Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 823 ggr
[kanskemenbarakanske]
2015-10-26 12:48
0

PCOS

Hejsan! 

Jag har en sjukdom som heter PCOS. Verkar dock inte vara så allvarlig då jag inte fått massa hår, ej varit överviktig osv. Men detta har gjort att jag aldrig i hela mitt liv haft en normal menscykel. Har haft lite svårt att gå ner i vikt (dock aldrig varit tjock bara aningen kraftig). Jag äter nu  p-pillrerna Yasmin och är hur nöjd som helst då mina finnar på rumpan försvunnit (dock blå/lila ärr kvar som inte går bort). 

Nu till mina frågor. 

Kommer dessa ärr gå bort? Ska man gå på rutinkontroller för detta? Kommer jag behöva gå på p-piller i hela mitt liv för att inte få tillbaka finnar osv? Kan p pillerna orsakat min viktnedgång (har gått ner ca 5-6kg om inte mer)?

kredka
2015-10-26 12:54
0

P-piller kan motverka att vatten samlas i kroppen - så ja, de kunde ha hjälpt till vid viktnedgång. Du får äta p-piller så länge du inte vill ha barn, dagen du bestämmer dig för att bli mamma kommer du behöva gyn hjälp med att stimulera ovulationen. Angånde finnar - visst p-piller hjälper mot det men de kan inte ta bort ärr, kontakta en hudläkare så kan du få hjälp med ärr.

Välkommen till ferretplanet.se :)

[kanskemenbarakanske]
2015-10-26 12:57
0

Kan du gå in lite mer på detta om jag vill ha barn. Vet att det kan va svårare att få barn men visste inte att det skulle va typ omöjligt?

kredka
2015-10-26 13:18
0

beroende på "hur allvarligt" din PCOS är så efter du slutar med p-piller kan du bara ha svårare att bli gravid och det ska ta längre tid, eller så kommer du behöva hjälp med att stimulera ovulationen - då gynekologen kommer att ge dig piller för det, inget farligt alltså. i värsta fall kan man behöva provrörsbefruktning men det behöver nog du inte tänka på iom att du skrev själv att du inte har de övriga symptomen som ökad behåring och viktuppgång. Du kan säkert boka tid hos gynekologen och prata om hur det kommer att se ut när du vill ha barn. 
jag har också PCOS och just nu går på p-piller. trodde också att ja bara hade problem med mens för den var oregelbundet men det visade sig att jag hade inte ovulation så läkaren sa att om jag vill ha barn så får jag komma tillbaka och få hjälp med att få igång ovulationen.

Välkommen till ferretplanet.se :)

[kanskemenbarakanske]
2015-10-26 14:46
0

okej va skönt att höra! blev lite orolig. Går du på återbesök osv ?