Douching
Läste om douching i VeckoRevyn idag, att det inte var så bra tydligen. Någon som kan svara mer på detta? Jag gör det ibland, när jag haft mens t.ex. då jag blöder väääääldigt lite, så det rinner liksom inte ut alls till sist, jag vill ju inte gå med mens kvar i mig liksom.. och kan göra det annars med då jag har mer rikliga flytningar osv. Iaf. Om man nu inte håller rent såhär, hur gör man då?! Jag känner mig lite lost liksom… Anledningen till att jag måste få bort det är att jag så jäkla lätt får Svamp. Douching är alltså när man t.ex. sköljer m.h.a duschen eller liknande i slidan, vissa gör det tydligen i rumpan också… Fruktansvärt pinsam fråga för mig, men vart frågar man om sånt om inte här liksom! Spannet här e så brett.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror att det är den här personen du behöver.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Jag har hört att det inte alls är bra med douching eftersom vaginan har sitt eget system att hålla sig fräcsht och hälsosamt. Det är typ som ett eget ekosystem så om man introducerar något nytt kan det hamna i obalans. Började du lättare få Svamp före eller efter du började med att doucha? För du kanske kan kolla om det finns andra alternativ att minska risken för det (bommulstrosor har jag hört är bra, eller inga trosor alls när man sover tex)
Men jösses, menar hon på allvar i klippet att kvinnor använder parfymerade västskor o saker att skölja med. Usch! Nä, jag har bara h2o! Som sagt för att få ut det som inte kommer ut själv. Jag e då väldigt trång av mig så det tar så pass lång tid för det så jag hinner få en ny infektion.. Min barnmorska sa också det till mig, jag är lite trång och har då väldigt lätt att få Svamp. Yay, not… Jag gör allt rätt som man ska, men jag får svampen ändå, just för att jag e trång. Då började jag skölja. När svampen blev för mkt å jag inte tyckte att något hjälpte… kan inte ta diflucan varje gång å vaginaltabletter var-varannan dag.. Hopplöst är det. Man vill inte behöva gå med en massa trosskydd o grejor iheller då det också gör att jag får Svamp. Fantastiska kvinnokropp! 😆
menskopp istället för binda och tampong är ett hett tips.
Sen att spola ur nångång ibland är ingen fara, däremot om man douchar varje dag så stör man floran förmycket.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Vatten torkar ju ut slemhinnorna, och att spruta vatten upp i slidan ställer ofta till med problem och kan faktiskt leda till Svamp och andra otrevligheter
Medarbetare på Skor iFokus
#4 Jag får minsann inte ens in menskoppen.. har provat det också. Jag önskar verkligen att menskopp hade fungerat. Jag har alltid bindor, då jag har för lite mens för tamponger. O det gör ont att använda. Men hur gör alla ni? Ni tvättar alltså aldrig sådär? Oerhört jobbigt är det iaf, förstår av flera anledningar att det kanske inte är bra, men när det e bästa lösningen liksom? Precis som att när man har ont, så är inte alvedon särskilt bra att ta, men man gör det ändå, för det e det enda som hjälper mot smärtan.
hade aldrig ens hört talas om det här 😮 och första tanken är att det kan väl inte vara så bra att göra 🤮
borde kroppen inte rimligtvis själv klara av att göra sig av med all mensen? för min del speciellt i slutet då det bara blöder pyttelite så räcker det med en rask promenad för att jag ska blöda mer o det sista så att säga rinner ut 🤔
Jag tycker det låter jättekonstigt att du skulle vara för trång. Slidan är extremt elastisk och kan tänja sig rejält. Om du har så pass stora problem tycker jag att du ska prata med gynekolog. En barnmorska är i grunden sjuksköterska med ytterligare några års studier för att bli barnmorska. En gynekolog är läkare. Tyvärr är det så att barnmorskor inte alltid vet allting och kan till och med ge felaktig information ibland.
Har man allvarliga problem ska man alltid tala med läkare, i ditt fall en gynekolog.
