off topic, cykelfråga!
Ska börja cykla till jobbet varje dag! har ingen bil och det tar cirka 15 minuter med cykel dit, men hur är det på vintern går det bra att cykla om det är snö ute eller hur är det? tack för svar!
tänkte att det kanske fanns en del cyklande här inne :)
Det är svårt att cykla om det är snö och is ute. Se till att ha dubbdäck och var väldigt försiktig.
Är det mycket snö eller slask så är det oerhört svårt att cykla, såvida vägarna ej är ordentlig snöröjda. Största problemet är nog is, oavsett om man har dubbdäck eller ej. Somliga cykelvägar lutar i sidled, antagligen för att underlätta för vattnet att rinna av, vilket gör att du sakta glider mot ena vägkanten.
Ja, det går att cykla på snö. Jag brukar cykla korta sträckor utan dubbdäck men tar det väldigt försiktigt. Kommer det mycket blötsnö är det svårt att cykla om det inte är plogat.
Man kan ha vinterdäck på cykeln. Alt en särskild vintercykel, en vanlig med vinterdäck året om (om plånboken tillåter).
…Och hjälm. Glöm inte hjälm!
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
#4 vad brukar vintercyklar heta o kosta?
Kan man köpa cykel som har dubbdäck o ha både på vintern o sommar?

Vinterdäck är ganska trögrullande, så det är jobbigt att cykla med dem på barmark. De slits också mer än sommardäck. Jag använder dubbade vinterdäck när det är halkigt, men vanliga däck så fort snö och is är borta. Jag cyklar året runt och en sträcka på två mil tar ungefär en timme på sommaren, men kan ta en och en halv timme på vintern. För mig håller ett par vinterdäck två säsonger.
På barmark får jag upp en medelfart på ungefär 17 km/h när vinterdäcken är på, men jag kan hålla drygt 20 km/h med sommardäck. När det är snö går det betydligt långsammare, och det är större risk att köra omkull, så snöröjningen är viktig.
Jag har tidigare haft en särskild cykel för vintern, men senaste vintern lade jag på vinterdäck på min nya cykel, eftersom jag tycker att den är så mycket bättre. Den har skivbromsar, vilket den andra inte har. Fälgbromsar är inte tillförlitliga i slask eller regn, men skivbromsarna tar mjukt och fint i alla väder.
Jag är usel på sånt som att byta däck tyvärr :/
#9 Du kan ju alltid ta en rask promenad de dagar då det är halt.
#8 Ja, jo jag vet :) gillar att promenera bara det går man så tar det cirka en halvtimme(kan gå snabbare beroende på gångtakt) vilket förlänger tiden jag har fram och tillbaks till jobbet ganska mycket jag är inte såå aktiv kanske att jag har lust att göra det under hela vintern, cykling känns mer lätt och bara åka iväg :) Men om det är halt och snö kanske man ska skippa det, låter riskfullt. Kan ju åka vinterdagar då det inte är så halt och snöigt, men annars att cykla när det inte är is eller snö o halt borde väl funka felfritt även på vintern? något annat o tänka på innan man skaffar sin första cykel? ska nog skaffa en begagnad men är inte helt hundra vad jag kollar efter, vill ha en med fotbroms välfungerande bara.. Har inte så mycket mer krav ;)
Det är enklare att ha en särskild cykel med vinterdäck. Man kan köpa en billigare men bra cykel via blocket sen låter man sätta på lämpliga vikterdäck hos cyckelaffären. Känner några som har gjort så. :)

Om det är en cykelstig/väg så borde den ju bli skottad och sandad eller saltad, beroende på var du bor i landet. Jag cyklar året runt men här ligger snön sällan kvar så länge, och så saltar de dessutom i förväg, om det är minusgrader.
Jag har cyklat mycket vintertid med aldrig bytt till dubbade däck. Jag har cyklat långsamt och försiktigt och har det varit ishalt på sina stället så har jag gått med cykeln de sträckorna.
/Maria