Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 2881 ggr
Anonym
Anonym
0

Jag tvångsäter.

Jag vet inte vilket forum jag skulle vända mig till men vill vara anonym!

Jag tvångsäter, alltså jag äter nästan tvångsmässigt hela tiden-jag kan inte sluta ju mer sött och fettigt "desto bättre" efter jag tryckt i mig en stor påse chips och druckit 1,5 liter läsk och några chokladkakor på kort tid mår jag så illa att jag vill spy och lovar mig själv"aldrig igen" efter några timmar letar jag efter saker i kylen, i förråden om inget finns blir jag lätt irriterad jag känner ingen mening med livet (löjligt nog!?) jag har under vissa perioder i mitt liv lyckats kämpa emot detta dåliga beteende och kunnat äta hälsosamt, vilket jag strävar emot oj vilken skillnad på hur kroppen mår men nu mår jag så dåligt med ångest jag tröstar mig nästan med allting. och nä det är inte bara att "sluta" har haft dessa problem i flera år, som längst kunnat sluta i några få månader i taget och sen fallit tillbaks. Är jag ensam med såna här problem,finns det fler med liknande problematik?  jag vet inte om jag har denna diagnos men jag tycker det påminner lite om hetsätingsstörning det jag har problem med, jag har bara skrivit lite av mina problem här men allt som allt.. länkar till wikipedia  för info om vad det är för diagnos -> https://sv.wikipedia.org/wiki/Hets%C3%A4tningsst%C3%B6rning

mirai
0

Jag vet att det är jättejobbigt. Jag hade liknande problem. Äta,äta alltid, stoppa i sig en massa skit hela hela tiden och mycket blev det också. =+ 20 kg övervikt. Men sedan en månad tillbaka äter jag LCHF och mina problem är som bortblåsta. Ja det är faktiskt sant! Inbillning eller inte, det kvittar ju. Jag är aldrig sugen/hungrig mellan måltiderna, äter 2 ggr per dag. Jag äter när jag är hungrig tills jag blir mätt. Humöret på topp, även mina nära och kära märker en stor skillnad, "man kan ju umgås med dej nu". Jag älskar livet. Jag var skeptisk när jag började med LCHF, oj så mycket fett och lite grönsaker till det, det kan väl aldrig vara nyttigt. Men jag läste på och nu fattar jag bättre vad det går ut på. Jag är "frälst"😃. Jag har tappat 5 kg och mår som sagt toppen bra. Du kan läsa om LCHF på kostdoktorn.se och här på iFokus finns kolhydrater.ifokus gänget. Detta var bara ett litet tips ifrån mej. Och det funkar för mej.

Kram🌺

KRAM!🌺

OlgaMaria
0

LCHF funkar också för mig för att hålla mig på banan. Så klart du inte är ensam om dessa problem.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ellismakaroner
0

Det finns också en ätstörningar ifokus🙂

Har du fått någon hjälp för detta? Vad har varit annorlunda när du lyckats kämpa emot och varit mer hälsosam? Vad gjorde att du orkade kämpa emot då? Vad har du provat för olika strategier och vad har funkat bättre för dig?

Jag tycker du ska söka hjälp om du inte redan gör det.

fsigge
0

Som några har skrivit så är LCHF väldigt bra. Jag kör på det själv också. När jag inte äter sånna saker längre så mår jag dåligt och kan bli sjuk när jag äter kolhydrater och socker för att "unna mig" någon gång. Så det gör det ännu lättare att hålla mig borta från det.

Frida

Nova1234
1

Jag vet inte hur gammal du är, men om du går i skolan kanske du ska prata med skolsköterskan. du har en ätstörning om du äter så och behöver hjälp med att bryta den om du inte klarar det själv.

Anonym
Anonym
0

#1 Tack, jag har gått från normalvikt till 20+ övervikt jag med det värsta är jojobantandet, har jag klarat mig från hetsätningen en period kan jag gå ner till normalvikt sen upp 20 kg+ övervikt igen :( kroppen mår skit av det. Hetsätning och att äta hela tiden, lchf har jag kollat en del på gäller att hitta en metod att arbeta med. 

#3 Jag lider av ångestproblematik, är jag i en bättre period i mitt liv så kanske jag klarar några enstaka månader av mer hälsosam kost men sen faller jag tillbaks man kan väl säga att jag i flera år haft det såhär och av alla dem åren har det bara vart några månader då jag klarat att ha en normal relation till mat jag äter i panikångest nästan bara vräker i mig som om att jag aldrig mer kommer få mat, du vet nästan så jag vill spy det är inte ens roligt men jag kan inte sluta direkt. Har funderat på att söka hjälp kanske få tips om att komma ut ur den "onda cirkeln"

Ellismakaroner
1

Tycker absolut att du ska söka hjälp!! Det är precis som du sa en ond cirkel, ju sämre du äter desto sämre mår du både fysiskt och psykiskt.

lenanord
0

Jag har inga bra råd. Jag ville bara säga till ts att du absolut inte är ensam. Jag har exakt samma problem och betéende kring maten. Jag har ätit lchf i flera år och mig hjälper det inte. Jag kanske ökar något långsammare i vikt men betéendet finns ju kvar. Jag äter fast jag är mätt och jag hetsäter allt från vispad grädde med hallon till bea-sås, bacon, gräddsås, ost, cremefrische mm. 20-30 kg upp och ner hela tiden.  Just för tillfället är jag inne i en "bra" period där jag sköter mig, slutar äta när jag är lagom mätt osv men hela tiden längtar jag efter att få äta hejdlöst igen utan begränsningar.

