Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 829 ggr
[pinkandblue]
0

Bryta mönster

Jag har fastnat i något slags mönster som jag inte kan komma ur.

Jag har väldigt mycket ångest och fobier som har gjort att jag skapat mig mitt eget "fängelse" allt ska vara ; Tryggt, planerat och det får inte gå mycket ur ramarna. Just nu så ser mitt liv så fyrkantigt ut jag gör nästan ingenting för allt är för läskigt!

Samtidigt så har jag självklart drömmar till exempelvis följer jag folk via youtube som flyttar utomlands och lever sina drömliv, bara en sådan sak som att åka utomlands gör mig svettig av skräck. För att sluta vara rädd måste man möta sina rädslor har jag hört, är det det jag ska göra? ska jag möta mina rädslor? jag funderar på att utmana mig totalt, inte ta små steg för då går jag så lätt tillbaks. Utan kanske boka en resa utomlands och verkligen utmana mig, det är dags att leva livet men jag vet inte hur det funkar i verkligheten. Tips någon?

(La upp samma på psyklogi, men tänkte att fler kanske svarade här)

[dr_acula]
0

Jag tänkte direkt jag läste att kbt-terapi borde va bra för dig :)

[Devya]
0

Jag var lite som du då jag var yngre men såg till att alltid utmana mig själv och såg till att jag steg ut ur min bekvämlighetszon. Det var otroligt tufft och jag kände jämt av den där obehagskänslan men jag bestämde mig för att min hjärna skulle få övertaget istället för känslan i maggropen. Till slut blev jag van med att kliva ut ur min bekvämlighetszon och att ta livet som det kommer och jag har aldrig mått bättre.

Nästa år kommer jag att flytta till Belgien och starta ett helt nytt liv där med min partner (som är själv från Belgien). Jag håller som bäst på att lära mig ett nytt språk vilket inte är särskilt svårt då det är så likt svenska. Utmaningar berikar mitt liv. Det blir så mera spännande om man bara vågar.

Min första utmaning var att flytta 400km hemifrån med min första pojkvän. De andra utmaningarna kom sedan kort därefter. Det har varit otroligt pirrigt och nervöst, samt obehagskänslorna har varit väldigt intensiva och ångesten har varit stor, men jag har alltid haft ett mantra i mitt huvud - jag klarar av allt som kommer i min väg för jag är påhittig och därför landar jag alltid på mina fötter. Hittills har det fungerat utmärkt att tänka på det viset, även i de svåraste stunderna.

Boka en resa och åk utomlands. Det kommer att kännas otroligt nervös och just innan resan kan du känna att du vill avboka allt även om du förlorar de pengar du har lagt ut på resan! Men pusha dig själv ändå och res oberoende. Det var mitt andra stora steg i min utveckling till att bli en självständig kvinna. :) Jag rekommenderar det verkligen!

[pinkandblue]
0

#1 Jag har redan gått kbt det funkar tyvärr inte för alla och det funkade inte för mig, har däremot fått en del "verktyg" som vart jättebra att ha i sin vardag, att möta sina rädslor är jobbigt men ett av dem mest effektiva sätten att bli av med dem också.

#2 Jag har också försökt komma ur min "comfort zone" utamana mig själv, men känner inte att det riktigt funkat antar att jag behöver pusha mig själv lite mer som du sa typ boka en resa utomlands :)

[Devya]
0

#3 Det är de där stora stegen som räknas, inte de där små minimala stegen. Åtminstone har det varit så för mig.

Jag började med att resa och som sagt var den första resan väldigt pirrig för mig. De tre andra resorna var också väldigt jobbiga och ångestfyllda. Sen började jag resa nästan hela tiden och nu upplever jag ingen mer ångest överhuvudtaget utan kan t.om känna mig uttråkad då jag väntar på flyget. :D

Jag är mycket modigare nu och känner mig inte särskild rädd för någonting. Jag är inte ens rädd för att lämna min karriär för att börja om från början igen. Det är otroligt stora framsteg för mig. Det känns som om det finns inget som jag inte klarar av. Det är en fantastisk känsla och jag känner mig så otroligt fri och självständig.:)