Jaydess hormonspiral
Hej,
Jag har gått på p-piller (Neovletta 28, som sedan byttes ut till Prionelle 28) i ca 7 år. Jag var hos barnmorskan en dag för att förnya mitt recept, då hon sa att hon enligt lag inte kan skriva ut sådana till mig mer. Anledningen är att jag har migrän med aura. Hur de andra barnmorskorna inte kommit på detta innan vet jag ej. Jag kände mig väldigt ledsen, då jag stortrivdes med p-piller men insåg snabbt att life goes on. Hon började rabbla upp olika preventivmedel som kunde ersätta p-piller. I början var det svårt att bestämma sig. Jag fick ju inte ha något preventivmedel som innehöll östrogen. Så jag beslutade mig för en Jaydess hormonspiral.
Jag satte in Jaydess hormonspiral den 15/4. Jag gjorde precis som många andra (oroade mig lite FÖR mycket), och efteråt kände jag mig arg på mig själv i och med att det faktiskt gick bättre än vad jag hade trott. Man läser om allt möjligt hemskt på internet och föreställer sig det värsta i och med att majoriteten som skriver faktiskt har negativa synpunkter. Jag var jätte nervös inför ingreppet, men som sagt - det gick bättre än väntat. Vill någon veta mer om hur det går till kan ni jätte gärna fråga!
Jag har faktiskt en fråga till er som har denna typ av spiral. Hur funkar den för er nu efteråt? Vad har ni fått för biverkningar?
I och med att jag tog p-piller så pass länge, känner jag mig konstig i kroppen nu (lite lättare). Vet inte hur jag ska förklara men det känns annorlunda, kanske är det för att jag inte har hunnit vänja mig än, då det är betydligt mindre hormoner i spiralen. Jag har väldigt ont i huvudet, har otroliga humörsvängningar, mår rent utav skit vissa dagar. Andra dagar känner jag mig på topp, och trådarna sitter på plats. Kroppen har inte stött ut den så på så sätt är det ok. Satte in den 2 dagar efter menstruation och blödde 3 dagar efter det, sedan dess inga blödningar. Har inte sådär jätte mycket flytningar heller som andra pratar om att de har. Men blir orolig på grund av mitt humör. Jag är jätte jobbig känner jag, om man kan säga så om sig själv! 
Tack!
Ingen erfaren av Jaydess? 😕
Usch vad jobbigt. Men jag tror att skiftet från p-piller till hormonspiral påverkar dig jättemycket fortfarande.
Hur mådde du psykiskt på p-piller? Förutom huvudvärken.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#2 Ja, jag tror det också. Läkaren sa det själv att p-piller innehåller så pass mycket mer hormoner (östrogen + gulkroppshormon) plus i en högre dos liksom än Jaydess hormonspiral som inte innehåller östrogen alls att kroppen tar stryk. Men jag undrar hur folk mår av Jaydess efter insättning en längre tid framåt.
Jag måste säga att p-piller var det mest fantastiska… Jag mådde jätte bra med p-piller. Jag upplevde inget dåligt (fick bara höra massa dåliga saker om de). Jag hade däremot migrän då och då i samband med mens, men det hade jag innan också. När jag tog p-piller menstruerade jag var tredje månad för det var så jag mådde som bäst. Men friheten och känslan att själv kunna reglera när och på vilken dag du vill ha din mens, att det blir en vana att ta ett piller varje dag så att man inte glömmer, att det fungerade så bra, det var skönt. Sen kom denna skit och jag var tvungen att hitta något annat… Jag eller pojkvännen upplever inte att jag hade humörsvängningar (förutom när jag hade PMS eller mens) med p-piller. Däremot med Jaydess har jag märkt att jag kan gråta för minsta lilla grej och bli arg väldigt lätt hela tiden. Kort sagt, när jag är glad är jag superlycklig. När jag är arg är jag förbannad, när jag känner mig nere är jag jätte ledsen. Måtte det vara något tillfälligt… 🤔
Ja du har nog "typ" PMS nu. ;-) Trist för dig att du fick byta när du mådde bra med p-piller. Hoppas någon med längre erfarenhet kan ge ett bra svar.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#4 Hahaha om inte värre… Ja precis, trivdes väldigt bra men jag menar - vad gör man? Livet går ju vidare, det är inte mer med det. Tack, det hoppas jag också. Tack för dina svar också! 🌺
Usch jag är livrädd! 2,5 vecka efter insättning får jag en sådan extrem värk i nedre delen av magen, kunde knappt gå eller stå. Kändes som knivhugg. Var tvungen att sätta mig ned på asfalten i ca 10 min. Sen gick värken över helt efter ca 30 min. Jag kände efter om trådarna var kvar, det var de. Mina bröst ömmar också, speciellt bröstvårtorna. Det gör så otroligt ONT vid beröring… Vad kan detta vara? Hur känns det när man har ägglossning?
Skrivit i din andra tråd oxå :) Har som sagt spiral jag med, och till mig sa de att det tar ca 5 månader innan allt blir "stabilt" efter du satt in en spiral. Jag har haft min mer än 5 månader nu och jag är jättenöjd, mindre blödning och mindre smärtor…men det är ju individuellt hur ens kropp reagerar, hoppas du blir nöjd med den!
