Kopparspiral?
Hej! Jag står nu i ett val och funderar på antingen P-Plåster eller kopparspiral som preventinmedel men det lutar mer åt spiralen då den tydligen oftast är gratis + att jag inte är så bekväm med att ha hormoner i kroppen.
Är det något här som har erfarenhet av kopparspiral? Det jag är mest orolig över är bieffekten att få mer mens och också kraftigare smärtor. Så dela gärna om du haft något av dem jag nämnde :)
Klart att laxen ska ha en jolle
Ja många får förlängd/och/eller rikligare mens och mer smärtor vid mens. Men det kan det ju vara värt om du inte vill ha hormoner.
Plåster gillar jag inte. Jag har p ringar vilket fungerar utmärkt på mig.
Den korta tiden jag hade kopparspiral så upplevde jag en normal menstration. Blödde inte mer, utan lite mindre än vad jag gjorde utan :)
#2 Varför valde du att ta ut den?
#3 Den började skava vid samlag i slutet å sen va de påväg ut själv. Men UMO kollade aldrig ifall den satt rätt efter insättning.. Men under tiden den satt rätt så tyckte jag mensen va helt ok :)
#3 Det är tyvärr inte alla som kan ha kopparspiral tyvärr. Tyckte om den men tyvärr :/
Nej men usch det låter ju krångligt, synd att det inte funkade för dig
#6 ja lite, men funderar på arr testa igen. Ändå 6 månader sen jag hade den :)
Jag har p-plåster, fungerar utmärkt! Särskilt om du allmänt har svårt för hormoner då många jag vet har svårt för p-piller som bytt till p-plåster och varit nöjda! :)
P-plåster har jag inte haft sedan jag var 14-15 år så minns inte riktigt, haft mest p-stav (alla funkat bra förutom senaste).
Men har kopparspiral nu, haft det sedan februari sedan min BM "förbjudit" mig använda hormoner.
Lite mer mens smärta och lite mer blödning har jag konstaterat men det var absolut inte så farligt som jag trodde men efter att ha genomgått två stegs abort och en p-stavs insättning som krånglade konstant så är jag väldigt nöjd med nuvarande upplägg.
#9 Varför förbjöd hon dig att använda hormoner om de alla funkade bra förutom p-staven? Varför bytte du ens? :)
#10 för att jag hade uppehåll från hormoner i några år och när jag började igen blev jag skit dålig, fick dålig blodcirkulation, gick ned mig mentalt och hade sporadiska blödningar mest helatiden så fick komma akut och ta ut den en lördag.
Hon tyckte absolut INTE jag skulle använda hormoner längre, kopparspiral skulle det vara.. (sen försökte en annan pracka på mig hormon spiral i alla fall men vägrade då jag gick på den förstas rekommendationer)
Så ja jag hade hormoner från 13 års ålder till 21 och det gick fantastiskt bra..
När jag var 25 började jag igen och blev jätte dålig.
Hade p-stav 3 gånger, de två första gick bra, sista inte alls.
#11 Oj så det kan ändras fram och tillbaka.. Men hormonspiral är ju knappt några hormoner i, väldigt lite i alla fall haha, men om kopparspiral funkar bra så är det ju super :)
#12 vet att det är oerhört lite men varför ta en med oerhört lite när man kan ta en utan, vi vet ju inte riktigt ännu vad konsekvenserna kommer bli för vårat hormon användande i stor utstäckning, fiskar m.m blir sterila som de sett hittills, ganska många unga tjejer får blodproppar i benen osv.
#13 Jo jag vet.. det är inte så kul men vad ska man göra liksom, jag vågar inte hålla på att byta massa om jag hittat något som faktiskt fungerar..
#14 man byter ju för att man ser något bättre med det andra laternativet och chansar på det, har ju inte bytit för att det är "kul"
#15 Nej självklart inte, men det finns så stor risk att man hamnar på ett sämre alternativ och önskar att man aldrig bytt från första början, så himla tråkigt om det ska behöva bli så.. Tror jag kommer byta efter jag fött barn till något annat istället.
#16 men då går man bara tillbaka, jag menar du märker rätt fort om det inte matchar dig och då är det bara att korrigera, det är ju inte som att du skrivit upp dig på ett 3 års abonnemang när du byter preventilmedel 😃
#17 Haha nej men det blir så krångligt, för då måste man ta ut den igen osv, man kan inte bara sluta själv, och de vill ju att man helst ska i alla fall prova i 3 månaders tid. Sen om man går tillbaka till ett kombinerad metod så ökar man ju risken för blodpropp igen då den är som störst under första året :(
#18 Nej inte krångligt ^^
#19 Jag tycker det är krångligt :)
För mig fungerade kopparspiral jätte bra. Gjorde lite ont när de satte in den men sen kände jag inte av den alls de två åren jag hade den
Hur är din mens och mensvärk nu? Pratade med en barnmorska och hon hade uppfattningen att de flesta får lite längre mens och lite mer mensvärk än tidigare. En person med kort mens får kanske mens 1-2 dagar längre, inte 4-5 dagar längre.
Jag hade kopparspiral några år och då hade jag mens någon dag längre, inte direkt mer mensvärk än annars.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#22 Min mens är kanske 4-6 dagar lång för stunden (det är olika) och kan ha svinont första dagen men annars är det inga problem :)
Min bästa kompis hade kopparspiral från 19 år och det funkade problemfritt och den satt inne i många år. För mig funkade det inte alls. Livmodern jobbade konstant (sammandragningar) för att göra sig av med detta "främmande föremål", och jag blödde i 5 månader tills jag och barnmorskan gav upp och tog ut den igen.