P-ring test!
Hej! Idag var jag hos en gynekolog och hon rekommenderade p-ring till mig som jag även gått och funderat på lite. Så jag fick hem en "placebo-ring" alltså en ring utan hormoner i för att testa för att bl.a. se om den känns vid sex och testa hur det är att sätta i och ta ut den. Egentligen så ska ju de hjälpa en första gången men hade tyvärr mens men fick med mig en hem i alla fall. Är lite rädd för att sätta in den. Känner man när den hamnar rätt? Hur får man ut den? Är lite rädd att den ska fastna och att jag inte kan få tag i den sen!
Man känner det. Jag fick testa hemma också, hon visade hur man "trycker" ihop det,
Rekommenderar att stå med ett ben upp på t.ex toastolen när du för in den.
Du stoppar in fingrarna och drar ut den :) Den sitter så att man når :) Den går inte längre upp än så. När man tagit in den tillräckligt långt så "glider" den upp själv på rätt ställe,i alla fall på mig :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om du inte lyckas få ut den själv så går du bara tillbaka till mottagningen och så får dem hjälpa dig att plocka ut den! Du ska ju faktiskt dit ändå. :)
Det är ju liksom ingen fara med att ha ringen sitta där inne under lång tid så de dagarna tills du ska dit igen gör inget i så fall. Såvida du inte tycker att det gör ont, vilket det förstås inte ska behöva göra. Då får du ringa om en snabbare tid och kanske gå dit direkt samma dag.
Sluta oroa dig så mycket och prova istället! Som du grämer dig över alla fel och problem som du kan komma på ställer du bara till det för dig själv helt i onödan. Prova bara! Inget katastrofalt eller farligt kan hända! Ska du se att det ordnar sig så småningom! 🙂
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#1 Okej, ska göra det! Hoppas min också glider upp rätt! 🙂
#2 Haha ja det har du rätt i, jag oroar mig alldeles för mycket om precis allting! Inge kul att vara mig ibland 😃 Ja, de kan ju hjälpa mig plocka ut den men jag vill gärna lära mig att göra det själv också. Jag ska testa, det gör ju inget om jag har den i några dagar i alla fall! Jag hoppas att det ordnar sig, tack för dina ord! 😊
Nu har jag haft p-ring i snart ett år. Den stör mig/oss inte. Jag känner inte att den finns där inne. Det är bra att det inte behövs att komma ihåg äta ppiller och att vara orolig när man blir till ex. magsjuk. Så praktiskt!
#4 Va kul att höra! Har du märkt av några andra biverkningar eller nåt då? Ja, mycket skönt att slippa käka piller varje dag och gillar dessutom att den har mycket mindre hormoner i sig än alla andra kombinerade hormonella p-medel!
Det kan vara lite klurigt att få in den rätt första gångerna. När du ska ta ut den hjälper det att använda slidmusklerna.
#6 Okej, men tycker du att man känner när den sitter rätt? Är rädd att jag inte ska veta om den sitter rätt eller inte och så går jag runt med den fel i :/
Du märker om den sitter fel. För då känner du den. När den inte känns sitter den rätt. Det enda som händer om den sitter fel är att du känner den och den kan trilla ut vid toabesök. Då får du lirka in den längre upp. Du är ändå skyddad så länge den är i slidan och om du för in den igen om den skulle trilla ut.
Torrhet i underlivet och klåda var en biverkning jag upplevde i början. Då började jag att använda intim tvättolja och det hjälpte! Nu känns allt bra. Kroppen behöver tid att anpassa sig till p-ring eller andra nya hormonella medel och man kan få biverkningar som försvinner sen.
Jag fick aldrig några biverkningar :)
#8 Okej då vet jag, skönt att du inte fick några biverkningar. Vissa har det bra! Har du testat något annat innan och varför bytte du? #9 Okej, ja jag är rädd för att få Svamp eller torra slemhinnor då jag redan haft Svamp med p-plåster och då kan det komma tillbaka jättelätt, har det igen nu förmodligen för att jag bytte tillbaka till p-plåster, suck..
Torra slemhinnor sa dem till mig att man inte brukar få utan tvärtom istället :)
#12 Va? Verkligen? Känns ju inte som det mest logiska men vem vet ._.
Hej alla! Jag har idag varit hos gyn som visat hur man ska sätta in den och så, testade när jag kommit hem och det var förvånansvärt enkelt att både sätta in och ta ut! Kändes inte alls när den väl var inne, så är jättenöjd med den biten. Kan tycka att det är lite obehagligt att veta att den finns där inne men kan tänka mig att det är mer av en vanesak. Har bara en liten snabb fråga, asså bara några cm in så känner man den ju, ska det vara så? Och eftersom jag känner den med fingret väldigt lätt om jag stoppar in det så borde det ju tyvärr kännas under sex med en penis? Vad säger ni? Tacksam för alla svar! 😃
#14 Vad innebär några cm?
