Halsbränna
Den senaste tiden har jag haft mycket halsbränna. Det kan nog bero på stress, på mediciner osv. Nu har jag knappt ätit mina citodon eller naproxen. Förut var det 8 citodon och två naproxen om dagen.. En hel del alltså. Jag har börjat dricka smoothie till frukost, vilket borde vara ganska snällt mot magen tycker jag. Men nu ligger jag vaken här för att jag har en sån halsbränna att det känns som att jag ska kräkas :( Köpte omeprazol idag och tänkte köra på en kur, men vad kan jag göra mer?
Mediciner kan absolut ge halsbränna, speciellt starkare smärtstillande sådana.
Omeprazol är långtidsverkande, så det kan ta några dagar innan du märker skillnad. Det finns snabbverkade sådana också, bl.a. Gaviscon (både som tuggtablett och oral lösning), som lägger sig som ett skum över magmunnen, så att det inte läcker upp.
Men det kan också vara idé att titta på vad du äter. Vissa frukter och bär kan vara ganska sura för magen. Dock är citrusfrukter basbildande (apelsin, citron, lime). När du har halsbränna kan du även prova att äta en mindre näve med havregryn eller ett digestivekex, bara som det är. Undvik fett, socker, kaffe, nikotin och annat som är svårsmält om du har halsbränna. Och kom ihåg att dricka ordentligt med vatten.
Här är en lista med andra tips för maten, vad som är bas- och syrabildande bl.a.
http://www.halsovagvisaren.se/12208373
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Undvik bröd som innehåller jäst, undvik också kaffe, te, vin, öl, juice från affären m.m. Ett husmodersknep mot halsbränna som du kan ta nu ikväll är en tsk bikarbonat i ett glas vatten, du behöver nog inte dricka allt. Har inte provat själv men vet många som tycker det hjälper. Gurka kan också hjälpa. Sedan när du börjar med Omeprazolen så skall du nog inte ta bikarbonat.
I feel ya, jag har lidit av halsbränna sen början av året. Vissa perioder är det helt okej och vissa perioder är det hemskt. Har även problem med svullen mage, vilket nog har ett samband. Varit på sjukhuset och tagit massvis med prover och gjort gastroskopi men det visade inget onormalt. Enormt frustrerande.
Istället får jag göra vad jag kan för att det ska vara så lindrigt som möjligt. Viss mat och dryck triggar igång halsbrännnan har jag märkt. Kolsyrad dryck och te är absolut värst. Det roliga är att folk brukar tipsa om te för att lindra halsbränna? Skitkonstigt. Hört att kaffe är en stor bov också, men det är inget jag dricker själv. Sura saker är väldigt triggande också, typ surt godis..
Det blir gärna värre när jag är stressad eller har ätit dålig mat en längre tid samt även när jag sover dåligt.
Smoothie kan nog vara både bu eller bä, beroende på vad man har i den.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Halsbränna kan man få både när man har för mycket saltsyra och brist på saltsyra.
Börja en dag med en tsk bikarbonat i ett glas vatten. Om du inte rapar direkt så har du brist på saltsyra. Det har jag, så jag äter Digest. Räcker för mig med en tablett före frukost. Skall jag på stor middag tar jag en då också.
Är också bra med typ surkål för att få en bra hälsa.
Halsbränna kan också bero på s.k. reflux, det är ett bråck på magmunnen, eller vid. Du kan googla på det för att se om du har andra symptom som stämmer och hur du kan lindra/förebygga problem.
Oj, tack för alla svar! Det kommer och går här med. Kaffe dricker jag naturligtvis, ska försöka minska på det ännu mer. Vi har snabbverkande halsbrännetabletter men de hjälper ibland, men när det blir som inatt har det inte hjälpt. Ett par gånger har jag vaknat upp av att jag tror att jag kräks, fått världens sura uppstötning i sömnen.. En gång kräktes jag av det men hann in på toaletten som tur var. Jag började med omeprazol redan igår så får.väl vänta med det. Förr använde jag bikarbonat och det hjälpte väl ibland :) Jag tar en ingefära/citron/honungshut på morgonen, men halsbrännan började med lång innan och det har väl inte gjort något alls tror jag :) Nu det senaste har jag börjat räkna kalorier och det gör att jag äter mindre bröd och sånt. I smothien har jag idag mango, banan och yoghurt, möjligtvis ett plommon också.
