Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 2019 ggr
Smärtfylld
2

Gråter av smärta...

Hej alla!

Desperat stackare i behov av råd här… Jag har sedan ungefär några månader tillbaka haft vissa problem med underlivet. Har inte sökt vård för det, men enligt Doktor Google så skulle jag kunna ha lite torra/sköra slemhinnor, ev. orsakat av mediciner jag äter. I torsdags tror jag så hade jag en lite lätt kliande/brännande känsla "där nere", vilket jag haft flera gånger förut och tänkte att det nog bara är lite torrt och irriterat som det varit flera gånger tidigare. Lät bli att vara där och klia och greja, för det brukar bara göra det mer irriterat. Känslan fanns dock kvar i fredags, men jag tänkte likadant då - det går över. På fredag kväll när jag skulle sova höll den där kliande/brännande känslan på att göra mig galen, men jag försökte bokstavligen att hålla händerna på täcket för att inte förvärra något. Men trots det hade jag en typ pulsande/dunkande känsla i underlivet, obehaglig sådan. Lyckades dock somna till slut. 

Vaknar på lördag, fortfarande med den där obehagskänslan i underlivet. Det liksom skaver, känns irriterat och bara allmänt fel. Försöker fortfarande låta bli att klia, men kommer fram till att en snabb "inspektion" kan vara på sin plats. Pillar lite försiktigt med fingrarna och hittar en blygdläpp som inte längre varken känns eller ser ut som en blygdläpp, utan som en… jag vet inte vad?!!!!!! Allt är helt groteskt svullet och gör vansinnigt ont!! Jag kan inte sitta upp, kan inte gå eller stå för att det gör så ont. Jag har merparten av tiden sedan dess gråtit av smärta, och det är verkligen inget jag brukar göra i första taget. Allt gör bara så ont, och om jag ändå försöker att förflytta mig så har jag troligtvis samma gångstil/rörelsemönster som en man som precis fått pungen avknipsad med en slö tång…

Att kontakta sjukvården hade ju kunnat varit en bra grej att göra i det här läget. Men, och här är det stora MEN:et, jag har tidigare blivit utsatt för sexuella övergrepp hundratals med gånger som jag aldrig har fått någon hjälp med att bearbeta. Det är längesedan det sista övergreppet inträffade, så vad det nu än är jag har drabbats av har det nog inget direkt samband. Men minnena av övergreppen gör det ofta väldigt svårt eller omöjligt för mig att genomgå olika undersökningar hos läkare eller annan typ av vårdpersonal. Det kan räcka med att någon petar eller stryker med handen på "fel" ställe på min kropp för att jag ska få panik av flashbacks från övergreppen. Och tyvärr brukar jag få ytterst liten, eller rättare sagt ingen, förståelse för att jag tycker att det är obehagligt. Jag ska mest bara bita ihop och uthärda, annars får jag skylla mig själv som inte vill ha hjälp är attityden jag brukar mötas av.    

Några råd vad jag ska göra nu? Finns det någonstans där jag kan få hjälp med smärtan/"sjukdomen" där jag också kan förvänta mig förståelse och anpassning för att jag tycker det är så jobbigt med undersökningar? Jag orkar inte med denna smärta mer, och rädslan för att vad det nu än är som är fel ska bli värre om jag inte gör något åt det, men samtidigt så dör jag hellre än genomgår en gynekologisk undersökning. Det är jättejobbigt och ångestframkallande att ens prata om det här, t.o.m. att skriva det här inlägget har varit jobbigt.

mupparna200
1

Låter som en könssjukdom. Uppsök genast vårdcentral! Berätta för gyn där om dina övergrepp så har dom förståelse för att du är rädd. Det kan ju räcka med att dom får titta så ser dom säkert vad som är fel på dig. Lycka till!

[Devya]
2

Kan du försöka ta bilder på dig själv där nere och sen visa det åt gyn eller något liknande? Det kan vara bra att för dig oberoende gå till gyn så kan de ta olika tester utan att ens kolla hur det står till där nere, även om det skulle vara helt bäst för dem, att de fick ta sig en liten titt, men om det är helt omöjligt så måste ni försöka komma till andra lösningar.

pyromanen
9

Kontakta sjukvårdsrådgivningen. Berätta dels om dina besvär med underlivet just nu och berätta också att du har psykiska problem pga trauma som hindrar dig i att uppsöka gyn. Du behöver hjälp med båda!

Ebolaa
3

Det kan vara någon svamoinfektion TS, då kan man bli väldigt svullen och se konstig ut i underlivet, kliande är ju också väldigt vanligt om man har Svamp + konstiga flytningar. Svampinfektioner är inget ovanligt bland personer som varit utsatta för sexuella övergrepp heller. Finns ju receptfria medel på apoteket, så det kan du ju testa, men bäst av alt är att du uppsöker hjälp, för såhär dåligt ska du ju inte behöva gå runt och må..

Beklagar att du blivit utsatt för övergreppen, men vårdpersonal måste ta hänsyn till detta om du berättar så de kommer ju ta det väldigt försiktigt och beräta vad dom gör så att du kan klara av det bättre.. Men de måste ju göra en undersökning om det inte är svampinfektion, om medicinen från apoteket inte fungerar.. Tänk att det är för ditt bästa, även om det är sjukt jobbigt och obehagligt..

Kram TS!!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ebolaa
0

Just det, smärtan att man inte ens kan sitta eller röra på sig är också kännetecknande för svampinfektion och att det känns som ett rivjärn innanför. Så gå till apoteket så snabbt du bara kan för att börja behandla det,  du kan ju ringa vårdupplysningen 1177 för att rådgöra vilket medel som är bäst och om du kanske måste söka upp vård i vilket fall som helst..