#6 köp en mindre menskopp? Och att man tar en alvedon när man har ont är skillnad eftersom kroppen inte själv gör sig av med smärtan
Har aldrig hört talas om detta. Skulle aldrig kommit på tanken att spruta upp vatten där (speciellt inte parfymerat). Att det kan bli mens kvar har jag inte heller funderat på, jag bara antar att det kommer ut med flytningarna, vilket det förmodligen gör. Det läre komma ut förr eller senare liksom. Speciellt om du har rikliga flytningar låter det konstigt om mensen blir kvar, för det borde hänga med flytningarna ut..?
Att man har större risk för Svamp för att man är trång låter knepigt i mina ögon. I några år efter puberteten var jag så trång att jag inte fick in lillfingret, och jag har aldrig haft Svamp eller andra problem därnere var jag har märkt.
Så jag håller med #8, att du nog ska kontakta en gynekolog.
//Jessie
#6 Alvedon överlag är inte en särskilt bra värktablett eftersom den bara dämpar smärta. En bra värktablett ska vara antiinflammatorisk och hjälpa även med det bakomliggande problemet. Vilket ofta är just en inflammation. Ihållande smärta betyder att du behöver en läkare. (Jag använder bara bindor när jag har mens och jag har aldrig haft Svamp. Det viktiga är att byta binda regelbundet. Annars går det alldeles utmärkt. Kosten kan ha en inverkan på risken för Svamp, typ socker. )
Vatten är inte alls bra i slidan. Ph (surhetsgrad) i slidan ska vara lägre än det är i vatten för att slidan ska balans och hålla sig frisk från Svamp och bakterier. Spola absolut inte med vatten utan sök gyn om din slida inte funkar som den ska. Det vanliga sekret/småflytnibgar/fukt i slidan ska normalt sett hålla slidan ren.
Detta var faktiskt något av det dummaste jag sett! (Det som förklaras i videon) Visste inte att detta förekom. Snacka om att förstöra slidan. Man ska aldrig spola in något!
Och man får inte Svamp för att man inte gör det. Tvärt om! Det är när man förstör den naturliga miljön i slidan som man kan få Svamp. Så ts, låt bli. Det som ska ut kommer ut.

Alltså… Va? Stackars underliv! Aldrig hört talas om, jag heller. Underlivsmisshandel ju.
Aldrig hört talas om! Så himla onödigt. Hoppas verkligen att det inte är så vanligt.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#3 Svamp har ingenting alls med hur trång man är att göra. Det är illa att vårdpersonal påstår det.
Sluta skölja så lär du se resultat.
Och ingenting stannar i slidan efter mens. Inget som inte ska vara där.
Det här med alvedon var ju bara ett exempel för att förtydliga….. Jag vet vad alvedon är och vad den gör. Jag är utbildad undersköterska så visst vet jag massor om läkemedel och kroppen också. Jag är tacksam för svar, men jag var inte ute efter att bli dumförklarad här, utan frågan var om erfarenheter osv. Om fler gjorde detta. Om detta var känt liksom. Jag har varit hos gynekolog som jag skrev, min barnmorska. Hon sa också, precis som jag vetat, att jag är trång, jag ser annorlunda ut, precis som vi alla ser olika ut där nere. Jag får knappt dit en tampong, utan att jag går sönder, så jo, jag ÄR för trång. Den minsta menskoppen har jag här hemma. Den får jag inte ens in. Min barnmorska är den enda som lyssnat, tittat och känt på mig och vet hur jag är och fungerar där nere. Förtydligar igen, att jag började doucha då inget hjälpte, då min Svamp är återkommande. Kost och levnadsstil, kläder osv gör jag helt rätt efter hur man ska göra för att undvika Svamp. Jag började doucha ibland för att få bort den sista mensen, då den gav mig Svamp. Varenda gång fick jag Svamp. Svampen i den graden att jag fick klåda, stora flytningar som luktade illa, jag fick sprickor och blödde därifrån. Under en dag kom det och eskalerade. Diflucan hjälpte mot det värsta. Min barnmorska tycker jag ska ta vaginaltabletter var och varannan dag. Vilket ni förstår inte heller fungerar. Idag har jag mycket mindre Svamp än vad jag hade förut.