Att du vaknar på natten med halsbränna kan mycket väl tyda på bråck/reflux!
Magsäcken trycks upp mot magmunnen när du ligger ner och är inte magmunnen riktigt stängd kommer det upp saker.
Jag rekommenderar också att dricka bikarbonat, mellan måltider eller t ex innan du lägger dig, för att inte störa matsmältningen. Innan måltid behöver magen vara sur för att smälta maten bra.
Grönt och svart te lär ge halsbränna, men testa örtteer som nog kan lindra, t ex kamomillte och annat.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Tycker också det låter som att din magmun inte sluter riktigt tätt. Har själv ett hiatusbråck (dvs. bråck på övre magmunnen). Prova att ligga lite högre med överkroppen, så du inte ligger platt ner. Lägg extra kuddar i sängen så att du får en liten lutning. Lägg kuddar ända ner mot ryggen, så att du inte skadar nacken. Och ät inte sent. Gaviscon kan du ta precis innan du lägger dig, så håller det i sig ett par timmar. Men var noga med att inte dricka något efter du tagit den i så fall, för då spräcker du hål på skummet och den verkar inte.
Vad är det för andra snabbverkande tabletter du har? Finns ju en hel uppsjö, och olika mediciner funkar olika bra för olika personer, så om den du har inte hjälper, prova något annat. Och så kanske du borde se till att få en utredning på det här, för att se om du inte har just ett bråck på magmunnen.
\m/
Jag har inside men också reduflux. Åh, det kommer aldrig funka, jag har diskbråck och det låter som att det skulle göra fruktansvärt ont. Jag får be min läkare om hjälp helt enkelt när han hör av sig. Jag ska ta och kolla upp Gaviscon också, tack!
Diskbråck har väl inget med mag- tarmkanalen att göra?
Att ligga med massa kuddar under ryggen tänkte jag på.
Ah - kopplade inte där. Du menar att du behöver ligga högt p.g.a. refluxen och diskbråcket klarar inte det?
Tja, nåt måste du göra - nåt måste du prova. Googla på reflux eller hiatusbråck. Du kanske hittar helt andra knep som funkar bra.
Ja precis, det är jobbigt om man sover annorlunda, jag blir ttp förstörd dagen efter. Ja det har du rätt i. När jag ringde vårdcentralen så sa hon bara att det nog är halsbränna bara och att det finns receptfria medel på apoteket. Jag har en telefontid den 19e så ska prata med min läkare då :)
Man får tjata lite på den där sjukvården för att det ska hända något :P Man kan inte leva sitt liv på piller..
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#5 I smothien har jag idag mango, banan och yoghurt, möjligtvis ett plommon också.
Ville bara nämna att den inte behöver vara så snäll emot magen som man kan tro.
Den smothisen hade jag direkt fått sura uppstötningar av.
I vuxen ålder har jag blivit väldigt känslig emot frukt och bär, så det kan vara smoothin som har för mycket syrliga frukter och bär för att din mage ska tåla dem.
Jag inte äta någon frukt eller bär numera utan att få antingen ont i magen, sura uppstötningar eller både ock.
Men betänk också detta; halsbränna är i en del fall tecken på för mycket saltsyra i magsäcken, men kan också var tecken på det motsatta.
Så det är helt vansinnigt att äta medicin mot saltsyra om du nu har brist. Du kan göra en enkel koll genom att ta ½tsk bikarbonat i ½ glas vatten direkt på morgonen. Om du inte rapar är det sannolikt att du har brist på saltsyra.