Ciao

[Daisy-Moa-Elsa]
1

TS du måste kolla upp dig, oavsett dina hinder. Jag tycker # 3 låter bra, fota och ring… en start… du kan inte ha det så som du har det.

Du behöver minst 2 saker, en "form" av gynundersökning ( skriver en form av med tanke på din historia) sen samtalsterapi, du behöver behandla ditt förflutna. Du ska inte behöva leva med det obehandlat

Ebolaa
0

Alltså, jag tror inte att läkaren genomför en gynundersökning om det ser ut som en svampinfektion eftersom det gör så himla ont att undersöka det "närmare", utan då tittar de på underlivet och  frågar om vilka symtom TS upplever för att på det viset ställa en diagnos, och de ger sen tips på bra en kräm som fungerar.

Men det är nog bra att ringa hälsovården för att säkerställa att det är en svaminfektion så att det kan börja behandlas…

[Udoon]
1

Håller med dom andra i tråden, det finns hjälp att få även om man har tidigare trauman.

Något som kan hjälpa på kort sikt är att lägga något kallt emot (påse frysta ärter, flaska iskallt vatten/is) utanpå underbyxorna om du kan ha det på dig, annars lägga en mjuk handduk eller så emellan. Det hjälper lite mot själva svullnaden och så bedövar det en del, när det är bedövat så kan det gå att ta lite bedövningssalva på. Ingen långsiktig lösning som sagt men för att ta dig till läkaren eller gyn kommer du ju behöva kunna klä på dig och gå, så det kan hjälpa med att komma så långt iallafall.

Jag har haft ett par svampinfektioner i samband med p-piller där mina inre blygdläppar såg ut (och kändes!) som två sprickfärdiga prinskorvar, lider med dig verkligen.😕

IceTee
1

#4 aldrig svampmedel om man inte vet ifall det är Svamp eller inte! TS- kan du gå till ungdomsmottagningen? Upplever själv att de kan vara mer förståenende! Har du någon du kan ta med in i rummet? Då kan någon stoppa personen som gör undersökningen ifall du börjar må dåligt och hen inte lyssnar Jag tycker också att du borde gå i någon form av terapi för att bli av med ditt problem

Medarbetare på Skor iFokus

farvendal
1

Skulle kunna vara herpes. Jag hade det för några år sedan och det kändes precis som för dig. Dock hade jag blåsor också, men man såg dem inte så tydligt då de gömde sig bakom i all svullnad. 

Jag tycker absolut att du ska söka vård. Jag drog mig från det och tillslut kunde jag inte göra mina behov på toa ens pga all smärta (och för att fiffin typ svullnade igen..)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Sarah
2

Låter som Svamp. Tycker att det är lite överdrivet att säga att man aldrig ska självbehandla Svamp. Det finns bra medel receptfritt och det är inte hela världen om man testar det själv ibland. Speciellt du som har trauman bakom dig. Köp ex en tredagarsdos pevarylvagiatorer och salva, se om det blir bättre inom ca 1 vecka. Blir det inte det, ja då kan du försöka ta tag i att gå till en gynekolog.

Rainee
1

#11 Tycker definitivt man ska gå och kolla upp sig innan man självbehandlar mot Svamp med receptfria medel, synd att behöva skada underlivet om det egentligen inte är Svamp. T.ex. om det är torra och känsliga slemhinnor så gör man ju saken bara värre om man självbehandlar mot Svamp..

Sarah
4

#12 Ja en kort period. Men du skadas inte för livet liksom. Har man dessutom trauma i bagaget som gör att det är extra svårt att ha ngn som kollar en mellan benen, då ser jag inte ngt son helst problem med att köpa själv direkt. Det är om det återkommer eller inte blir bättre som gyn blir mer nödvändig. Gynekologen tittar lite och säger, ja det kan vara Svamp, testa att köpa receptfritt på apoteket… De tar inga tester från början och deras gissning är lika god som andras i många fall.

Rita-S
0

jag har fått det du beskriver några gånger, vilket visade sig vara en.. tja.. kan man kalla det en finne? Hela ena blygdläppen svällde upp och det var otroligt smärtsamt. Kunde inte ha på troser för inte att tala om att torka sig där nede när man var på toa…. >.< 

Så fort jag lyckades få hål på den försvann den snabbt igen dock. Så det -kan- vara samma sak. Jag rekomenderar dock att inte bara göra som jag utan kolla upp det. Du kan pga torra och spruckna slemhinnor fått en riktig infektion och inte bara en "finne", så jag tycker du borde kolla upp det. 

Om du har fått problem med torra slemhinnor kan det vara behov att smörja med lite olja. jag gillar babyolja, men i brist på annat kan ren olivolja göra jobbet tills man har något man vill ha. Rekomenderar då antigen lite tjockare trosor eller ett trosskydd som andas så man inte kladdar ner alla sina kläder.. :P

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

IceTee
0

Har du kollat hur det set ut där nere förresten?

Medarbetare på Skor iFokus

Rainee
2

#13 Man kan skadas "permanent" om man har känsliga slemhinnor och då självbehandlar mot Svamp, t.ex. vestibulit, det går i många fall att bota/förbättra men jag skulle inte önska min värsta fiende den sjukdomen..

[Daisy-Moa-Elsa]
3

TS oavsett alla inägg och tyckanden så hoppas jag att du har funnit en väg att lösa dina "problem"… smärtor.. för det var några dagar sen du skrev här och några dagar med smärta är långt