Min sitter ett långfinger in. Varken jag eller killar märkt av den vid sex.
#15 Asså typ 3-5 cm in, ett långfinger känns väldigt långt. Ska den ligga mot nedre delen eller ska man putta upp ringen så den ligger uppåt? (Vet inte om du fattar vad jag menar hehe)
Den är avsedd att sitta runt livmodertappen/cervix. Vanligtvis på de flesta sitter den mer 'uppåt i taket' på slidan om man säger. Så när ringen kommer på plats glider den till rätta av sig självt och kan sedan inte bara glida ut då tappen pekar ner i ringens mitt och liksom blir som ett litet "gupp" som stoppar ringen lite. Hoppas den förklaringen lyckades bli lite begriplig? Svårt att förklara ibland ha ha
#17 Hmm, typ fast den låg ju där nere när jag satte in den så man känner den jättelätt med fingret ju? Då borde den väl kännas jättemycket vid sex? 😕 Fast jag kanske ska putta upp den så den ligger som du säger runt cervixen?
#18 Ja det gör man för att man ska kunna dra ut den lätt,men känns inte vid t.ex sex :) Gjorde aldrig min :)
#18 Den ska in så långt det går.
#19 #20
Okej, ska försöka igen, men antar att den inte låg helt fel när jag testade först i alla fall eftersom den inte kändes av alls när jag gick eller något 🤔
Jag tryckte in så långt jag kunde sedan "åkte" den in resten själv och satte sig på plats :)
#18 ja precis den ska upp runt cervixen. Det är inte alla den bara "glider upp rätt" så där på en gång så sitter den inte runt cervixen så peta upp den där ska du se att den hittar rätt lättare då.
Du kommer fortfarande kunna känna den med fingret men ska inte vara ivägen då den sitter rätt.
#22 Okej va skönt att den ba åkte in "rätt"för dig! :)
#23 Okej, då ska jag försöka peta upp den istället och sedan känna efter!
Men en fråga bara om någon kan svara på den, jag har haft "akne", inte riktigt akne, men mycket finnar på ryggen innan jag började med p-plåster, men sedan försvann dem eftersom östrogen hjälper så mycket mot det. Det är ju mycket mindre östrogen i ringen än vad det är i plåstren så tror ni att det kommer komma tillbaka då eller? Någon som haft mycket finnar innan de provade p-ring och så försvann det?
Asså nu har jag stoppat in p-ringen igen och verkligen försökt trycka upp den så långt det går men känner den ändå med fingret när jag har halva långfingret i? Ska det vara så? Den verkar ju ligga bekvämt och rätt men vet inte hur långt in den ska ligga och bara halva långfingret är inte särskilt långt in så då kommer den definitivt kännas vid sex för den ligger inte speciellt diskret heller, man känner den ganska tydligt när man stoppar in fingret.
#25 Spänn slitmusklerna. Är den påväg ut då sitter den fel.
#26 Tror inte den glider ut när jag spänner.. Är det bara jag som har kort slida eller något kanske? Tror inte den ska sitta bara ett halvt långfinger in? 😐
Tappen sitter olika långt upp hos olika människor så jag tror bara din sitter längre ned :)
#27 Vad menar du med "tror" inte? Antingen gör den det eller inte :)
Och vi är alla olika när det gäller djup. Men om du verkligen har ringen så långt in du kan få den förstår jag inte hur du får in en penis. En penis brukar vara längre än en pring.
#29 Svaret är upphetsning! ;-) När man blir kåt sträcker sig slidan på insidan ungefär som en penis reser sig.
#30 Svaret är snarare att hon inte fått den på plats.
Det är klurigt i början.
#28 Ja det kan ju vara så, lite tråkigt i så fall :/
#31 Har inte testat att superklämma, testade lite att klämma och då gled den inte ut precis, hann ta ut den innan jag skrev min kommentar så glömde bort att känna efter och orkade inte trycka upp den igen. Asså man är ju trång några cm och sen "öppnar" det sig lite eller vad man ska säga, och det är där jag öppnas som ringen lägger sig. När jag stoppar in den så klämmer jag ihop den och den sidan som böjer sig nedåt trycker jag in nedåt så den hamnar under tappen, det var så de sa åt mig att göra på UM i alla fall!
