Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1524 ggr
Josephiine90
0

PCO+LCHF=Sant?

Hej! Jag lever med PCOS och vill gärna gå ner i vikt och även öka chanserna att kunna bli gravid inom en snar framtid. Har läst på lite sidor och andra forum att lchfkost ska göra det bättre. Skulle vilja veta om någon har en solskenshistoria att dela med sig av? En annan fundering är också om det måste vara strikt lchf, eller om nerdragningar på kolhydraterna, tex pasta och bröd (och socker såklart) räcker?

ChristineL
1

Jag vet inte om lchf hjälper direkt mot pco, men det sägs ju påverka fertiliteten hos kvinnor (och män) positivt. 

Däremot har jag också pco och fick hjälp att bli gravid med ivf, jag hade bmi som låg på gränsen till övervikt eller lite mer. Men min solskenshistoria är att det tog sig på första ivf-försöket, då hade vi försökt själva i två år precis. Tyvärr blev det bara ett ägg som var tillräckligt lämpligt så syskon blev vi tvungna att ordna själva. Och ja, på fjärde ägglossningen (tredje aktiva försöket) efter första förlossningen blev jag spontant gravid och jag har nu gått 9 dagar över tiden :P

Josephiine90
0

Mitt landsting kräver ett normalt BMI för att ens få prova pergotime :/ Provade ni pergotime eller fick ni IVF direkt? 

Så kul att syskonet ändå blev till spontant! Hoppas han/hon tittar ur snart :)

Surpan
1

Jag har PCO och har änvänt mig av LCHF under lite mer än ett år. Jag gick ner över 10 kg på bara några månader och kunde sen återinföra lite lite kolhydrater för att hålla vikten. Det är bara när jag äter lågkolhydrat som jag faktiskt blir mätt på riktigt och inte behöver äta hela tiden. 

Jag åt ganska strikt, men jag åt fortfarande majs, morot, köpta dressingar och sånt som man "egentligen" inte ska. Det jag skippade var allt socker, bröd, mjöl, potatis, pasta, onödiga mejeri produkter och i viss mån sötningsmedel.

/Surpan

ChristineL
0

#2 - Ja, jag fick prova upp till trippel dos med pergotime utan resultat. Jag fick det utskrivet av min vanliga barnmorska på vårdcentralen. När det inte funkade skickade hon oss på utredning på kvinnokliniken och dom remitterade oss till sahlgrenska fertilitetsklinik för ivf.

OlgaMaria
0

LCHF ökar fertiliteten hos både män och kvinnor. Man kan ju köra kosten tillsammans en tid för att ha bebisverkstad. :) Alla kolhydrater man utesluter är ju en förbättring. Går inte att säga hur strikta du/ni måste vara. Man får väl göra sitt bästa och se vad som händer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zepp
0

The effects of a low-carbohydrate, ketogenic diet on the polycystic ovary syndrome:

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/35

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.