#18 Att du har mindre Svamp beror definitivt inte på att du sköljer. Men det vet du nog om du är vårdutbildad.
Jo, jag vet vad som utlöser svampen i min egen kropp ja. Ja,jag är utbildad. Frågan var inte om svampen, utan något annat. Man kan tänka att den inte blivit bättre av det, men den har det. Jag kan ställa frågan igen, hur tvättar alla ni er i ert underliv?
#20 Man ska inte tvätta i underlivet. Det är hela poängen. Du förstör hela floran.
Utanpå tvättar jag med intimtvål och vatten. Många kör enbart med vatten.
#20 Om du menar under mensen (och när den håller på att gå över) så gör jag på samma sätt som annars när jag tvättar mig i underlivet. Använder bara bindor och byter till trosskydd den sista dagen/dagarna när jag se att mensen håller på att avta. Tvättar mig samband med att jag duschar. Tvättar mig aldrig inne i underlivet utan bara utanpå.
#18 Barnmorska och gynekolog är inte samma sak. Om du nu verkligen är så trång behövs en fullständig medicinsk utredning. Vaginan är precis som jag sa väldigt elastisk. Den kan expandera rejält vid behov. Annars är den rätt tight på de flesta just för att undvika infektioner och bakterier. Att inte kunna få in en tampong är egentligen inte ett mått för hur trång man är. Det kan finnas andra orsaker och det finns inget som säger att man måste vilja stoppa in saker när man har mens.
Jag vill fortfarande rekommendera dig att träffa en ordentlig gynekolog, inte en barnmorska, utan en riktig läkare och begära en fullkomlig medicinsk utredning. Det finns vissa saker som kan drabba kvinnor som får vaginan att dra ihop sig till exempel.
Det är inte så att vi misstror dig men det du säger låter väldigt osannolikt och resultatet av okunnig vårdpersonal. Gynekologer kan inte se skillnad på en kvinna som nyligen fött barn och en kvinna som aldrig haft sex eftersom vaginan kan vidga sig själv så pass och ändå återgå till sin forna form. Det är inte som en fot eller hand vars form och storlek är konstant. När en kvinna är upphetsad kan vaginan expandera till mer än dubbelt sin vanliga storlek, precis som en penis, man blir också djupare när man är upphetsad. Vid en födsel så öppnar sig vaginan mer än en decimeter för att kunna släppa igenom ett barn.
Därför låter det så konstigt när du säger att du är för trång för att släppa igenom flytningar. Hela vaginan skulle behöva stänga sig för att det ska ske. Det finns med all säkerhet andra förklaringar. Vissa läkemedel kan vara uttorkande och öka risken för Svamp, bland annat kan p-piller orsaka obalans. Mängden vatten du dricker kan påverka.
Så se till att du får en ordentlig utredning av dina problem. Det kanske är något helt annat som spökar och att det är något du behöver ta tag i.
Tack #22 & #23!
#20 Min syster är också sjuksköterska, det betyder inte att hon vet allt om allting.
Du kan inte komma med en fråga och sedan strunta i de svar du får, vilka de flesta är mycket välmenande. Ingen försöker förminska dig eller dumförklara dig. Kristen (från klippet) har mängder med videos på Youtube om just kvinnors hälsa och hon är ofta väl påläst. Som hon säger, vaginan är självrengörande.
Det närmaste jag kommer att tvätta vaginan är om jag har kraftig mens och vill få bort slem som sitter långt ner men det räcker ofta med att gnugga lite på utsidan samtidigt som jag spolar med vatten utanpå.
Jag menade inte så heller. När man gått år med Svamp som jag har och fått så mkt hjälp och tips o råd, å själv läst på allt som existerar att läsa om. Så vet man mycket om det. Jag känner min egen kropp. Jag struntar definitivt inte i svaren jag får. Jag tycker dock inte om att man skriver att man misshandlar sitt underliv etc. Som jag skrev från början, så hade jag fått veta att det inte var bra att göra så. Och därav inlägget och frågorna. I andra inlägg och där andra kvinnor frågar om råd om saker, så svaras det inte att de misshandlar sin kropp. Även om de kanske gjort något fel.
