o
#3 Var står det att ts ska byta?
#4 Ingenstans men jag har för mig att jag sett henne i andra trådar snacka om att hon har p-medel.
#5 Stämmer, har P-stav. Vill kolla på lite olika som kan passa för att jag har konstanta blödningar, men är inte säkert om jag kommer att behöva byta.
#6 Juste! Nä va jobbigt, hur länge har de pågått då?
På mig är det en gudagåva.
Ingen mens! Har lite ont, men lider av endometrios.
Hade dubbla skydd fram till för 13 dagar sedan. Hade p-stav också. Då hade jag varken ont eller blödningar. Men viktigt att tänka på är ju att man inte ska förvänta sig att bli gravid direkt när man slutar med sprutan, för det kan ta upp till 1,5 år.
en biverkning är nog att jag gått upp nästan 10 kg :P Men det gjorde inget för jag var pinnsmal.
Rosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus.
#7 Nästan ett år.. Tss
#9 Åh vad skönt! Skulle inte heller göra mig så mycket att gå upp i vikt. Dock så är det väl att aptiten kan öka, inte av själva P-medlet? Ska till barnmorska på fredag, får prata med henne då och se vad som kan göras.
#10 Oj det kan ju inte vara särskilt kul.. Då kanske du borde testa något annat :)
#11 Jo precis, vet bara inte vad. Skulle vilja testa att äta p-piller en stund samtidigt som p-staven för att sluta blöda, men har fått som svar att det inte går. Vill helst slippa mens så gott det går, alltså inte ta ett uppehåll en vecka bara för att få mens. Läste dessutom att man inte ska använda p-spruta om man är under 18-19 år, för att det finns risk för benskörhet. Tänkte också på jaydess spiral, men har hört att det man kan känna trådarna och att det kan göra ont om man har för djupt sex, om man kommer åt livmodertappen då
Kollade också lite på p-plåster, men då tar man uppehåll i en vecka, som jag som sagt helst vill slippa.
#12 Konstigt, jag har hört från massa andra att de kunnat göra så! Jo det blir ju lite svårt det där.. P-spruta fungerar för många men jag vill inte ha det då det blir mycket hormoner sen att man helst inte ska använda det mer än 2 år tydligen för risk för benskörhet som du säger..
#13 Jo, har också hört det. Men får se vad dom säger, ska gå till en barnmorskemottagning denna gång och inte UMO, får jag inte testa det så funderar jag nog på att testa jaydess. Så krångligt allt kan vara.. :D
#14 Ja verkligen! Men Jaydess verkar bra i alla fall! :)
Vilken p-stav har du? Ingen möjlighet att testa byta p-stav bara? Jag försökte själv på p-spruta (19 år) men barnmorskan vägrade skriva ut då jag var för ung… Hon blåvägra för "du växer fortfarande", vilket hon borde veta att jag inte gör när varken vikt eller längd ändrats på alla år jag gått dit.. Hon sa att jag kunde få börja med p-spruta när jag var typ 20 eller 22. Hon sa typ tvingade på mig en p-stav och sa att om jag blödde med den ( har blodbrist sen innan) så att jag fick åka in på sjukhuset kunde vi ta ut den, men annars var p-stav det enda hon rekommenderade i och med att jag inte kan ha spiral.
Som tur är verkar p-staven fungera hittills iallafall, haft en blödning på 9 dagar sen jag satte in den (22/10) och då hade jag innan det inte haft någon blödning sedan september. Dessutom vad blödningen bättre än när jag är utan p-medel för då blöder jag mycket mer fast lika länge.
Om jag var du hade jag gått till fler barnmorskor (gärna lite yngre om det finns, de brukar lyssna lite bättre än de som är äldre då de ofta gör som de alltid har gjort, av min erfarenhet). Kolla de olika alternativen, finns ju hur många som helst! Fråga även din mamma vad hon har haft för preventivmedel och hur de fungerade för henne, ofta är man mer lik sin mamma än man tror! :)
#16 Har nexplanon. Vet bara om implanon sen, finns det fler? Skulle ju vara värt att testa kanske, men om det är exakt samma hormon i så kanske det inte gör nån skillnad P-stav är otroligt bra när set funkar, finns ju folk som får den insatt och inte blöder mer förrän de tar ut den! Låter ju som en dröm, men jag får se vad barnmorskan säger, och nöjer jag mig inte får jag gå till en annan och testa igen.
#17 Ja, det är bra! Ge dig inte tills du får ett bra svar!