depression
hej , ni här inne… kan det bli så att i samband med depression , att man blir oerhört lättirriterad?
jag är 18 och mår sjukt dåligt.. hata mig själv och hur jag ser ut osv.. äter anti depressiva men den går ur på kvällen .. så när jag pratar med folk kan jag bli väldigt lättirriterad..
tänkte om någon vet om det hänger ihop ? :/
Absolut kan det hänga ihop, det är inte ovanligt.
Det är ju meningen att medicinen ska hjälpa dig och att du ska ha en jämn dos som inte "går ur". Kanske dags att prata med läkaren om doseringen?
Har du någon samtalskontakt inom vården, alltså inte bara hjälp i form av medicin?
Du borde inte känna av det på kvällen för antidepressiva mediciner byggs upp i kroppen under några veckor liksom att man trappar ner när man ska sluta medicinera.
Beroende på preparat så gissar jag att halveringstiden ligger i snitt på runt 24 timmar.
Visst kan irritation hänga ihop med din depression men ta upp det med din läkare.
/Maria
oki tack för svaren, får se om dem hör av sig dem sa att jag skulle få komma in nu i oktober.. pallar inte med skiten längre bara .. :(
Vad tar du för medicin? Att du är lättirriterad kan absolut vara en biverkning från medicinen.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
tar flouxetin (stavning)
Flouxetin går inte ur kroppen på kvällen på det sättet. Irritation är vanligt vid depression. Hur länge har du ätit medicinen? Äter du ingångsdosen?
Min sköterska sa att de var vanligt att den gick ur på kvällen så, har ätit i snart ett halvår , har 20mg
#7 Det ska inte antidepressiva göra. Jag har själv ätit samma medicin.
#8 Fast det är individuellt och beror på dosen. Anti-Depp ska doseras så att man inte känner att den går ur, men det lyckas inte alltid.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#9 Även lägsta dos håller till nästa om man tar dom varje dag ungefär samma tid. Tar man tablett på morgonen går det inte ut till kvällen.
Om man däremot tar det 18 ena kvällen och sedan 22 nästa kan man få symptom.
Som Hera säger om man tar det regelbundet vid samma tid bör man inte märka något. Kanske har du för låg dos?
Om du bara får medicine utskriven och inget mer föreslår jag att vid nästa mote med din husläkare att du ber om samtalsterapi. Medicinen i sig kommer inte ta bort dina problem, dem behöver du bearbeta. Den tar bara "udden" av toppar och dalar så du kan fungera "hyfsat" bra i din vardag.
Tar ungefärligt samtidigt varje dag runt åtta och det känns ändå när den går ur .. Har inte så mycket medicin kvar så vi får väll se om dem hör av sig så jag kan få hjälp.. Annars får jag väll lägga in mig själv eller något för jag kommer förlora min fasters hund ( har fått ha henne som terapi hund när faster flyttat, har mått bättre då) men nu när jag kommer förlora henne vill jag inte vara med längre .. Allt känns så otroligt svart …
#12 Man brukar få kontakta dom själv angående förnyelse av recept. Så ring och boka möte.

Ring och förnya receptet i god tid innan dina piller tar slut! Mycket viktigt! Jag hade svårt för att ringa och ibland så gick det flera dagar, då jag inte hade nån medicin. Snacka om svart hål. Precis som att sluta utan att trappa ned långsamt. Inte bra alls och man mår bara jättedåligt i onödan. Det bästa vore ju ett möte så du kan diskutera din dos, evt biverkningar och om du ska ta mere pr dag än nu.
ja vi får väll se vad dem säger . tack för svaren iallafall!