Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 1007 ggr
Anonym
Anonym
0

En kommentar...

En kille kommenterade detta "Om du sänder ut sexuella signaler, Kan det öka risken för ett sexuellt överfall. "

Vi pratade om att jag var rädd för att gå ut och promenera själv sedan jag stött på några män som var ganska på mig där ute och jag undrade hur jag kunde undvika sånt.

Jag blir personligen ganska ledsen när jag läser såna kommentarer vem som helst kan bli våldtagen oavsett klädsel, och egentligen borde man kunna få gå ut i bh utan att vara rädd för att bli våldtagen(även om man inte ska gå ut så, men ni förstår min liknelse) eller vad menar han med att sända ut sexuella signaler? det är väl inte direkt så att jag går runt med en tröja där det står "våldta mig" eller räcker det med att välja såkallat " fel " klädval? 

Hur reagerar ni påå sånt här? hur tänker vissa egentligen?

Rainee
5

Den snubben verkar vara helt dum i huvudet. Det är ju också pga såna som honom som gör att folk bli våldtagna. De som säger att det är offret som ska anpassa sig för att någon inte ska bli "frestad". Blir man frestad att våldta någon över huvud taget, oavsett vad denne har på sig så borde man låsas in. Det finns absolut ingen ursäkt för ett sånt beteende.

Scorpio97
0

Det beror på hur det sägs. I ett perfekt samhälle ska alla kunna gå ut, hur lättklädda dom vill, utan att vara orolig för att bli våldtagna. Nu lever vi tyvärr i ett samhälle där Våldtäkter ändå sker, och då tycker inte jag det är fel att påpeka att risken för att bli våldtagen ökar om man går i mörka gränder där inte så mycket folk rör sig eller om man är lättklädd. 

Däremot gör ju inte det att det är offrets fel om han/hon skulle bli våldtagen, utan det är självklart enbart den som våldtar som gör fel. Oavsett hur personen var klädd, var berusad eller dylikt så är det alltid förövaren som gjort fel. Inte den som blir våldtagen. 

Jag reagerar inte så mycket på sånna kommentarer. Dom flesta gånger jag har hört/läst liknande kommentarer, har det inte varit av personer som skyller på offret vid våldtäkt. Utan det sägs faktiskt i välmening, precis som man säger åt folk att köra försiktigt när det är mörkt eller halt ute (dålig liknelse, jag vet). 
Sen finns det personer som tycker det är offrets fel, men min erfarenhet är det väldigt svårt att få en sån person att ändra åsikt och förstå. Så jag brukar inte ödsla någon energi på att försöka. Man blir bara irriterad.

//Jessie

sisela
0

Men ökar risken verkligen om man är lättklädd? Finns det överhuvudtaget några belägg för det, eller är det bara nåt vi tror?

Scorpio97
0

#3 Jag har inga vetenskapliga belägg/statistik/källor, men jag tror helt klart på att det finns män som tar en lättklädd tjej som en inbjudan. Det baserar jag bland annat på vad jag själv har hört bland klasskompisar och liknande. Jag har nämligen märkt att dom tjejerna som brukar vara mer lättklädda ute, också klagar oftare på att killar stöter eller tafsar på dom när dom inte vill. Men det kan såklart bero på andra saker också, jag har ju inte direkt gjort någon undersökning. 

Men jag upplever att jag fått samma uppfattning av det jag har läst på olika bloggar, i nyheterna osv, men du har rätt i att det kan vara så att vi bara tror att det är så.

//Jessie

[Devya]
1

Men nu frågade du ju faktiskt hur du kan undvika sådant. Då får du ju förvänta dig sådana svar, eller?

Jag tror inte att han menade något illa utan ville bara försöka ge dig tips eftersom du frågade efter det.

Sen igen tror jag inte det spelar någon roll. Om människan är kapabel till att vålda så kan man inte riktigt skydda sig oberoende om man skulle "sända ut sexuella signaler"(vad betyder ens det?) eller ej. Sen är det väl ändå allmänt känt att det är oftast någon som man känner som man blir våldtagen av?

Anonym
Anonym
0

#2 Han sa aldrig något om kläder egentligen utan jag försöker lista ut vad han menar med att sända ut sexuella signaler detta var vad han skrev "Om du sänder ut sexuella signaler, Kan det öka risken för ett sexuellt överfall." 

Vad innebär det att sända ut sexuella signaler?

Hur vet du att risken för att bli våldtagen ökar om man är lättklädd har du någon statistik på det? enligt mig verkar minst lika många som har på sig jacka på vintern bli våldtagna och det är väl inte så lättklätt? 

Det finns ingen ursäkt till att någon ska ha rätt att ta på någon annans kropp, dessutom tycker jag att han kommenterade det i fel sammanhang jag sa att jag var rädd för att gå ut sedan det hända sen började han direkt prata om att sända ut sexuella signaler och att det skulle öka risken för sett sexuellt överfall, grejen är den att om man nu måste prata om kläder går jag 99 procent av tiden i långärmade tröjor utan urringning och långa byxor.

Anonym
Anonym
0

#5 Ja jag får förvänta mig alla möjliga svar, men jag undrar starkt över vad man menar med att sända ut sexuella signaler är, kan du förklara det för mig? 

Och det var i sammanhanget kommentaren las som gjorde mig irriterad, dessutom ska det inte spela någon roll om man går klädd i en kjol eller jeans även om kjolen är mer"sexuell, visar mer ben" man ska inte behöva vara rädd för att "sända ut sexuella signaler" och därmed riskera att bli våldtagen? jag tror dem som våldtar gör det oavsett vad man är klädd i om dem har lust.

Scorpio97
0

#6 Jag vet tyvärr inte vad han menade med sexuella signaler. För mig betyder det att man har utmanande kläder, är flirtig osv, men det måste ju inte betyda att det var det han menade med sexuella signaler.

Jag vet inte att risken för våldtäkt ökar beroende på offrets klädsel, så jag formulerade mig fel i mitt inlägg. Däremot tror jag personligen, ändå att det har betydelse. Men jag vet inte. Skrev lite om det i #4

Jag håller med om att det inte finns någon ursäkt våldtäkt/liknande.

//Jessie