#15 Visst kan det vara så, men det här med att jag vaknar upp av det började långt innan jag började dricka smoothie, så jag tror inte det. #16 Jag ska ta och testa det :)
#9 Det behöver inte vara just kuddar. Bara du höjer upp lite i ryggen, som på en sån där höj- och sänkbar säng, så du inte ligger helt plant.
\m/
Usch, jag har också problem med reflux, har man vaknat ett par gånger av att man får magsyra i näsan eller hamnat på akuten likblek av smärta pga inflammation i matstrupen vet man att "lite halsbränna" inte alltid är så harmlöst. Det har blivit kronisk Omeprazol-användning för mig tyvärr, men kan man undvika att hamna där är det bättre.
Vad som förvärrar är lite olika för olika personer tror jag, mina värsta är kaffe, alkohol, NSAID (värktabletter som Ipren, Naproxen etc), stark mat, bacon.
Höja upp huvudänden på sängen är en bra idé om man har problem särskilt på natten. När jag var liten la vi uppslagsverk under sängbenen, men en cd-skiva med Nationalencyklopedin har nog inte riktigt samma effekt. 🤔
#19 Haha, sista stycket fick mig att skratta en del. Lite igenkänningshumor också. 😛
\m/
Tack och lov, jag har inte vaknat av det sen jag vet inte när nu :) Tror att omeprazolen faktiskt hjälpt, jag har fortfarande halsbränna men inte fullt lika mycket :) Ska ändå ta det med min läkare. Jag tror inte det går så bra med böcker i min säng, har ttp den här 😂
Vi har en liknande säng, och eftersom min sambo inte vill ligga upphöjt så löser jag det med en stor kudde som börjar nere vid svanken och lägger huvudkuddarna som vanligt. Behöver jag komma lite högre ändå går det att lägga en till kudde under den stora kudden, så att det blir en lutning. Sen kan man ju välja själv om man vill ha det under bäddmadrassen/lakanet eller inte. Det viktiga är just att det blir en jämn lutning, så du inte hamnar med alla kuddar under huvudet och nacken tar stryk.
\m/
Jag testade med en stor kudde härom natten och det gick väl bra. Tills jag vaknade, då hade jag puttat undan mig själv från kuddarna och låg långt ner i sängen och hade ont i ryggen. Men! Jag ska testa att lägga den under bäddmadrassen, det kan ju funka, tack!
#23 Ah, det där hände mig också i början. Hade jag helt glömt bort! Man är ju inte så van att ligga så, oftast. Bulla inte upp för högt i ryggen bara. Ett tips är ju också att lägga en kudde under benen, vid knäna, om du inte vill glida ner för mycket. Samma princip som i en höj, och sänkbar säng, där man höjer både huvud- och benända samtidigt.
\m/
#24 Jag är hopplös, jag har sovit med kudde under benen för mitt diskbråck och bensmärtan som kom med den. Jag rör på mig så mycket i sömnen att den ligger kvar i en kvart xD
Jag vill ha en höj och sänkbar säng 😃
Kanske det här med kuddar inte är något för dig då, om du rör dig mycket i sömnen? Låter som att du skulle behöva kolla upp det där och se om du inte har ett hiatusbråck trots allt. Jag hade turen att få Ranitidin utskrivet (blev lite billigare då), vilken var väldigt snabbverkande och höll i sig ganska länge under natten (vaknar också på nätterna av halsbränna då och då). Nu har jag klarat mig på Gaviscon ett tag (som jag berättade om tidigare) och äter enbart Omeprazol under mina magkatarrsperioder, men det här med mediciner och mat och annat kan ju vara lite klurigt eftersom alla är olika. Kroppar reagerar olika på olika mediciner, man rör sig olika mycket i sömnen, man lever olika liv. En läkare kanske kan hjälpa dig att komma underfund med vad som kan funka bäst för dig? Och så behöver du ju få veta vad halsbrännan beror på förstås.
\m/