Försämrad syn
Hej! Jag tänkte bara höra om någon vet om det finns något sätt att kolla om ens syn på ena ögat blivit försämrat pga hormoner? Grejen är att jag har alltid haft väldigt bra syn, och sen en dag på tåget på morgonen märkte jag att jag såg lite suddigt på ena ögat, väldigt irriterande. Har haft så i ett halvår ungefär nu, går på p-medel och har hört att vissa kan få så och att man ska kolla upp det om det kommer helt plötsligt och på bara ena ögat.. Har varit hos optikern, hon bekräftade att jag fått sämre syn på ena ögat. Men kan en optiker se om det är pga hormoner eller inte? De mäter ju trots allt bara det jag ser, de ser ju inte vad som pågår på insidan. Så igen, kan man gå till en doktor som kan se det på något sätt eller liknande? Någon som känner igen detta? Tack till alla som orkar svara!
Det har jag aldrig hört talas om. Mer troligt att du helt enkelt fått sämre syn. Nu är du sån där nojig igen.
#1 Näää tycker jag inte, vill mest bara veta om det är pga det eller inte. Eftersom det finns med i bipacksedeln att man ska söka upp hjälp om man får så så är jag rätt säker på att man kan få så.. Kan bara ha fått sämre syn men då vill jag ju vara säker på att det är så och inte något annat :)
Synen kan bli sämre då man blir äldre, har varit för mycket vid datorn/telefonen och ansträngt ögonen alltför mycket (ljuset är alltför starkt för våra stackars ögon, bäst att använda sådana där special glasögon som gör att ljuset blir mildare) och man kan också få försämrad syn under en graviditet.
Mitt ena öga är i mycket bättre skick än det andra. Det blev så utan att jag hade någonsin ens tagit p-piller eller liknande, men mittiallt började mina ögon försämras, men då mest mitt högra öga. Det är stooor skillnad på dem två och min optiker var lite förundrad över hur det kunde vara så stor skillnad mellan dem två. Mitt vänstra öga är -1.75 och mitt högra -4. =P Hur det har blivit så har ingen någon förklarning till, det kan finnas en massa olika orsaker antar jag men p-piller var det inte för det började jag ta först flera år efteråt.
Poängen är att visst kan det vara p-piller som är orsaken men det kan också vara något helt annat, som med mig som ännu inte har kommit underfund med varför mitt ena öga är i så mycket sämre skick än det andra.
Tycker du ska sluta helt med homonella p medel. Du får svullnader, sämre syn mm. Om dessa saker beror på p medel vet du för när du slutat minst ett år så kroppen bli återställd.
Optikern eller en ögonläkare lär ha bättre svar än oss ;)
#3 Jo jag vet, jag sa det i mitt ursprungliga inlägg att det inte måste vara pga p-piller, så därför ville jag se om man kunde kolla upp det :)
#4 Lutar lite ditåt nu eftersom jag hela tiden har ont vid sex..
#5 Inte optikern i alla fall :(
#6 Jag tror inte det går att kolla upp varför du har fått sämre syn på ena ögat. Hur pass mycket sämre var det då?
Fastoptikern måste ju veta vad hen kan och inte kan :)
#8 varför tror du att en optiker ska kunna uttala sig om ifall dina p-piller påverkat din syn? De följer upp dina ögon
Måste hålla med #4 varför slutar du inte mixtra med hormonella p-medel du får ju alla möjliga biverkningar av allt. Sluta med det och se vad din kropp och syn återgår till. Har du fortfarande dålig syn, ja då har nog det hänt som händer många, ögats lins har börjat stelna och som reslutat, sämre syn
Dessutom är inget konstigt alls att ha olika nivåer på synfel på ögonen, de flesta har nog det som har synfel.
#8 hur menar du med ditt inlägg?
#9 TS i 0: Men kan en optiker se om det är pga hormoner eller inte?
Jag i #5 : Optikern eller en ögonläkare lär ha bättre svar än oss ;)
TS i #6: Inte optikern i alla fall :(
Jag tolkar det som att TS är osäker på vilka diagnoser en optiker kan ställa och det borde optikern rimligen veta. Optikern kan såklart svara "Nej, jag kan inte bedöma grundorsaken, vänd dig till en läkare."
#10 I det här fallet tror jag inte "problemet " är vad optikern vet sig kunna utan vad TS förväntar sig. Om jag hade synproblem av en medicin är inte mitt första val för consultation en optiker utan en läkare inom det området hen skrivit ut medicinen för.
Då är vi på samma bana… hur ska optikern kunna svara på detta 🙂
#7 Lite sämre, men ganska stor skillnad från mitt vänstra :/
#9 Ja, såklart jag kan ha fått sämre syn, blev bara orolig då det endast effekterade ena ögat och så snabbt som under en natt typ :/
#10 Jag menar att optikern kan väl inte se om det skulle vara pga hormoner eller inte..
#11 Nej exakt, men alla sa åt mig att gå till optikern så då gjorde jag det. Och bollade mina tankar lite med henne men hon var tvärsäker på att man inte kunde få sämre syn av piller eller annat. Sen har jag ju kollat upp det i efterhand och då visade sig det att det kunde man faktiskt så vet inte hur mycket jag vågar lita på vad hon säger om det. Som sagt, hon borde ju inte kunna veta alls om det är pga hormoner eller inte..
