Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 753 ggr
cestlavielove
0

P-stav

Hej! Jag satte in min p-stav för ungefär 5 månader nu. Jag blödde konstant i 3 månader och nu slutade det i ungefär två veckor, och nu är det tillbaka.

En sak jag undrar är, jag satte in min p-stav när jag inte hade mens, om jag skulle ta ut den och sedan vänta till mens ch sätta in en ny tror ni det skulle bli någon skillnad då? Eller prova den andra sorten? (Jag har den som håller 3 år) Vill inte ha förslag på vad andra saker jag kan använda om det inte är något som "man inte behöver tänka på". Så p-piller, p-ring, pessar, är helt uteslutna. Kondom vill jag ju också helst slippa.

[tk1971]
0

Jag tror inte det gör nån skillnad. Långvariga/överraskande blödningar är nackdelen med gestagena metoder.

ChristineL
0

Prova med en annan sort istället skulle jag göra.

[KEEL]
0

Antagligen reagerar du starkt på gestagen. De andra som finns att välja på med dina krav är ju koppar- eller hormonspiral annars brukar p-ring fungera bättre om man är känslig mot gestagen (det enda du behöver komma ihåg då är att byta den var 4 vecka samt att många slipper mensen helt). Men prata med din barnmorska, det finns inga p-medel som inte har biverkningar så är läget tyvärr.

cestlavielove
0

Nu har det slutat igen.. Hoppas det är borta för att inte komma tillbaka, eller iallafall inte konstant. 😃

IceTee
0

min barnmorska sa att man behöver ge det ett halvår för kroppen att stabilisera sig innan man kan avgöra, så avvakta lite innan du bestämmer dig för något!
Jag tror inte det hade hjälpt att ta ut och sätta in en ny.

Medarbetare på Skor iFokus

cestlavielove
0

Har haft den i ett halvår den 16 juni. :/  och nu är blodeländet tillbaka igen. Men ska vänta lite till.

emeliiiiieee
0

När jag blödde i ca 6 mån fick jag en karta p piller som jag skulle ta för att stabilisera det hela. Sen efter det hade jag inte mens på 2,5 år :)

cestlavielove
0

#7 Jaha? Får gå till umo och prata med en barnmorska. Det kanske funkar. :) (Är inte så hype över p-piller, men om det bara är en karta är det nog ingen fara)

cestlavielove
0

#7 Vad var det för p-piller du hade då?

emeliiiiieee
0

Detta var ca 4 år sedan så minns tyvärr inte men prata med en barnmorska så vet hon säkert vad du ska göra

emeliiiiieee
0

och dessutom tror jag att jag tog 3 piller sen var blödningarna borta helt och hållet :)