Bröst
Hej flickor, damer, kvinnor och äldre vackra skapelser. Tjej och kvinna i samma, 23 år. Jag har känt två knölar i mitt bröst och varit på bröstenheten där en man klämde och kände på mina bröst. Han sa då, utan ultraljud, mammografi eller biopsi att detta rörde sig om bröstvävnad. Jag har svårt att ta till mig hans ord då jag fortfarande känner knölarna helt och glatt i ena bröstet. Och i andra är de obefintliga. Runda knölar, mjuka som rör sig en bit in i vävnaden när jag tar på dem. Mindre än vindruvor, större än ärtor men med ungefär samma konsistens. Är detta bröstvävnad? Tycker det är så konstigt att han gjorde utlåtande om vad det var utan att ha gjort nå tester förutom att känna vid sittande och liggande ställning. Kände mig även under armarna och tittade noga. Har ni erfarenheter av detta? Behöver bara information. Skall jag söka igen? Han var ju ändå kirurg.

När jag var i din ålder fick jag en knöl i vänster bröst och sökte först på vårdcentralen. Doktorn där skickade remiss till sjukhuset där jag fick göra mammografi, ultraljud och biopsi efter att kirurgen där hade klämt och känt. Kirurgen på sjukhuset sa då att till 99% kunde han säga att det förmodligen var ofarligt men han ville skicka mig på alla tester ändå. Det visade sig att det var bygelbehån som hade orsakat ett så stort tryck att det blivit ett stort inkapslat blåmärke i bröstet. Jag hade nog bett om en mammografi eller ultraljud i alla fall om jag var du.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Hur känns knölen om jag får fråga?
"There is life after abuse. This is mine"
Låter som vätskefyllda cystor. De första två gångerna jag kände sådana runda knölar som dina gick jag till läkare och det togs prover som inte visade något farligt. Dessutom försvann de direkt sedan de blivit punkterade vid provtagningen. Har haft flera likadana sen dess (alltid i samma bröst) med några års mellanrum, de har försvunnit av sig själva efter några veckor eller månader.
Men jag tycker ändå du ska se till att få en provtagning gjord!
#1 använder inte bygel. #2 som jag skrev i inlägget.. Som en vindruva känns de typ.
#3 Tycker ändå det är konstigt.. Men en kirurg på bröstkliniken lät väl känna om det rör sig om knöl eller bröstvävnad? Och han sa bestämt att det var det.. Tycker bara det är skumt ändå att det är kännbart i ena bröstet
#5 Kanske räknar han cystor till bröstvävnaden, vad vet jag… Men dumt att han inte förklarade bättre eller kollade upp det närmare. Han verkar inte ha varit särskilt engagerad.
Att det bara är kännbart i ena bröstet låter däremot inte konstigt för mig. Som jag skrev, alla mina har varit i samma bröst.
Tycker du ska försöka komma till en annan läkare som gör en ordentlig undersökning så du slipper gå och undra!
#6 tänker att han måste veta vad han snackar om.. Ändå kirurg. Det jag kanske känner som knöl kanske han känner i friska kvinnors bröst.. Som normal bröstvävnad. Vad vet jag. Gillar inte lasaretten
Mina vätskecystor som kommit och gått har ju varit helt ofarliga så sådana räknas kanske till normal bröstvävnad 🤔.
Tycker fortfarande du borde få en grundligare undersökning. Men kan du inte åtminstone, som en början, be att få tala med läkaren på telefon så han kan förklara bättre hur han menade?
Jag skulle begära ett ultraljud för att lugna oron.
I övrigt tror jag inte det är en fara.. Jag opererade bort min första knöl när jag var 16 år, då jag hade en bindvävsknöl som växte i bröstet.
"There is life after abuse. This is mine"
#7 Här på Vårdguiden 1177 kan du läsa mer om just detta.
An ounce of prevention is worth a pound of cure
Om du fortfarande känner oro, så se till att få göra en mammografi även om du är ung.
Körtelmassan kan variera från vänster till höger bröst, absolut. Men att gå runt i oro är inte bra och även om du är ung och fortfarande lär "känna" dinna bröst ska du inte behöva vara orolig.
#4 är den stor som en vindruva? Eller i konsistensen som en ?
Brukar själv känna på mina bröst och det är normalt att man kan känna vissa knölar.
Sen beror det på i vilken del av menscykeln du är, då kan man ibland känna dom bättre än andra gånger.
Annars får du väl gå privat och bekosta en undersökning själv.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Det ena och andra bröstet kan kännas väldigt olika inuti utan att det är konstigt.
Jag har också många knölar i mina bröst. Kollade upp det för några år sedan och läkaren sa också att det var bröstvävnad. Jag sa att jag var orolig att det hade kunnat vara cancerknölar, då sa hon att cancerknölar är stenhårda och så länge ingen i närmaste släkten hade/har bröstcancer så kunde jag vara lugn. Det är jättebra att du känner och klämmer på brösten, men det är säkert ingen fara. Det finns ingen bröstmottagning i din kommun? Be att få komma dig isånafall.