är detta OK
Sedan nåt år tillbaka är jag sambo med en kille som liksom jag har barn sen tidigare Han har 2 tjejer 13 o 14 o jag en kille på 14.Vi bor i en bra lägenhet där min son har eget rum och tjejerna delar ett större rum.Vi har varit på semester några gånger och då har ungarna delat rum Inget konstigt med det Men nu så vill ungarna byta så att min son ska dela rum med hans 13 åring och 14 åriga tjejen ha eget rum.Dom vill ha det så alla tre.Vi frågade varför och då säger dom att det mest är för att tjejerna lätt kommer i luven på varann och att dom helst inte vill dela rum därför.Vi lät dom testa i tron att dom skulle tröttna Men dom verkar trivas.Och det är mindre kiv och tjafs och läxorna tycks funka fintOch nu har det gått typ 3 veckor.
Är det OK att dom har det så här??
Det är upp till er som föräldrar att bestämma!
/Christine
Håller med #1.
Fungerar detta bra så varför inte ha kvar det så? Om alla barnen trivs med det vill säga?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker det i alla fall. Varför skulle det inte vara det, om nu alla tre trivs bättre så?
//Jessie
Ja självklart, så länge dom trivs med det alla tre. Jag hade berömt dem för att de självmant har rett ut vad som verkar vara ett problem för dem, i stället för att fortsätta bråka. Klokt av dem.
Jag ser inget fel i det. Och det verkar ju funka fint och alla trivs? :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Skönt att höra då att alla tycks vara överens då. Det är väl mest från mina pärons generation jag fått kommentarer att en kille o tjej som inte är syskon inte ska dela rum permanent. Men sånt får man ju sätta sej över. Bland kompisar o deras föräldrar har det inte varit ngr negativa kommentarer . Dom har tom haft kompisar som sovit över också
#4 Så ser jag det också. Viktigast måste ju vara att alla trivs och känner harmoni.Stereotypt könstänkande är totalt omotiverat och omodernt
Syskonskap är ju inte bara genetiskt. Jag känner både nyfamiljer och familjer med fosterbarn där alla barnen tänker på varandra som syskon, oberoende om de har en, två eller inga gemensamma biologiska föräldrar.
Funkar det och alla är nöjda och belåtna så låt det vara så! Smarta barn som själva hittar på lösningar och som kan berätta hur de vill ha det. Och bra att ni gick med på att testa det, tycker jag!
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Ja nu har det gått drygt 10 dgr till sen jag öppna den här tråden. Och allt funkar fint hemma.Dom kan tom samsas i badrummet alla 3 typ att en står i duschen när två sminkar sej eller borstar tänderna.
Det viktiga här är ju att dom kommit på denna lösning själva dvs utan påpekanden eller påtryckningar från föräldrar.Och att det sen tycs funka bra också(vilket inte är särskilt förvånande) tyder ju på både respekt och förtroende ungarna emellan.
Sen om man är syskon,släkt eller bara bra kompisar spelar ingen roll.Tycker mej ha förstått att ju mer man umgås och ju fler gånger man sovit över hos varann desto vanligare blir det att dom t.ex duschar ihop också.Tror detta är en sund utveckling
Tänkte bara komma med en liten uppdatering Och faktiskt allt har funkat hur bra som helst och dom delar fortfarande rum så här Det funkar också när tjejkompisar sover över . Så visst kan kille o tjej dela rum oberoende av ålder o släktskap