Mellanblödning?
Jag är 25 år och har aldrig haft en mellanblödning. Så nu är jag ganska orolig… Jag fick mens för ungefär två veckor sedan och hade det ca 5 dagar. Men igår fick jag bruna flytningar och idag är det rinnande blod, så mycket att jag måste använda tampong. Har precis börjat få molande "mensvärk" också. Jag förstår att det troligen är en mellanblödning, men är det normalt med så här himla mycket? Och varför? Min mens är sedan två år tillbaka regelbunden och alltid 28-31 dagar emellan. Jag äter inga p-piller och har inte haft sex på år och dar… Det som varit speciellt den senaste veckan, är att jag inte åt alls på fem dagar. Sen åt jag lite i fredags och ganska mycket igår. Sen kom blödningen. Så jag har tappat lite vikt i veckan. (Jag har bulimi som jag får hjälp för, men jag har aldrig någonsin stött på problem med mellanblödningar förr… mensen uteblev helt för några år sedan, men de senaste åren har den ju som sagt gått som en klocka… *orolig*)
Oh jag blir ännu mer orolig när 140 har läst men ingen svarat… Jag blöder fortfarande, så pass att jag börjar undra om jag faktiskt har mens trots att det bara gick 2 veckor drygt..
Har du kollat med en gynekolog? De är ju de som kan svara bäst på detta..
mellanblödningar är rätt vanligt, men är det så mycket och att du är orolig så bör du nog kolla upp det. Jag fick också mellanblödning, för ett år sen ca. Käkade pencillin och fick en så extremt stor svampinfektion, under en dag blev det kaos. Och mitt i det fick jag en mellanblödning. Jag trodde jag var döende eller något, blev skiträdd… Ringde 1177 och frågade och det var helt vanligt. Men kolla upp det för att vara på den säkra sidan! 😊
Jag har haft mellanblödning vid två tillfällen, första när jag var 23 och andra nu när jag är 24, men då har det bara varit lite och sedan har mensen inte kommit förrän långt senare (räknar man bort mellanblödningen hade jag en cykel på 63 dagar som mest.) Men som sagt var det bara lite, mest som de sista dagarna i lingonveckan. Jag tycker du ska ringa gyn och ev bli undersökt, de har ju stora kunskaper om vad som händer i kroppen och varför!