Cilest 28
Hej!
Jag ska om några veckor gå över från Prionelle till Cilest då jag känner att det inte funkat med Prionelle.
Är det några här som har använt eller använder cilest och kan ge mig en liten snabb recension för hur ni tycker det funkat?
läste lite snabbt vad de vanligaste biverkningarna var men tycker det är lättare att höra det direkt från användarna :)
Så berätta gärna om det funkat bra eller om det funkat dåligt osv!
Grät konstant i 3 månader av dom. Försvann så fort jag sluta med dom.
Hemsida: Nivinas kaniner
#1 ajdå, det kändes ju sådär!
hoppas inte jag reagerar likadant på de då :/
Tog dem ett tag. Funkade bra, inget att klaga på. Slutade med dem eftersom de innehåller en jämförelsevis högre halt östrogen (vilket är det ämne som ökar risken för blodpropp).
Min syster använder dem och en annan kompis till mig, båda tycker att de funkar jättebra! :)
Jag trivs bra på dem! Är stabilare i humöret och får mindre mens och mindre värk och pms.
Men sånt här är ju, som du säkert vet, väldigt individuellt. Nästan dumt att fråga innan (även om jag förstår att du gör det, jag blir också nyfiken) då du kan reagera precis hur som helst på dem.

Jag har inte ätit ppiller tidigare, men började med Cilest 28 efter att barnmorskan hade rekommenderat dem (tydligen de piller som gett lägst bieffekter). Jag tycker att de funkar jätte bra! Inte märkt någon skillnad sedan jag började käka dem, och nu har jag käkat dem i över 1 år.👍
Hej! Hur har det gått med pillerna nu då? Skulle vara kul att höra vad du själv upplevt, om du nu har börjat käka dem än dvs :)
Jag bytte från prionelle till cilest då jag var så ledsen hela tiden. Och OJ vilken skillnad det blev, var så underbart att äntligen le och skratta igen. Gick på dom i ett halvår och det var den bästa perioden på många år. Tyvärr fick jag extrem mensvärk så har nu varit tvungen att byta en gång till, till zoely, ska bli spännande att se vad som händer nu x)
#8 Vad tråkigt att höra att du fick mensvärk, konstigt då Cilest ska hjälpa mot mensvärk har jag för mig! :o
#3 Vad menar du? Cilest räknas som lågdoserade och innehåller bara 35 mikrogram östrogen, det är en vanlig halt. De nya pillerna har mindre östrogen men med dem så är gestagenet i sig sämre. T.ex. Yaz, innehåller 20 mikrogram östrogen men det har de nya gestagenet i sig som ska vara farligt och kan ge blodproppar.
#7 Hej! kul att du visar sånt intresse!
Har ätit cilest i en vecka nu. Ingen märkbar skillnad än så länge men det kanske är för tidigt att säga!
Har märkt att jag fått sämre hy de senaste dagarna, om det beror på pillerna är oklart, annars har jag inte märkt något!
Tack alla för era svar! Jättekul att ni engagerar er :D
#11 Ja, vill ju själv kanske testa så alltid roligt att höra från andra vad de tycker! En vecka tror jag inte man märker så mycket på ;) Vi får hoppas att din hy inte beror på pillerna i alla fall, men skulle vara kul om du kunde skriva typ efter en vecka till för att se om det blev någon skillnad! När jag testade andra p-piller så märkte jag bara typ i slutet av månaden att jag innan mensen blev ledsen utan anledning och sånt. Jätteläskigt, har aldrig haft så förut så blev lite rädd och bytte månaden efter xD
Har haft cilest, funkade inte för mig, nu var det flera år sedan så jag minns inte, men har för mig att den inte hjälpte emot mina buk smärtor
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#13 Vad har du använt efter det då om jag får fråga? :)
Cilest var de första p-pillren jag fick utskrivna, då jag ville bli av med min hemska mensvärk. Men min kropp tålde dem inte, jag blev jättedålig, liknade influensasymtom och orkade bara ta dem i 3 dagar (varav 2 av dem hemma från jobbet) innan jag gav upp, så illa var det.
