Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 816 ggr
Saprey
0

Ömt vänsterbröst

Hej jag är 14 år och jätteorolig hittar inga bra svar på nätet och vågar inte fråga mamma. Mitt vänster bröst har gjort ont sen igår kväll och först var det typ bara obehagligt ont och jag vaknade mitt i natten tog alvedon sen blev de bättre. Sen på dagen så blev de värre och det gjorde ont när jag gick och särskilt när jag red. Bröstet hade blivit hårt och bröstvårtan lite röd både på och runtomkring. Blev Dock bättre efter att jag duschat och det var inte lika men fortfarande lite hårt och bröstvårtan hade tagit typ normalfärg och runtomkring. Vet ni om detta är ngt farligt eller normalt. Skulle bli sjukt glad för svar är jätteorolig!

Scorpio97
0

Skulle tippa på att det bara är för att bröstet/brösten växer. När man är i puberteten kan brösten ömma lite, och kännas lite annorlunda vissa dagar. Kroppen kan dessutom växa lite i otakt, så ena bröstet kan växa mer än det andra i perioder. 
Använder du BH eller topp, eller liknande? Det kan nämligen skava ibland på bröstvårtan (det kan visserligen vissa tröjor göra också), och då blir det rött och irriterat. Då kan det vara bra att fundera vilket klädesplagg som orsakade det, samt smörja med något mjukgörande. 

Men om du känner dig orolig kan du exempelvis ringa Vårdguiden (numret är 1177), eller till din ungdomsmottagning imorgon. Och jag tycker inte du ska vara orolig för att prata med din mamma heller för den delen. Hon har gått också gått igenom puberteten, och kan vara bra att prata med (:

//Jessie

Kyllan56
0

Det är inget farligt, för dina bröst växer och då kan det bli så. Även om det är hundra år sedan jag var i din ålder kommer jag ihåg att det kunde göra riktigt ont. Som "växtvärk" fast i brösten. Så oroa dig inte!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

redsteinedrose
1

fråga din mamma, det är inget att skämmas för. så länge du inte känner en hård knöl i bröstet eller i bröstvårtan ska det nog bara vara växt värk eller att din menstruation eller ägglossning börjar?

Saprey
1

Jag köpte en ny sportbehå igår som jag hade, kan ju ha varit därför. Nu ett tag efter duschen så har den blivit hård och bröstvårtan röd igen. Jag kommer nog prata med mamma imorgon. Hon sover nu och vill inte väcka. Men blev bara så orolig. Det kom helt plötsligt bara när jag satt stilla. Tack så mycket för svar❤️

Saprey
0

Jag köpte en ny sportbehå igår som jag hade, kan ju ha varit därför. Nu ett tag efter duschen så har den blivit hård och bröstvårtan röd igen. Jag kommer nog prata med mamma imorgon. Hon sover nu och vill inte väcka. Men blev bara så orolig. Det kom helt plötsligt bara när jag satt stilla. Tack så mycket för svar❤️

Saprey
0

Jo det är hårt vid bröstvårtan, ska fråga mamma imorrn Är det farligt? Trodde inte MSN kunde få bröstcancer när man är ung

Saprey
0

Och jag har redan haft mens den här månaden

Kyllan56
0

Jag har jobbat på kirurgens operation i massor av år och har aldrig varit med om en så ung flicka som du med bröstcancer. Så det kan du glömma! Oroa dig verkligen inte för det! Det är med all sannolikhet att brösten växer, därav att det gör ont i det ena. Vid innan menstruation är man öm i båda brösten. Men prata med din mamma, så ska du se att det blir bra.

Saprey
1

Tack, ska prata med mamma och ringa det där numret imorrn

Scorpio97
0

Man kan få bröstcancer även fast man är ung, men det är väldigt ovanligt. Känner man en klump i bröstet eller armhålan är det bra att kolla upp, och det skadar aldrig att börja känna igenom brösten regelbundet.

Men jag tycker inte du ska vara orolig över det. Jag tycker det låter som helt vanlig växtvärk. Sen kan man vara lite ömmare och att brösten känns lite annorlunda vid mens och ägglossning också.

//Jessie

Saprey
0

Det är som en hård knöl just på bröstvårtan som gör ont, och typ lite in i brösten

[HelwardMann]
0

#9 Vårdguiden på 1177 har öppet dygnet, så är du riktigt orolig kan du ringa nu. Man får prata med en sjuksköterska.

Kyllan56
1

Läkaren här svarar om en femtonåring som är rädd för bröstcancer att man i praktiken inte kan få det! så oroa dig INTE för det!

http://www.aftonbladet.se/wendela/familj/article10292498.ab

Saprey
0

Ska ringa imorrn Tack så jättemycket för alla snabba svar❤️❤️

redsteinedrose
0

vet du förresten om den nya behån är tajt och kanske kan skava? då är det inget konstigt om dom är ömma :) att rida och skumpa runt i en ny skavande bh är då förmodligen boven :)

Saprey
0

Hade inte sportbehån när jag red, men den satt väl hyfsat tajt, fyller knappt upp storlek A på behå så behöver egentligen inte. Skippar sportbehån ett tag och provar igen sen Kom på det testade en ny rengöringsgrej igår som kanske irriterade eller ngt

[WickedAlly]
0

Hur länge sedan var det du hade mens? :)

Saprey
0

Hade det i början av månaden

[WickedAlly]
0

Då är det ju inte helt orimligt att du har/haft ägglossning nu i dagarna. Många får en hel symtom kring dessa dagar, och symptomen behöver inte vara samma från månad till månad heller.

IceTee
0

Jag känner igen det du säger och det är hormonellt! Händer mig runt ägglossning och mens, och hände när brösten växte! För mig hjälper det bara att ha bh för att få stöd, men nu är mina lite tyngre än dina tror jag

Medarbetare på Skor iFokus