#7 Jag såg det, tack! :) Hur var det i början då du satte in den? Jag har bara haft min nu i snart 3 veckor… Har inte märkt av något hittills, men jag är så rädd att min kropp stöter ut den. Och om det bokstavligen är så att den liksom "åker nedåt" mot slidan när den stöts ut. Jag tror också att det har med övergången från kombinerade p-piller med hög dos av hormoner till denna spiral som har så lite hormoner att göra. Tack för att du berättar om dina erfarenheter!
#8 i början var det ojämn mens, kunde ibland blöda en vecka (för mig normalt med 3-4 dagar) och ibland knappt något alls. Sedan så flyttade min sig lite, jag kände att trådarna var mycket längre, så jag ringde och frågade och de sa att det var helt normalt att den liksom "lägger sig till rätta" och klippte då trådarna lite kortare :) jag tror inte att du alls behöver vara orolig för något så länge du inte får kraftig och ihållande smärta.
#9 Jaha, ja innan varade min mens också 4-5 dagar men jag har inte fått någon blödning sen jag satte in den. Satte in den på min tredje menstruations dag och blödde ytterligare 3 dagar men sedan har det inte kommit något. Nej okej, då vet jag att allt är "rätt" ifall jag inte får kraftig smärta eller feber eller något sådant. Skönt att veta! Det är alltid lite oroligt och pirrigt i början när man får något nytt…
Ja, exak…Jag var oxå nervös i början och var uppmärksam på symptom, har alltid varit skeptisk mot att använda läkemedel eller annat som påverkar min kropp, gör det bara när jag verkligen behöver. När det kom till preventivmedel så ville jag ha det som påverkar min kropp minst, så det blev då spiralen, sen att det är det säkraste (inget slår ju såklart kondom) av alla preventivmedel oxå är ju ett plus :) Det var som sagt lite bökigt med den i början men nu är jag jättenöjd och hoppas att du oxå blir det :)
#11 Omg! Jag är exakt likadan :) läkemedel är inte bra…
Tack, jag hoppas att den ska fungera för mig. Jag bokade faktiskt tid hos min barnmorska igen, men har inte fått något datum för besök än. Känner att mina trådar har blivit längre. Och en barnmorska på telefon trodde att den höll på att stötas ut med tanke på att jag fick ett krampanfall… Känner mig så förvirrad :( och jag hoppas att jag inte är gravid… Mina bröst har blivit större, och jag ser ut som en flodhäst. ÄTER KONSTANT!
#12 Okej, kan vara bra att kolla upp det, om inte annat för att klippa trådarna lite :) Som sagt så har ju jag haft som du med krampen och längre trådar, och det var som sagt oxå stökigt med den första månaderna, men nu inga problem! Jag hoppas verkligen att allt är okej med den och att du slipper krångel! Kram!
Jo precis. Ska kolla upp det när jag får en tid. Tack! Hoppas att det fortsätter bra för din del också! Kram
Jag satte in min jaydess för 6 veckor sedan och har blött konstant i 5 veckor. Tydligen är det helt normalt. Om det inte slutar om två veckor kommer dem kolla ifall den sitter fel. Det börjar bli väldigt, väldigt tröttsamt att ha blöda så här. Oftast är det inte extrema mängder men att ständigt vara stressad för att blöda i genom, glömma tamponger/bindor hemma etc etc blir krävande när det gäller så här lång tid.
Har inte ångrat mig än i alla fall. Det måste ju sluta blöda någon gång, desto tidigare desto bättre!
#15 Det är inte säkert att det slutar. En väninna blödde i 5 månader sedan togs den ut. Den satt inte fel.
#15 Oj vad jobbigt! 5 veckor, det skulle jag nog inte stå ut med, starkt att hålla ut. Alltså grejen är att den kan sitta fel oavsett om man blöder eller inte. De trodde min förflyttades till fel position för att jag fick kraftiga värkar. Jag menar, det kan ju vara bra att de tittar efter hur den sitter oavsett. Tycker att det ska vara en självklarhet att man går på efterkontroll oavsett. Å andra sidan har man ju fått höra att folk kan blöda mycket i början eller sluta blöda helt, så det är inte konstigt med det. Se till att äta mycket järn bara! Däremot är det ju jobbigt. De kanske kan hitta på något annat för dig om det är så att du blöder i flera veckor till framöver, för jag kan tänka mig att det är frustrerande!
Den 13/5 fick jag min första mens efter insättningen. Har inte märkt av det så mycket, inte så mycket smärtor, inte så mycket blod. Men men, det visar sig i längden
#16 Åh nej, jag hoppas mitt öde inte slutar så. :(
#17 Ja, det är lite av en kamp. Jag blöder fortfarande. Har tid igen om någon/några veckor tror jag och hoppas att de kan kolla efter då.
#19 Hoppas det blir bra för dig! Du kan väl uppdatera oss om hur det går :) Idag har jag blödit i 7 dagar, jätte konstigt tycker jag. Lider med dig
Biverkningar? Inga alls.
#20 Nu blöder jag nästan ingenting alls! Hoppas det är över.
#22 Åh fy vad skönt! Jag blödde i 8 dagar, (men olika mängd blod såklart).
#23 Skulle vara kul med en liten uppdatering om hur det har gått. Funderar också på en Jaydess och min kompis ska sätta in en i början av September! :)