#26 Jo det har skrivits i andra trådar också. Vet inte riktigt varför du tar det så hårt? Ingen kan skriva något positivt om det du gör eftersom det inte finns något bra med det.
😮
U R us

Lite glimt i ögat hade jag faktiskt när jag skrev misshandel. Läs inte som om allt är påhopp. Hursom, det låter helt galet. Har själv haft mycket problem med Svamp, speciellt direkt efter mens och det enda som hjälpt helt är att vara snäll mot underlivet och en trippel svampkur med vagiationer och kräm. Alltså behandling i drygt en vecka, sen har det försvunnit längre perioder.
#25 Jag tycker faktiskt inte att TS struntar i de råd hon får. Hon vill ju bara veta hur vi andra gör. Tycker faktiskt att hon är ovanligt samlad och lugn med tanke hur de flesta av oss (inklusive mig själv) regerar. Vi skriver att det är dumt, konstigt m.m. och många kommer med råd om Svamp och ifrågasätter både barnmorskan och TS samt möjligheten att hon är trång i underlivet. Hon han inte bett om det. Tråden handlar om douching och inte om Svamp eller om en kvinna kan bli trång i underlivet.
Mens kommer ut naturligt med flytningar. Jag tycker ts ska gå till en gynekolog om hon är trång så att det är ett problem. Men sluta direkt med att tvätta dig inuti. Det ger bara mer flytningar.
Jag tvättar underlivet med enbart vatten i samband med att jag duschar, vilket jag gör varjw kväll innan jag går o lägger mig. Använder fingrarna och dushvattnet och sköljer då mellan yttre och inre blygdläppar. använder olivtvål runt anus men alldrig längre framme.
När jag tvättar använder jag olja mellan yttre blygdlläpparna. Inget annat. Om jag varit väldigt torr eller om jag spruckit vid sex (händer om jag är för otålig) så tar jag lite runt slidöppningen också, men aldrig i! Det enda som kommer upp i min slida (när det inte gäller sex) är min menskopp!
Jag smörjer och tvättar mig med olja. Jag äter femiflor framförallt under och efter mensen då det är lättast att få Svamp. Det handlar om hormonnivåer. Jag skulle aldrig använda vatten i mitt underliv.
Hur tvättar man sig med olja? Rent praktiskt?
Jag tvättar med vatten på utsidan samt innanför dom yttre blygdläpparna och smörjer ibland med olja. Att bara tvätta med olja blir för fett för mig.
//Jessie

Fett och olja = Svamp för mig :)
# 35…tja inte så komplicerat, fingrar och olja, stryker, rensar, smörjer. Olja är vad som bland annat gör att jag har ett underliv som nästan fungerar. Med vatten funkar ingenting.
Men efter att du gnuggat så smutset är löst, vad händer då? Torkar du bort det med nåt? Annars är ju fet, löst smuts och allt kvar?

Kokosolja är det värsta jag testat :p hundra gånger värre än ex barnolja.
#41 jag har aldrig upplevt att jag fått smuts där, men lite ludd från trosorna har varit där någon gång. I alla fall så tar jag och gnuggar med mycket olja och tvättar sen av händerna. Sen gör jag om det tills fingrarna är rena med bara olja! Fett löser fett, så det kommer inte vata kvar något
Jag duschar bara analen då jag vill vara fräsch inför sex där, och det har jag speciella duschar för, vaginan / slidgången har jag gjort för längesedan men gav bara problem med obalans.
