P-ring
Är det någon här som använder/har använt P-ring? hur tycker ni att det funkar? Har ni haft några biverkningar av den? Hur funkar det hygieniskt? Är ni nöjda?
I have no sympathy for people without empathy
Jag hade P-ring ett tag men eftersom jag hade konstant PMS (humörmässigt) och konstanta små blödningar så slutade jag med det. Jag kommer aldrig ha P-ring igen.
l'm back
Jag har använt p-ring och tyckte att det funkade bra vad gäller blödningarna och humörsvängningarna men min dåvarande pojkvän klagade på att den var "i vägen" och hade knappt någon sexlust (kan ju berott på hans personlighet också) men ja jag slutade med den.. och började med Zoely som varit det absolut bästa preventivmedlet för mig som jag fortsatte med även som singel eftersom att det funkade bra för mina andra problem men ja det hör till en annan diskussion.
Jag har haft p-ring i fem år nu och tycker att det fungerar toppen. Min man upplever inte att det stör och jag har inte haft några biverkningar. Mensen är betydlig minskad mot vad jag normalt har och numera upplever jag det inte ens som störande att ha mens. I jämförelse var det rena helvetet förut.
Vet inte hur många år jag haft det nu. Bästa jag har använt. Påverkar inte mitt humör, jag kan skippa mensen, ingen mensvärk och ingen av mina partners har känt den vid sex trots att en del varit väldigt stora.Och man behöver inte tänka på det varje dag :)
Hade pring, fick vissa biverkningar som påverkade vardagen som t.ex illamående men gillade det annars, smidigt och så. Man tänkte inte ens på att man hade den
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag är så sugen på att testa, jag har p-plåster för tillfället och hatar att det är så mycket hormoner i och att jag alltid är rädd att skyddet inte ska funka helt ibland eftersom det lossnar väldigt mycket runt kanterna när man badar/duschar. Man blir så orolig.. Är ba rädd för att partnern ska känna av ringen eller att jag ska få svampinfektioner eller känsliga slemhinnor av ringen. Har haft Svamp med plåstret förut så blir rädd att jag ska få det lätt med ringen i så fall. Hur har ni andra upplevt det?
Tyckte att det fungerade bra tills jag fick ont av den. Kunde tillslut inte ha sex för att det gjorde så fruktansvärt ont. Har också haft p-plåster innan och mitt humör påverkades enormt men det blev bättre med p-ringen. Hade jag inte fått ont av p-ringen hade jag definitivt fortsatt med det. Jag tycker du ska testa, alla är ju olika :)
#7 Mitt humör påverkas i alla fall inte av p-plåstret som tur är, dock så lägger jag på mig fett typ under rumpan, är inte särskilt uppskattat. Jäkla östrogen, usch.. Eftersom det inte funkade med p-ringen, vad använder du nu?
#6 Det är samma typ av hormoner i p plåster och ringar. Och lika mycket.
#9 Nej det är det inte, gestagenet är alltid annorlunda i alla p-medel och i p-ringen så är t.ex. östrogenet hälften så låg som i p-plåster. Plus att eftersom p-plåster tas upp via huden så tas det också upp ca 60% mer östrogen än vad det gör i t.ex. vanliga p-piller. Du kan kolla upp det själv, jag har sökt runt som en galning om detta så detta kan jag!
De verkar precis som ett kombinerat p piller. Du får gärna motbevisa mig.
Skillnaden är att p ringar släpper ifrån sig hormonerna jämnare under hela dygnet och därför får färre biverkningar som humörsvängningar av dessa.
#11 Ja, det verkar som ett kombinerat p-piller, alltså de båda har östrogen + gestagen i sig precis som alla kombinerade p-medel har. Sen finns det ju mini-piller, p-stav, p-spruta och hormonspiral som bara har gestagen i sig, men alla p-medel har olika sorters gestagen i sig vilket gör att man reagerar olika på olika sorters p-medel. P-ring och p-plåster är lika på det sättet att de släpper ut hormoner jämnare men de har olika gestagen och p-ring har runt 50% lägre dos än p-plåster, och då har jag ej inkluderat att p-plåster tar upp 60% mer hormoner av kroppen för att det går direkt ut i blodet. Så det är definitivt inte lika mycket hormoner i heller. Man kan få färre biverkningar av att det är jämnare dos men det hela grundar sig också mycket på hur man tål gestagenet. Så det är inte självklart att bara för att jag tål p-plåster så kommer jag tåla p-ring.
#12 Jag har aldrig sagt att du kommer tåla p ringar för att du tål p plåster. P ringar släpper ifrån sig hormonerna jämnare än även p plåster.
Ser gärna källa på det du skriver.
#13 Refererat från fass: P-plåster (203 mikrogram/24 timmar + 33,9 mikrogram/24 timmar = 0,203 mg/0,0339 mg per 24 timmar) - norelgestromin/etinylestradiol.
P-ring (Vaginalinlägg 0,120 mg/0,015 mg per 24 timmar) - etonogestrel/etinylestradiol.
Refererat från orthoevra.com: "Hormones from ORTHO EVRA® get into the bloodstream and are processed by the body differently than hormones from birth control pills. You will be exposed to about 60% more estrogen if you use ORTHO EVRA® than if you use a typical birth control pill containing 35 micrograms of estrogen. In general, increased estrogen may increase the risk of side effects, including blood clots."
Länka gärna.
#15 Hörru, lite grovgöra får du göra själv!
http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20020822000037
http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20010921000083
P-ring har jag använt i flera år, den är fantastisk tycker jag. Alla hormonella jobbiga saker som försigick förut med p-piller är som bortblåsta med ringen. Jag har dessutom väldigt lite mens i normala fall, nu nästan ingen alls, inga besvär direkt iheller. Det bästa är att jag kan skjuta på mensen så jag bara släpper fram den var 12:e vecka. Vid sex har jag börjat plocka ut den, inte pga min sambo känner av den, utan för att jag känner av den. Den kan liksom skava eller trycka emot en massa. Jag skulle aldrig våga byta till annat då jag tycker att ringen fungerar så bra! Kan nog hålla med Hera faktiskt, den verkar jämnare i fördelningen av hormoner,just eftersom man inte har humörsvängningar osv med den längre.