Jag fattar att det låter helt sjukt för er som jämt äter normalt men det är så jag har det.

Här skrev jag en tråd för länge sedan och tyvärr ser min situation exakt likadan ut idag.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7142e3b9cb462233058962-nar-man-hetsater

OlgaMaria
0

#8 Det låter som att du kanske skulle undvika mjölkprodukter?

lenanord
0

#9 Ja och jag har gjort så i perioder fast det är ju så trist att bara äta kött, fisk, ägg, kryddsmör, kött fisk, ägg, kryddsmör om och om igen. Jag fullkomligt älskar mejeriprodukter och lyckas ingen längre period att ta bort dem. Hur får man variation i kosten då liksom? :(

Pauliine
0

Jag har samma problem och LCHF är inte lösningen i mitt fall, utan någon slags själv diciplin, ligger mer psykiskt än vad jag egentligen stoppar i mig (fysiskt), där igenom hjälper inte speciella metoder… Har hetsätningsstörning, absolut.. Och tycker det är jätte jobbigt i perioder, så du är inte ensam!

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Kerstinfalk
1

Jag tycker också att du skall söka hjälp. För om du hade varit helt frisk så hade du inte haft detta sjukliga beteende som får dig att må dåligt. Du förtjänar all hjälp du behöver och du har också rätt till stöd och omtanke.
Du är långt i från ensam med den här problematiken.

Du behöver inte döma dig själv så hårt och du behöver heller inte gå igenom det här ensam. 🙂

OlgaMaria
0

#10 Jag har en son som har mjölkallergi så jag fick lov att vara mjölkfri en period då jag ammade och nu så är det mestadels bara mjölkfri mat som lagas här hemma. Plus att jag själv äter LCHF så gott jag kan (jobbigt med disciplinen). Det var fruktansvärt jobbigt i början att avstå mjölkprodukter. Kände verkligen abstinens och som att jag blev deprimerad. Började ta kalcium-tillskott och mådde bättre. Nu tar jag inte extra kalcium. Äter mestadels mjölkfritt men äter en del ost t ex då jag inte lagar till sonen. Kokosmjölk går att ersätta de mesta mjölkprodukter med i olika recept. Hemmagjord majonäs är min favorit. Såå gott. Aioli är ju också underbart.

Du kanske ska googla lite om opioida peptider.

Hur som helst. Det är jobbigt att sluta med mjölkprodukter, men det går men det tar lite tid att hitta variation m.m. Kanske skulle det vara riktigt positivt för din hälsa att äta mindre mjölkprodukter.

obstitant
0

Jag tror också det vore bra med hjälp från någon som kan ätstörningar, helst KBT-inriktat.

LCHF kan vara ett bra hjälpmedel för många (det var bra för mig bl.a.), det dämpar den fysiska komponenten i hetsätandet, men har man mycket ångest och ätandet har med den att göra så behöver man också lära sig andra metoder att hantera ångesten.

OlgaMaria
0

#8 Tänker också på det att jag tror man behöver acceptera att man är som man är. Det är inte alla som har det så, men det är väldigt svårt att bli som andra. Har man en massa sug och hetsätartendenser så får man acceptera att det är så. Det enda man kan göra är att hitta en metod att hantera sig själv så att man ändå kan må bra. Man måste ha mycket mer disciplin och regler än andra. Om man inte accepterar det kommer man hela tiden trilla dit och tappa kontrollen, för man har andra förutsättningar än vem som helst.

Nu har jag bestämt mig för att äta superstrikt lchf för jag märker hur jag inte klarar av att stå emot en massa fusk och hur jag då inte kan sluta. Men igår hade vi gäster och jag skulle bland annat bjuda på vattenmelon. Insåg att vattenmelon inte skulle funka för mig men var så otroligt sugen så jag tog en bit ändå. Det slutade med att jag åt ganska många bitar och sedan tog jag en massa kakor från frysen. Kändes inte så kul eller bra efter det. Men samtidigt är det bra att inse, att jag klarar helt enkelt inte att ta en liten morot eller en knäckemacka med massa smör och ost eller en massa nötter, eller frukt. Låter jag bara bli det går allt bra. Det kan ju verka vrickat för vem som helst, men för mig är det bara så, om jag vill slippa frossa kakor och godis.

IceTee
0

Sök hjälp för det! Du har en ätstörning och sånt är svårt att lösa själv. Det är bättre att få hjälp från någon som kan sin sak

Medarbetare på Skor iFokus

Anonym
Anonym
0

Tack för alla tips, jag ska absolut ta åt mig av detta! ❤️