Spricka och samlag
Om man har en spricka vid öppningen till slidan, kan man ändå ha samlag då utan att sprickan får svårare att läka? Eftersom sprickan inte är inne i själva slidan.
Klart det tar längre tid att läka om man bråkar med ett sår! Oavsett vart på eller i kroppen såret sitter.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Det beror ofta på torra slemhinnor för att man tvättar sig för mycket med tvål. Tvätta dig med olja i stället.
En annan anledning kan vara långa lite hårda och utdragna samlag då slidan ej är våt nog och den torra slemhinnan spricker.
En tredje anledning, är B12 brist som kan ge sköra slemhinnor. Är du vegan?
Om man är äldre och har torra slemhinnor kan Omega 7 som finns i Buckthornolja råda bot på det.
Naturligtvis måste du låta sprickan läka och framförallt ta reda på orsaken till att den uppkommit!
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
Ok tack! Hade samlag för ett tag sedan utan glidmedel, så kanske är därför.
Min gynekolog rådde mig att använda cortimyk. Finns det nåt mer man kan göra för att underlätta läkningen?
In To The Wilde, jag undrar hur gammal du är? Är man i min ålder så kan man få torra slemhinnor för att man är gammal och behöva hjälp med det. Men jag få en känsla av att du är ung.
Om du måst använda glidmedel, så har du antingen torra slemhinnor av en fysisk anledning eller är du inte upphetsad nog och har inte sekret nog för att friktionsfritt genom föra ett samlag.
När jag arbetade med unga självskadande kvinnor upptäckte jag hur vanligt det är att unga kvinnor har samlag fast de inte är riktigt upphetsade. Det leder till sprickor och urinvägsinfektion mm.
Så om det är fysiskt, måste du åtgärda felet och är det brist på sekret för att du inte är redo för samlag, måste du prata med din partner. Även om man inte kan tror det har jag träffat flera unga kvinnor som inte riktigt förstått att de inte är upphetsade. Nu säger jag inte att det är så med dig.
Nej, gynekologen kunde inte se någon Svamp. Utan endast sprickan. Det kliar inte. Bara lite, men tror det snarare är håret som håller på och växer tillbaka.
Har svidit lite under nån vecka när jag har haft tajta byxor på mig, men inte nu längre. Hade Bakteriell vaginos också, men som nu är borta efter jag använt lactal balans.
Jag använder aldrig vanlig tvål där nere. Bara intimtvål när jag rakat mig, men det är bara två gånger under en månad som jag gjort det. Har annars inte rört mig alls nästan där nere när jag duschat, utan låtit det vara. Men har börjat tvätta med olivolja nu, mellan blygdläpparna, inte inne i slidan.
Jag är i 20-årsåldern.
jag har förstått av informationen jag fått av gynekologen att felet är att jag inte är tillräckligt upphetsad. Jag har väldigt svårt för att bli det tror jag. Jag har inte haft samlag så många gånger, och endast med denna killen, så jag tror jag bara är ovan och tänker för mycket. Jag kan bli lite upphetsad när vi ligger i soffan och myser, och kan bli upphetsad på avstånd, av fantasier. Men när vi kommer till sängen så tar det stopp och min sexlust blir nästan obefintlig. Får kanske försöka ha sex på andra ställen här hemma.
Edit: det känns inte överhuvudtaget att jag har en spricka. Antagligen för att den sitter där den gör och inte inne i slidan.
#8 Okej då förstår jag. Medan sprickan läker kan ni ha sex utan penetration. Tala med din partner, så han förstår att han måste ta god tid på sig, för du kan bli upphetsad. Men när det kommer till samlaget så låser det sig. Många gånger kan en kvinna, framförallt om mannen skyndar på, spänna sig och försöker och stressa sig själv att bli upphetsad.
Ett sätt att göra det på är att turas om att smeka sin partner med en välluktande olja och då ska partnern passivt ta emot och bara slappna av och njuta och så byter man. Man kan också komma överens om att smekas men inte röra vid erogena zoner, bara för att kunna slappna av och njuta.
Ofta är unga män heta på gröten och otåliga av sig. Men jag tycker inte du ska ha samlag om du inte är upphetsad. Det vilar även på din partners ansvar att du har det bra.
Ok, tack! Ska prata med honom.
Tror du det går bra att gymma? Eller bör jag vänta med det också tills sprickan har läkt?
#10 Det är jag säker på att du kan göra. Känn bara efter och skulle du mot all förmodan få ont så sluta. Man ska alltid känna sig för. Hoppas dt ordnar sig för dig!
Ok. Tack snälla för din hjälp! :)
Använder du något p-medel?
Bara kondom. Men vi ska testa att köra avbrutet samlag i kombination med "säkra" dagar. Och sen kondom under de osäkra dagarna.
Givetvis blir det svårare att få sprickan att läka om den hela tiden utsätts för påfrestning.
Utifrån dina inlägg låter det som om du inte haft så mycket sex med en partner innan. Det du själv skriver att du har svårt att bli upphetsad, jag tror kanske du och din partner måste fokusera lite mer på din upphetsning innan ni har samlag, det är inte helt ovanligt att kvinnor har en längre "startsträcka" så att säga än män.
#14 Okej, då kan vi i alla fall utesluta att det är pga hormoner. Men tycker också att du ska vänta ett litet tag tills det läkt och sedan försiktigt prova igen :)
Ok, får göra så :) Ja, nu har jag väl haft samlag totalt ca 5 ggr kanske. Jag funderar på att köpa en sexleksak också, det kanske kan hjälpa. Har försökt onanera, men känner inget då heller. Har inte försökt särskilt länge dock…
Typiskt, nu kan jag inte sprickan så att jag kan ta på cortimyken… Kunde se sprickan när jag satt i gynekologstolen…
det är bara att smörja in kortimyken i slidöppningen så har den snart effekt där den behövs ändå! Det smetar nämligen ut sig och kommer ut ur slidan så småningom ändå. Så smörj med en klick stor som en lillfingernagel ungefär upp i slidan!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#7 lactal balans botar inte BV, så det läkte nog ut av sig själv! Bara så du vet i framtiden
Medarbetare på Skor iFokus
#20 Finns det något läkemedel som botar det? Eller kan det bara läkas ut av sig själv? (har också haft BV)
#21 ja, man kan få det utskrivet! Jag har fått det när jag haft BV som inte vill ge mig sig!
#22 Vad är BV?
#23 bakteriell vaginos
#24 Jaha, tack!