Cellförändringar
Jag gjorde mitt första cellprov detta året och fick lapp att jag har cellförändringar. Fick tid i september. Men va händer på första besöket? Vad gör dom?
De kommer troligen att ta ett till cellprov för att se i fall cellförändringarna utläkt av sig själv.
Har de inte läkt ut så kommer det att göras en allvarsbedömning och tillsättas en behandling i fall det är nödvändigt.
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Cellforandringar-i-livmoderhalsen/
Jättebra att du gick på ditt cellprov. 👍
Jag hoppas verkligen att det är utläkt. 🙂
Det är ganska vanligt att man ser lite cellförändringar och får kolla igen, och kanske ta bort lite. Det behöver inte vara något allvarligt. Men det är ju viktigt att kolla så man upptäcker de få som ÄR allvarliga.
Cellförändringar delas in i olika grader/klasser. 1-3.
Det dom sannolikt kommer göra är att dom kommer knipsa av ett par små bitar från livmoderhalsen där förändringarna sitter för att bestämma vilken grad/klass du har.
Har du grad/klass 1 så kommer det inte hända nåt mer än att du kommer få gå på återbesök nån gång per år för att ta nya prover för att se om de försvinner självt. För de flesta så läker det ut av sig självt.
Har du grad/klass 2 eller högre så kommer du genomgå ett ingrepp sannolikt nåt som kallas laserkonisering där dom bränner bort förändringarna.
Jag har själv haft cellförändringar av grad/klass 2.
.
Tack för alla svar :) Men exakt vad gör dom på första återbesöket? Knipsar av nått eller nått liknande
Är det grad 1 så tar de bara ett kompletterande prov. Är det mer förändring så tar det ut mer vävnad.
Elin90 jag förstår inte vad du menar med återbesök. Jag ser det inte som ett återbesök utan som ett helt nytt ett.
Många tar sitt vanliga cellprov hos barnmorska, men det är en gynekolog som kommer göra din undersökning åtminstone är det det vanliga.
Du skriver i första att du fått veta att du har cellförändringar så ditt besök blir så som jag beskrivit att dom sannolikt kommer knipsa av några bitar från livmoderhalsen som sen skickas för undersökning för att ta reda på vilken grad/klass du har på dina förändringar. När svaret på den undersökningen kommit så bestäms det vad som ska ske.
Beroende på vilket sjukhus så ev att dom undersöker provet direkt, men jag vet inte vilka sjukhus som har så.
.
Kerstinfalk jag förstår inte vad du menar. På det vanliga cellprovet så ser dom inte vilken grad/klass det är på förändringarna, det enda man ser på det provet är att det är förändringar. Det är därför man tar bort små bitar som de sen tittar på hur cellerna ser ut för att bestämma graden/klass.
.
Jag har läst massa på nätet här. Hittade ett enda ställe där det står att dom kan se redan vid första cellprovstagning åt vilken grad/klass det lutar åt.
Så endera är det relativt nytt eller så går det till olika i olika landsting så bästa rådet är nog att ringa dom och fråga vilken sorts undersökning/provtagning som kommer göras.
.
På ett vanligt cellprov så bedömer cytologen alltid allvarsgraden. Är det normalt eller inte? Om inte vilken klass?
Man kan faktiskt se alla olika klasserna på det vanliga cellprovet. Men bedömningen görs inte av provtagaren utan på laboratoriet där cytologer jobbar. Så därför tar det tid innan man får svar.
Är det större förändringar så tar man precis som du läst, mera vävnad. För att utesluta sig att det har spridit sig och bedöma allvarsgrad.
Det är mycket vanligt att enklare cellförändringar läker ut av sig själv. Så därför tar man kompletterande vanliga cellprover i de fallen.
Läste en artikel om cellprover i min facktidning. Du verkar ha intresset inne, så jag länkar så att du också kan läsa.
http://www.nito.no/Bioingenioren/FAG/Cervixcytologi-for-dummies/
Jag hade cellförändringar för drygt två år sedan, när jag gjort test hos barnmorskan. Jag fick tid till gynekologen på sjukhuset för att ta ett nytt prov. I remissen som kom fick jag en full beskrivning av vad som skulle göras.
Detta är taget från 1177.se och beskriver precis den undersökningen jag gick genom.
"Med hjälp av ett specialmikroskop, ett så kallat kolposkop, kan läkaren oftast se cellförändringarna på livmodertappen. En utspädd ättikslösning, som baddas på livmodertappen, används som ett slags kontrastmedel. Läkaren kan då bland annat se hur stort det förändrade området är.