#12 Det är vanligt att man har olika bra syn på ögonen.
Om det skedde över en natt förstår jag inte varför du inte gått till läkare.
Nej, jag tror inte att hormoner plötsligt ger så dålig syn att man reagerar på det. Däremot finns det andra mediciner som kan ge dimsyn. Själv har jag ögon som inte riktigt är av samma par: närsynt på vänstra ögat och översynt och dold skelning på högra, och dessutom har jag fått lite "ålderssynthet" senaste åren. Då är det inte lätt att hitta glasögon.
Rekomenderar gå till en ögonläkare.
#13 Jag frågade mina barnmorskor om det och de sa att det var konstigt att det hände så snabbt men sa bara åt mig att gå till optikern. Jag lyssnar ju liksom på de för de ska vara de professionella..
#14 Jag tror det för har hört väldigt många gravida som pratat om detta.
#15 Finns en sån på vårdcentralen tror du? Vet inte vart man ska vända sig..
#16 Man kan gå till en optiker och beställa tid till en ögonläkare. Så har jag själv alltid gjort eftersom jag kan inte gå till en vanlig optiker pga att jag har haft en ögonoperation då jag var liten.
Så vad var resultatet? Det jag är nyfiken på är exakt hur stor skillnad det var på dina ögon och när har du senast testat dina ögon innan du gick och kollade dem?
Jag är optiker.
Hormoner kan bidra till att hornhinnan sväller och därför får ett annat synfel. Oftast ska detta gå att korrigera upp till en bra synskärpa igen men vanligast skulle jag säga att det påverkar båda ögonen om det är systemiskt med hormonpåverkan (som läkemedel generellt). Jag har själv ändrat styrka 1 dioptri nu när jag blev gravid.
Vilka styrkor fick optikern fram och hur gammal är du? Vilken synskärpa får du upp? Sitter det fortfarande i eller kom det sudd över en dag och sedan försvann igen?
Alla plötsliga förändringar ska man vara observant på. Om du känner att du inte fick gensvar från den optikern du var hos så gå till en annan. Optikern ska ändå kunna se hur ögat ser ut och annars skicka en remiss till ögonläkare för att utreda vidare. Jag tror inte direkt att man kan se att det är en hormonpåverkan men en ögonläkare kan då utesluta att det är något annat.
#18: Nu tar inte jag hormoner, men undrar i alla fall: om synfelet beror på hormoner återställs synen sedan efter ett tag när man slutar med hormoner?
#19 för en del men inte för alla. Vissa blir mer närsynta och andra mer översynta.
#17 Okej, vet inte exakt hur jag ska beskriva resultatet, vet bara att jag haft väldigt bra syn innan och nu är jag typ lite närsynt på ena ögat och har brytningsfel tror jag :/ Jag har bara testat innan när jag skulle ta mitt moppekort men då kollar de inte brytningsfel etc..
#18 Okej, men tror du inte att det kan vara olika då? För det står i bipacksedeln att man ska vara uppmärksam på om det ändras snabbt och på bara ena ögat :( Detta är resultatet av min senaste undersökning: Höger: Sf: -0.25, Cyl: -0.50, Ax: 90, Visus: 1.0. Vänster: Sf: plan, Cyl: -0.25, Ax: 90, Visus: 1.0. Jag märkte det bara helt plötsligt en morgon och det har hållit i sig sen dess, jag har precis fyllt 20 år.
#21 det är väldigt låga styrkor du har, brytningsfelet (astigmatismen) det som står som "cyl" i receptet har nästan alla, så det är ingenting att vara orolig för. Alla har ögon som är mer eller mindre ovalt och inte perfekt sfäriskt runt. Sedan har du bara minsta steget närsynthet på höger öga medan ingen sfäriskt styrka alltså "plan" på vänster. Så det skiljer alltså bara ett steg mellan ögonen. Med dessa styrkor ser du 1,0 på båda ögonen vilket räknas som normal synskärpa.
Om du upplever en snabb försämring så skulle jag kontakta en optiker i första hand, de kan se om det ser sjukligt ut och skicka remiss. För snabba försämringar är i regel sämre att ha än något som har ändrats över lång tid.
#22 Ja exakt, hon sa som du att det var det minsta närsynthet jag kunde ha, och det vänstra ögat hjälper att korrigera så det syns inte så himla mycket när jag kollar med båda ögonen, pyttelite bara. Men det var intressant att veta det där med brytningsfelet, skönt att veta att det är vanligt! Ja förändringen var snabb och jag berättade det för optikern men hon sa inte så mycket om saken.. Hur kan de se om det ser sjukligt ut? :o Jag har inte haft ont eller något i ögat, det är bara synskärpan som helt plötsligt försämrats lite :(
#23 Brytningsfel är otroligt vanligt faktiskt och konstigt att inte optikern kommenterade det. Min ögonläkare nämnde det och var t.om överraskad att jag inte hade det felet (då jag hade så många andra fel).
#24 Ojdå, okej det var skönt att veta. Jag har märkt det att de flesta har lite dålig syn även fast de inte vet om det, för om de testar ett par glasögon med låg styrka så brukar de flesta kommentera att de ser väldigt bra i dem! Även jag, så det är inte så mycket det jag är orolig för, som du säger så är det att det bara kom helt plötsligt som gjorde mig orolig..