Jag tar pyttelite aleppotvål när jag tvättar underlivet (en otroligt mild tvål gjort på olivolja och lagerbärsolja) och sköljer med vatten. Aldrig i slidan. Sen smörjer jag med kallpressad kokosolja. Måste också använda en mild tvål när jag tvättar händerna om jag tex ska sätta in min menskopp direkt efter för annars får jag klåda och sveda.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#43 när jag drar tillbaka "förhuden" (typ) från klittan, så finns ibland litelite vit klet, ungefär som på killar som drar tillbaka förhuden för att tvätta, fast i mini mini version då. Eftersom jag skjoljer med vatten blir jag enkelt av med detta. Om jag bara gnuggade runt olja skulle jag känna mig ofräsh. Men alla kanske inte får sånt?..
#46 det löses upp av oljan helt! Dock får jag aldrig sånt där, det är bara mellan yttre blygdläpparna
Det kan ju liksom inte försvinna genom att lösas upp utan lär ju då finnas kvar upprört i olja. Men huvudsaken är ju att det fungerar för dig/er. För mig funkar ljummet vatten.
Underlivet är självrengörande och därför hamnar ju flytningar i trosorna. Jag har aldrig grävt innanför någon förhud..det kommer väl ut av sig själv. Hitills har jag endast fått mycket positiva omdömen om mitt underliv. Killar anser att det är fräscht, smakar och luktar gott och rent, så jag ser helt enkelt till att det är i balans. Jag använder Ceridal hudolja, vilket är det enda som fungerar för mig.
#48 jo men det följer ju med fingrarna sen, men ja! Alla är ju olika och fungerar olika
#35 Dom gånger jag har provat att tvätta med bara olja, har jag tagit olja på fingrarna, masserat bort smutsen och sedan torkat med papper. Sedan upprepat tills jag upplever att det är rent.
Då löser man först upp smutsen, sedan tar man bort det med pappret.
//Jessie
"Gräver" gör jag då inte heller 😄. Trycker fram "miniollonet" med två fingrar och sköljer när jag står i duschen. Tar ca 4 sekunder.. Om jag låter det vita vara kvar för länge börjar det lukta illa. väldigt likt som om en kille inte dragit tillbaka förhuden och tvättat. Det verkar finnas individuella skillnader och flera sätt som funkar helt enkelt. Jag har haft ett mycket okomplicerat underliv alltid. Föruton två ggr Svamp i samband med graviditet (19 år sedan) så har jag alldrig haft några problem.
Det verkar inte som att jag är helt ute o cyklar eller alldeles udda skapad som brukar skölja under klitorisförhuden:
http://www.tjejjouren.se/fragelada/fittan/en-ny-fraga-fran-karroc-5742
Alla får sånt på olika ställen! För mig är det viktiga att det inte luktar, finns det rester kvar bryr jag mig inte. De ställer inte till med något ändå!
#52 Jag tror att vi ser väldigt olika ut..min kan jag liksom knappt ens se..yttepytte i storlek. Det viktigaste är väl att man inte blir äcklad av kroppens naturliga funktioner. Det är av den anledningen jag skriver i tråden. Kroppen är full med hår och vätskor och kroppen har en egen balans och lösningar på mycket. Unga idag tycks ha fullt upp med att disciplinera naturen.
2-3 milimeter i diameter är "ollonet", så inte är det särskilt stort. Men sin minimalastorlek till trots en högprioriterat liten sak med stor betydelse 😊 . Och på mig behöver det sköljas under förhuden för att inte börja lukta illa. Det kan säkert finnas individuella skillnader så att inte alla behöver göra så. Det viktiga måste vara att var o en känner sin egen kropp och sköter sin hygien så det blir bra.
#46 jag fick så förut, inte sett det men tvättar noga där då jag tycker det annars kan lukta. Jag använder apotekets intim tvål
Jag luktar aldrig illa….
Det gör jag om jag inte tvättar mig, men tvättar mig gör jag ju, så jag luktar inte heller illa 😊.
Skulle aldrig falla mig in att förstöra bakteriefloran där nere på det där viset, stolleprov.
Håller med om att är det så illa att du får såna problem så är det något som inte stämmer, gå till en riktig gynekolog och få hjälp, den tomten du gått till verkar inte ha någon som helst koll. 😮