Kvinna iFokus

Kvinna

Etiketti-hemmet
Läst 1842 ggr
powerade
0

elräkning?

fick meddelande av en bekant som vill låna 6tusen för å betala elräkning? och om det inte gör innan kl 18 00 stängs elen. Hon säger även att det kommer dit någon gubbe och stänger av, funkar det verkligen så? känns lite konstigt

[Devya]
2

Ingen aning hur det fungerar där borta men här fungerar det int alls på samma vis. 

Oberoende så hoppas jag att du inte lånar ut pengar till en som du inte känner särskilt väl.

AnnaKarin
1

En sådan sak borde man ringa om, inte skicka meddelande. Kan din väns mail eller facebook vara kapade?

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

powerade
0

alltså vi har umgåtts med henne mycket förut, lite mindre nu dock så ska hon hämta mig och vi tar ut pengar och har lovat att hon ska betala tillbaka det men låter bara lite konstigt att dom kommer och stänger av elen?:s

powerade
0

dock är jag bara 17 år..

[Devya]
0

Hur gammal är din så kallade vän då?

powerade
0

min vän? mer mammas vän men hon är vid 32 kanske

[Torpedtass]
1

Nja, inte riktigt så. Elen stryps från bolaget.
Sen kan man också avbetala elkostnader, det går att ringa bolaget och göra upp en plan vilket din vän borde gjort från början och kan göra nu också.

powerade
0

hon sa dom kommer å sränger av så hon kunde betala kontant:s känna liksom inte som det är de pengarna ska vara till:o

Loris M
3

Ja, de har rätt att stänga av elen om kunden vid upprepade gånger inte betalat sina räkningar. De brukar skicka varningar och erbjuda avbetalningsplan innan det görs, men om betalningar i alla fall missköts så kan de stänga av elen. 

Tycker dock att det är konstigt att hon frågar dig och inte din mamma om hon är mer din mammas vän. Du är ju bara 17 och det är rätt mycket pengar.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Aleya
1

Hjälp inte. Det låter bara skumt. Den enda gången jag har varit med om att en elräkning inte blev betald så skrev dom att man kunde kontakta socialen (fråga mig inte varför) Så låt människan fixa detta själv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Torpedtass]
6

#8 De kommer inte ut och stänger av elen, det görs som sagt från bolaget. Hon kan inte betala elen kontant heller utan det görs via fakturor.

Tycker det låter väldigt konstigt och får som du uppfattningen av att hon vill ha pengar men att det inte kommer gå till elen utan troligen då något annat.

ChristineL
0

det är inte så att hon har missat/struntat i att betala en massa räkningar och att det nu har gått till inkasso?

[Daisy-Moa-Elsa]
2

För guds skull ge henne inte pengarna. Elbolagen klipper inte av elen på stående fot så där bara, det tar ett tag. Du får din räkning, du får din påminnelse, kanske en till, sen får du en krav från inkasso…. det är mer än en månad innan hela den tiden gått.

Vad har du för garantier att hon betalar tillbaka till dig? Du är 17 år å hon är en vuxen människa. Lessen men ger du henne dessa tusentalskronor kan du troligen se dem som en gåva till henne, för det är ytterst tveksamt hon kommer betala dig.

Och INGET elbolag häver en avstänging om du betala kontakt, det är totalt lurendrejeri det där med kontantbetalning.

Blanksteg
3

Att en 32-åring frågar sin väns barn på 17 år om pengar tycker jag låter väldigt mysko. 

Anar att hon lurar dig.

AnnaKarin
1

Betala inte!

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Record
2

Så går det inte till i Sverige när det gäller obetalda elräkningar, det är en lång process, allt via skrivna handlingar o inte kontant, vilket flera i tråden skriver. avstängning kan inte göras centralt, det sker genom de plomberade huvudsäkringarna för fastigheten. Du har blivit utsedd till offer, så betala/låna inte ut  något.

[Lilyz]1
2

De kan visst behöva komma ut på plats för att stänga elen då man i vissa fall måste plombera huvudsäkringarna, sitter elmätaren inne i bostaden så måste de komma in i lägenheten/huset. Men att man kan betala kontant direkt till teknikern tror jag inte riktigt på…. Låter skumt.

sisela
0

Jag hyrde ett rum i en lägenhet här i Danmark och hon som ägde den var aldrig där så hon hämtade aldrig sin post. En dag kom en man från elbolaget och stängde av strömmen. Kul… 

Men, jag tycker verkligen INTE att du ska hjälpa henne med pengar. Det kan vara sant, det kan vara ljug, spelar ingen roll, du är inte i en bra position att hjälpa henne.

Karmatarerskanise
3

6000 för el på sommaren? Skulle inte tro det.

Loris M
2

#19 Det kan ju handla om tidigare obetalda räkningar som personen samlat på hög, inkassokrav m.m. Men i vilket fall som helst så låter det jätte skumt att hon frågar sin väninnas 17-åriga dotter och inte väninnan själv. Hoppas att TS inte går med på det.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Tant Grön
2

Tycker du skall berätta det för din mamma. Det verkar skumt.

Portie
0

Betala inte! Låter väldigt skumt..

Trollan92
0

Ja dem kommer å stänger av själva huvud grejer till all ström. Så ja, de kommer komma en man å stänga av de hemma hos henne tyvärr. Men låter sjukt att de är 6000kr :o

IceTee
1

Är rätt säker på att man inte får betala kontant, speciellt inte till personen som kommer och stänger av elen! Har du frågat varför hon inte pratat med din mamma istället?

Medarbetare på Skor iFokus

Karmatarerskanise
1

Precis, har det gått så långt att elen ska stängas av kan man inte betala kontant.

pyromanen
1

Lurt!! Låna inte ut pengar utan att ha pratat med din mamma först!

Trollan92
2

Hur har de gått??

Sweelin
1

Nej för guds skull betala inte! Hela grejen låter som en bluff

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[silkesnosen]
1

Det där är bluff och båg. Berätta för din mamma vad hon har bett dig om. De kan mycket väl komma ut, men då har det gått väldigt långt och hon har struntat i att betala en mycket lång tid. Säg till henne att gå till socialen. De ska hjälpa till när det krisar och nej de vill inte att man betalar kontant till en tekniker. Det är något som inte stämmer här.