Ofta tas också ett vävnadsprov. Med ett speciellt instrument avlägsnas en liten bit vävnad från livmodertappen. Vävnadsprovet skickas sedan till ett laboratorium för att analyseras.
Undersökningen med specialmikroskopet är inte smärtsam. Ättikslösningen som baddas på livmodertappen kan ibland svida lite en kort stund. Vävnadsprovet som tas brukar inte göra ont, men ibland kan man känna en dov smärta en kort stund. En del kan känna obehag men det går snabbt över"
Zaderia det du skriver är på det stora hela den undersökning jag gjorde. Men för min del är det nästan 9 år sen så jag kommer inte ihåg om dom hade mikroskop. Och jag kommer inte heller ihåg vad som stod i remissen. Och för min del så tog de tre bitar. Och jag blev erbjuden bedövning, men gjorde det utan.
Vilken grad hade du.
.
KerstinFalk du har rätt i att jag är intresserad av det, mycket tack vare att jag själv haft förändringar så jag vill hålla mig uppdaterad om det kommer nåt nytt.
Och jag har aldrig hört att de med klass 1 bara får ta ytterligare ett vanligt cellprov efter första beskedet att de har förändringar.
Jag känner ett par som haft klass 1 och på de forum jag läser så säger alla samma sak. Att de knipsat av vävnadsbitar. Sen har de bara fått gå på kontroll för att se att det läker ut.
När det gäller klass 1 så är det väl 95 eller 97% som läker ut självt så nästan alla med klass 1 läker ut av sig självt.
.
#12 Du har väl rätt antar jag. Hur man gör varierar säkert i olika landsting och länder.
Jag är också väldigt intresserad av ämnet. Om jag fick drömma lite så skulle jag vilja att de även tog ett blodprov vid provtagningstillfället för att screena efter HPV-viruset och artbestämma det. Det hade ju varit fantastiskt om alla blev erbjudna HPV-vaccin också.
Hur dom gör i andra länder har jag ingen aning om. Och det du skrivit kan säkert finnas i sverige fast man inte hört nåt om det än, men jag skulle gissa att det kanske mest är på större orter som tex stockholm, göteborg och malmö plus kanske några andra orter.
När det gäller koll efter HPV-viruset om jag förstår texten rätt på 1177 så när unga får cellförändringar så kollar dom efter det direkt i cellprovet som tagits. Vet dock inte om det görs i alla landsting.
När det gäller vaccin så är jag osäker på vad du menar. Alla erbjuds vaccin som det är idag, men det gäller då dom som är nånstans i 12 års åldern.
Att ge vaccin till en som redan har cellförändringar är inte så stor nytta eftersom man redan har fått förändringar. Då ska det i så fall fastställas vilken stam av HPV viruset man har för är det en av stammarna som finns i vaccinet så har man i bästa fall bara kanske 50% skydd och det mot den andra stammen som finns i vaccinet.
Vaccinet, för att det ska ge bäst skydd så ska det ges innan sexdebuten. Har man haft sex så har man sannolikt blivit smittad med HPV frågan är bara vilken stam, finns rätt många. Och det är ju inte alla stammar som ger upphov till förändringar.
.
#14 lägger bara till att man även kan få cellförändringar utan att ha HPV. :)
regskylt bra att du skrev det för jag glömde av den biten.
.
Gjorde mitt första cellprov förra året och fick hem en lapp om att en "mycket liten cellförändring har upptäckts". Fick komma dit igen någon månad senare och ta ett nytt, precis likadant prov. Några veckor senare fick jag en ny lapp där det stod att allt var grönt. Det är jättevanligt att man hittar småsmå cellförändringar första gången. Ibland hittar man lite mer, men jag har för mig att man även då bara tar ett nytt prov. Är väl enbart om det visar väldigt stora förändringar på första provet som man skippar omprov och går direkt in på ingrepp.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
farvendal då finns det tydligen sånt fast man inte hört nåt om det. Men kanske inte så utbrett så att det görs i alla landsting än.
Det du skriver sist. Beroende på vad du menar. Har man förändringar som kan komma att kräva ett kirurgiskt ingrepp så får man göra ett besök där dom tittar med mikroskop och troligen tar vävnadsbitar för att fastställa vart förändringarna sitter, hur utbrett det är och hur djupt de sitter. För det är sen bara just de specifika områden där förändringarna sitter som tas bort. Och troligen beroende på hur djupt de sitter som avgör vilken metod som används för att ta bort dom.
.
#18 ja precis, det var så jag menade.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se