Preventinmedel
Hej! Jag har just nu en p-stav och har inte slutat blöda sen jag satte i den (Över 10 månader nu). Är otroligt jobbigt, vågar inte ha på mig mina "fina" trosor och blir så stökigt vid sex, och känner mig typ "äcklig" eller snarare typ, "osexig", haha. Har varit på umo och pratat om det, men de säger att det inte finns något att göra förutom att ta ut staven. Vet verkligen inte om det finns något annat som passar mig. Jag vill inte behöva ta ett piller varje dag, har hört att med spiral så kan det göra ont om man "kommer för djupt", kondom tycker jag förstör stämningen helt och inte känns lika skönt, p-plåster och p-ring verkar också otroligt bökigt. Jag har nexplanon, men har för mig att det ska finnas en annan sort också?
Eller finns det något annat man kan göra så man slutar blöda hela tiden?
Det finns Natural Cycles - en app där man mäter sin temperatur varje morgon och man får uträknat när man har ägglossning och vilka dagar man kan vara utan kondom. Men det gäller ju då att de (ca 7 dagarna man inte kan vara utan skydd, måste ha kondom), och i början får man inte lika många gröna (ok att vara utan kondom) dagar, som man får efter några månader. Jag har bara haft det i två-tre månader än så länge, men det finns många bloggare som rekommenderat det efter att de haft problem med andra preventivmedel. Och jag är nöjd än så länge :) Jag har bara haft kondom som skydd ihop med min sambo, aldrig tagit några tabletter eller satt in stavar osv. Jag har inte jättemycket emot kondomer, men som du redan sagt så tycker jag också att de kan förstöra stämningen lite med ett uppehåll i förspelet för att man ska sätta på den. Men det är inte tillräckligt jobbigt för att jag ska vilja förgifta min kropp med tabletter.. Därför valde jag att börja med NC :) Finns lite andra appar också, P-tracker bland annat..
Jag var inne på spiral ett tag jag också, men avböjde av samma anledning som du. Dock har min syster en p-spiral och hennes senaste kille kände aldrig trådarna som annars sägs kan sticka mannen. Hennes kille innan dess kände dock av den, men då var det troligtvis för att trådarna klippts av för kort och blev hårda. Är de lite längre verkar de bli böjliga. Men, det är säkert olika från kille till kille.
Hoppas du hittar något som passar dig!
P ringar och p plåster är inte bökigt.
#2 Tycker det verkar så. Att sätta in staven, och ifall plåstret skulle lossa
Blödningar i 10 månader är garanterat bökigare än plåster och ringar.
Känner du någon som plåstret lossnat på?
#4 nja, har läst. Sen är det väl paranoia också.
Om man har spiral, och har djupt/hårt sex, finns det risk för att spiralen hamnar snett då?
Har haft plåstret, det har inte lossnat helt för mig men det lossnar väldigt mycket i kanterna när man duschar och beroende på vart plåstret sitter, t.ex. på skinkan så kan jeansen riva upp det typ. Och sen när man badar på sommaren så känns det som den ska ramla av, så jag rekommenderar inte plåster pga den anledningen + att man får i sig ca 60% mer östrogen än vad man skulle gjort med ett vanligt p-piller, därmed ökar risken för blodpropp och östrogen i höga mängder är allmänt inte bra. Men det funkar för många också så jag ska inte säga något om det, men i så fall skulle jag hellre rekommendera ringen då den har mycket mindre hormoner i sig! Den kan man även ta ut vid sex om det skulle vara ett problem att den känns av.
Nu till ditt blödningsproblem, jag har hört att man kan få p-piller utskrivna och käka i en vecka eller så som gör att man ger kroppen en liten knuff och att då ens cykel kan reglera sig igen. Jag har hört från andra att de gjort detta men jag vet ingenting säkert, men det kan vara värt att fråga din gyn om det skulle vara okej? :)
#6 Frågade på UMO, det var en annan barnmorska än vad jag hade första gången när jag satte in staven, sa att jag ville testa att ta p-piller medans för att stabilisera. (Tycker att hon var lite.. Kändes inte som att hon hängde med riktigt) Hon skulle prata med en doktor, fick ett samtal idag att det inte finns något att göra förutom att ta ut staven, kände mig superbesviken och känner att det borde finnas något att göra? Har också hört att det kan funka, och förstår inte varför de inte kan skriva ut p-piller till mig för att testa. Skulle väl kanske kunna testa att gå till en annan ungdomsmottagning, men.. Vet inte.
#7 Förstår inte heller varför de inte kunde testa, du fick ju inte precis ett vettigt svar på varför. Jag tycker att du borde gå till en annan mottagning och fråga för vissa barnmorskor etc kan inte riktigt så mycket som de borde, t.ex. de på min UM, kan inte lita på de längre då jag vet mer om p-medel än de gör och när jag pratade så hängde de inte alls med utan satt där som frågetecken och repeterade samma sak igen som inte svarade alls på någon av mina frågor..
#8 Precis så var hon. Skulle väl kanske kunna testa att gå till en riktig barnmorskemottagning, om det går. Men ja.. Man får väl se till att lösa det, om inte annat får jag väl kräva att få testa p-piller tillsammans med p-staven..😊
#9 Ja, tråkigt med såna människor :( Ja, det är ju värt att testa innan du tar ut den, om det går bra dvs, gå till en riktig mottagning istället! :)
Ta ut den. Har det inte rättat till sig på ca 3 - 6 månader så burkar det sällan bli förbättring sen. Som jag fattat det är det sällan man skriver ut mer än en hormonbehandling till "vanligt folk". Vi med endometrios har ofta två. Detta för att försöka vars blödningsfri. Sen vill jag säga att ring är bra då man byter var tredje vecka. Och den sitter där den ska.

Memento mori

Medarbetare för Julen
#11 Ja det verkar vara sällan, men har hört att det ska vara okej i en vecka om man blödit mer än 6 månader. Tror också att ring kan vara väldigt bra! :)