Min mor säger att blodgrupperna man tillhör har stor betydelse och att kroppens reaktion var typiska för just min B- blodgrupp.
Har även råkat ut för fler biverkningar av andra preventivmedel och mediciner, så det var inte bara Cilest.
Men jag hoppas de kommer att fungera för dig, det bäst du kan göra är att prova och säger kroppen nej, så är det bara att byta. =)
#14 allt möjligt känns det som.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#9: Som jag nämnde i en annan grupp så kan du inte dra alla under en kam, att det är 100% säkert att man blir av med mensvärk när man använder Cilest. Det är olika från person till person 😛
#16 Ojdå!
#17 Nä, dragit alla under en kam har jag verkligen inte gjort :)
När jag åt cilest så var min mensvärk hanterbar. Behövde inte ta några smärtstillande. Hade fortfarande lite ont men som sagt hanterbar. Vilket den absolut inte var utan cilest :P Tråkigt att dom inte funka för mig bara..
#19 Varför funka de inte? :(
Står i #1. Grät i tre månader konstant av dom.
#21 Oj, tänkte inte på att det var du där uppe 😛 Vad använde du efteråt då?
#22 ingenting :P hade dålig barnmorska som ville att jag skulle prova andra p-piller o rekommendera inte te.x mini piller eller så. Nu två år senare så gick jag till ny barnmorska efter flytten o fick gestrina utskrivet trots att hon inte ville att jag skulle ta några piller utan testa hormon spiral istället. Men vi kom överrens om att testa gestrina först o funkar inte de så ska jag ta hormonspiral. Är så rädd för insättningen så därför testar jag gestrina först.
#23 Okej, va skönt att vara hormonfri i alla fall. Jag skulle också vilja testa hormonspiral men är värsta fegisen och nog har man läst massa skräckhistorier om insättningen alltid 😭
TS, du får gärna säga hur det går än så länge, ska börja med Cilest idag förmodligen!
Hejhej! nu är jag här igen!
Ledsen jag är så inaktiv men har fullt upp med jobb och pojkvän..
Har nu ätit cilest i över en månad. mensen funkade bra, inget krångel där!
den dåliga hyn försvann, kanske bara var en stressperiod eller något ;)
annars vet jag inte om jag märkt så stor skillnad :O sexlusten likabra som innan, inte hänt något sådär anmärkningsvärt med kroppen! kan känna att jag har lättare för att vara positiv nu än innan. kanske bara för att mensen faktiskt funkade som dt ska och inte krånglade 😂
#26 Åh va kul! Jag har också bytt nu, är 2 veckor in på mina, tyvärr så har jag värsta spänningshuvudvärken och har haft sen jag började, men är ganska säker på att det kommer gå över, hoppas jag i alla fall. Hörde att det var fler som fått likadan huvudvärk som mig när de bytt och att det gick över efter ungefär en månad, annars tycker jag att de är bra som du säger! De flesta verkar tycka att man mår bättre och är gladare med Cilest, kul att det har funkat så bra för dig än sålänge! 😃
Cilest fungerade jättebra i två år, sedan började jag få ont i fiffin vid sex, precis innanför slidöppningen på ett ställe gjorde det jätteont. Tydligen en vanlig bieffekt av Cilest. Slemhinnan blir uttorkad och därav uppstår friktion som ger smärta. Synd bara att jag gick med smärtan i ett år innan en barnmorska berättade det för mig. Tidigare hade jag varit hos gyn och de förstod inte någonting.
I övrigt gillade jag Cilest. Hade ingen mensvärk alls typ.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#28 Oj, jag har typ så redan, fast inte på ett precist ställe, men jag måste använda glidmedel ofta och vara ordentligt uppvärm, annars får jag ont och då har jag ändå använt p-plåster i ett och ett halvt år och de ska vara ganska lika Cilest hormon-vist. Men du har väl p-plåster nu? Tycker du att det går bättre nu då eller får du fortfarande ont vid sex?
#29 problemet försvann inom en vecka när jag slutade med cilest 🤪
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#30 Huh, konstigt, hoppas att jag slipper det problemet då. Annars om jag får det så vet jag i alla fall vad det beror på :)