Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1182 ggr
[Älskamig]
1

Panik över bad!!!

Hej på er!

Är en tjej på 18 år, som rullar in på mitt sista år på gymnasiet. Med detta leder det till att jag bl.a måste vara med på badet i skolan i år, då jag missat badet i både årskurs ett och två. Jag har skippat badet i båda årskurserna, då jag verkligen inte gillar att bada med skolan. Har aldrig tyckt om det! Bara tanken ger mig otrolig ångest och jag börjar nästan gråta… 

I tvåan kunde jag inte bada, då jag hade mens. Skrev detta till min kvinnliga idrottslärare, som nästan blev irriterad på mig, och skrev i ett mejl till mig att jag skulle använda tampong och vara med ändå. Jag använder bara binda, men hon verkade inte förstå utan blev irriterad. Av den anledningen var jag hemma från skolan den dagen, då jag kände mig så illa till mods av hennes bemötande. 

Veckan efter fick jag besked att jag skulle komma till badhuset efter skoltid. Detta gick jag inte med på, då jag hade hur mycket plugg som helst, och dessutom ingen vilja att gå efter skoltid för att göra det. Dessutom fick jag reda på det en dag innan jag skulle göra det, vilket också gjorde att jag inte kunde planera upp mina studier på ett bra sätt, för att hinna med att sticka till badhuset den kvällen (slutade 16.00, skulle vara i badhuset 17.00, sen hem och plugga till prov dagen därpå!). 

Jag vet inte hur jag ska göra i år. Jag vill verkligen inte vara med… Verkar ju dessutom inte gå att diskutera med min idrottslärare (enda idrottsläraren på skolan, och dessutom min mentor!) om hur jag känner för detta… Även om det är ett halvår kvar tills vi troligen kommer ha bad, så har jag ändå sådan ångest… Mår jättedåligt av detta.

farvendal
2

Jag vet inte hur det är nu men när jag gick i gymnasiet var man tvungen att vara med på badet för att få godkänt i kursen. 

Varför vill du inte vara med? Det handlar ju bara om ett par timmar av ditt liv :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

catcult
4

Har du någon kontakt på BUP/öppenvården? I sådana fall kan du skaffa ett intyg från dem som säger att du inte behöver vara med på de aktiviteter som ger dig ångest.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[Älskamig]
0

#1: Jag har alltid ogillat att vara med på bad.. Dels avskyr jag att visa upp min kropp inför andra och dels så sitter det nog i sen jag blev tvingad med på simskola när jag var liten (var då livrädd för vatten!). 

Får dessutom otroligt ont i öronen när jag ska dyka (vilket man ska) och har lätt att få öroninflammation (får det nästan alltid när jag badar i badhus/utomhus). Det är inte så bra, då jag är allergisk mot medicin mot det (antibiotika, penicillin och liknande) och ofta får kombinera det med stora doser allergitabletter rekommenderat av läkare. Svullnar upp och får utslag över hela kroppen. 😐

#2: Nej det har jag inte. Tycker egentligen inte att det ska behövas .. Men ja..

farvendal
1

#3 Ah, ja jag var inte heller så förtjust i det. Hatar att vara under vatten och någon övning gick ju ut på att dyka ner och hämta grejer på botten. Lyckades slingra mig från den dock..

Jag vet att man kan få slippa vissa aktiviteter om man har giltiga skäl. Frågan är om dina skäl är giltiga. Har du problem med öronen skulle du ju kunna prata med din doktor om det och kanske be om ett intyg?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Kajsami
1

Kanske ett besök hos skolsköterskan skulle hjälpa. Att lätt få öroninflammation av bad och inte tåla medicinerna mot det låter verkligen som ett skäl nog för att slippa bad.  Finns ingen anledning att dra upp att du ogillar att visa dig naken eller din barndoms jobbiga simskola. Och finns definitivt ingen anledning att gå till bup. 

Gå till skolsköterskan och ta upp öronproblemen, det räcker gott och väl. Jag skulle aldrig gå med på att bada under sådana förhållanden. Kanske dina föräldrar kan skriva ett intyg om att så är fallet med dina öron. Tror knappast att de kommer kräva dig på något läkarintyg.

n00bArtWork
0

Jag hade problem med UVI och fick upp det i njurarna flera gånger så jag fick inte bada i sådana bakterie härdar som badhus kan vara.. fick slippa, va med en gång inne för jag tyckte det va kul men sen när vi började hoppa is vak utomhus som verkade kul fick jag backa, det va i en liten damm de hade en öppen vak på och det låg fågelbajs överallt.. fatta hur sjuk jag skulle blivit just då när jag var överkänslig 🤮

[silkesnosen]
0

Det krävs intyg om du inte ska vara med, då det är en obligatorisk del av kursen och det är även livsviktigt att kunna simma. Jag anser att du ska ta stöda av eventuella kurator/föräldrar och berätta om hur traumatiskt du känner att det är. Det kan betyda att du kan få slippa vissa delar och göra annat istället, men även få träna i lugn och ro med en egen instruktör. Sedan kan man ju hyra heltäckande dräkter numera om du känner att det skulle hjälpa dig.

[Älskamig]
1

Jag ska kontakta läkare och be om intyg. Tycker verkligen inte det är kul att varken få öroninflammation eller att inte tåla mediciner.. Så det är nog ett bra tips..

TACK ALLA :) Ni är fantastiska på denna sidan ibland med era idéer :)

emeliiiiieee
0

Jag har aldrig behövt vara med på badet i gymnasiet. Har bara nämnt till min lärare att jag får panik så har jag sluppit. :) Men jag hade nog satsat på ett läkarintyg om öronproblemen och allergin. Lycka till! :)

Officielle
1

Personligen är jag alltid med då jag vet att min idrottslärare räknar bad som en stor del av betyget(Går på gymnasium). I min klass har ingen som inte velat dyka behövt göra det. Det har varit frivilligt. En tjej i min klass var rädd för att bada och dyka och då behövde hon inte vara med alls.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.