När jag sätter in min ring får jag inte den längre in än vad du gör TS. Ibland blir jag nervös då jag inte hittar den, då har den kasat långt upp och lagt sig som den ska ligga antagligen. Kruxet är att jag inte hittar den eller får tag på den. Men normalt sett sitter min lika långt ut som din. Känns det bra så är det säkert så. Vi alla ser ju olika ut där nere. Vid sex trycks den mot slidväggen, å han känner den säkert inte. Jag har aldrig varit med om att någon känt den å då sitter den ändå som den gör på mig. Det e mer för min egen skull som den åker ut vid sex då den kan skava för mig.
#33 Okej, va skönt att höra. Men den kan åka in längre alltså? Då blir man ju lite rädd att man inte ska lyckas få tag på den x) Men tycker du det går snabbt och smidigt att ta ut den innan sex då? Om den nu halkat upp så långt som du säger att det kan göra? 😮
Haha ja! Jag blir lite skraj, hade senast häromdagen ett sånt scenario "jakten på den försvunna ringen" 😅 Ja, är man upphetsad så är det ju inga problem, då e det lättare att komma åt för att ta ut den, annars får väl någon assistera en helt enkelt. Min sambo har hjälpt mig ibland. 😊 Men min ring lägger sig oftast på sin plats, så som jag skrev innan. Det låter illa kanske, men e ju inget farligt i varje fall 😊 Jag e toppennöjd med ringen!
#35 Va skönt! Ja, så länge det går snabbt att ta ut så borde det ju inte vara något problem :) Hur tycker du att sexlusten är då?
Jag har i alla tider haft dålig sexlust, så det är inte pga ringen som jag har det, tror jag 😊 Så det kan jag inte riktigt svara på..
En p-ring ska väl inte vara i när man har sex? Man stoppar väl i den direkt efter samlaget isåfall? Så fick iallafall min kompis information :)
#38 Pringen ska vara kvar under samlag. Man tar enbart ut den efter 3-4 veckor när man ska få mensen/byta pring. Pring man tagit ut bör man inte sätta in igen utan ta ny.
Pringen ska inte kännas vid sex heller :)
Den kan vara i medan man har sex, men jag tror att man även kan ta ut den om man sätter i den direkt efter?

Mvh Stephanie 

#38 Nej man blir inte rekommenderad att ta ut p ring vid samlag eftersom det inte behövs.
Men vill man så kan man, men den ska sättas in inom anges tid. Minns inte om det är två timmar eftersom jag aldrig har ute den.
Ringen kan självklart tas ut vid sex, valet gör man själv, det e hur mkt man känner av den! Tar man ut den vid sex ska den in efter sex igen, minns inte hur länge man kan vara utan ringen, om det är 30 min eller 1 timme eller tre timmar…. Men jag vet att det är okej. Bara man inte glömmer sätta in den igen! 😊 Det är så jag fått information av den som skriver ut ringarna till mig.
3 timmar per dag har jag för mig att det är, och det räcker gott och väl om man ska ha sex, för mig i alla fall! Hur tycker ni andra att ringen har påverkat er sexlust? :)
Max 2 timmar sa dem till mig om man tappat den, borde vara samma sak om man tar ut vid samlag?
Den påverkar inte alls min sexlust.
Påverkar inte min sexlust heller :)
3 timmar verkar det vara, av vad jag hört från mina barnmorskor och från internet ;) Vad skönt att det inte påverkat er sexlust! Är lite rädd att om jag väljer p-ring så kommer jag få mer Svamp, sitter här med ett envist kliande som jag tror är pga Svamp. Börjar blir riktigt tröttnande. Btw, tar ni ut eran ring vid sex? :)
#47 Verkar säga olika. Eller finns det olika märken på pring?
Nej tog aldrig ut, ingen anledning till det :) Den känns ändå inte förmig eller partner så :)
Står på umos sida: Max 3timmar per dygn,så max 3 timmar får den vara ute under loppet av 24 timmar då alltså.
Ja exakt! 3 timmar duger gott och väl för mig i alla fall, och då min test-ring inte sitter så långt upp så jag är rätt säker på att den kommer kännas vid sex tyvärr.. Hoppas bara att det inte är krångligt att ta ut i "stundens hetta" ;)
Och nej, NuvaRing är den enda p-ringen på marknaden ;)
#50 Men som vi sagt innan så ska man kunna känna den för att få ut den men betyder inte att den känns vid sex :)
#52 Nej det är sant, jag har inte testat så jag vet inte säkert än, tänkte mest bara för att min inte sitter särskilt långt in. Men får väl ta och testa så jag får svar ;)