Problem med underliv
Jag länge haft problem med dålig lukt och jättemycket flytningar. Trosskydd hjälper men vill ju inte behöva använda det.. Vad kan det bero på? Svamp? Vad gör man åt det?
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Det kan bero på Svamp eller annan obalans i underlivet, det får du kolla upp hos gyn. En del har mer flytningar och får ha trosskydd jämt medan andra har mindre.
/Christine
Du bör söka läkare så att du får veta vad det är Inte bra
att gå för länge med flytningar
Lycka Till!!!!!
Hur skaffar jag en tid hos gyn? Be min mamma göra det?
Hur gammal är du? I tonåren kan man lukta en del och ha mycket flytningar utan att något är fel. Min att jag hade flera vänner med detta problem. Du kan själv ringa till gynekolog eller ubhdomsmottagningen.
#2 - Vaddå inte bra? Alla har mer eller mindre flytningar.
#3 - det kan du göra själv, eller är du så pass ung så gå till umo.
/Christine
#4 Jag fyller sjutton i höst men detta har pågått sedan jag var 10-11 typ. Flytningarna har blivit mindre och jag har hela tiden tänkt att det hör ihop med hormoner men nu när det gått så länge så funderar jag lite på om något är fel.
#6 - Gå till umo tycker jag. har du lika mycket hela cykeln eller kan du se något samband med vissa dagar? Är exempelvis väldigt vanligt att man får ökade flytningar runt ägglossning och fram till mensen.
/Christine
#2 Flytningar är normalt. Alla har det i olika mängd.
Låter nog ändå normalt. Flytningarna är ju inte luktfria, de ska lukta lite sådär syrligt.
Jag har jämt flytningar, vissa perioder mer och andra perioder lite mindre men alltjämt flytningar. Jag brukar få använda trosskydd ofta men ibland ser jag bara till att byta trosor 3gånger om dagen tills jag får nog och använder trosskydd igen.
Ibland har jag haft så mycket flytningar att det har gått igenom trosor och byxor, oftast om jag har varit ute och joggat vilket tycks sätta fart på allt…. Jag har alltjämt haft det såhär, enda sedan tonåren. Jag har dock inga andra problem där nere och har aldrig haft heller några problem.
Går du på p-piller? Olika p-piller kan ställa till med ökade flytningar vet jag då jag testat 6 olika p-piller under en lång tid…
#7 De brukar försvinna några dagar innan mensen och sedan komma igång någon dag efter mensen är slut.
#10 Inga p-piller.
#11 Trosskydd har jag bara använt senaste året och aldrig innan.
#13 Ibland, ibland inte
Använd aldrig tvål! Och lufta mycket, tex skippa trosorna efter duschen och dra på dig ett par mjukisbyxor som inte sitter åt, jag gör alltid det och det är jätteskönt att slippa trosorna faktiskt.
/Christine
Man ska inte ens tvätta med Lactacyd som är till för underlivet. De torkar också ut. De sa UMO!
Underlivet renar dig själv så bara varmt vatten räcker typ :)
Kan även vara Baktriell vaginos, gå till UMO och kolla upp. :)
Tror nog att det ts upplever är fullt naturligt. Tror knappast att det är "bakteriell vaginos" eller något annat problem. För säkerhetsskull kan ju hon förstås gå till en gynekolog men i mina öron låter allt det här fullständigt normalt.
min kompis gick till gynekologen för exakt samma. illaluktande underliv och mycket flytningar. hon har Bakteriell vaginos. Det är ju lite svårt för oss läsare att bedöma vad det luktar. men luktar det typ rutten räka eller väldigt starkt så kan de va nåt annat än "normalt". Flytningar i sig luktar dock lite syrlig, typ puppa. svårt att förklara hur de luktar. men puppiluror ska lukta, de ska inte vara luktfria. Men vissa av oss, tex jag svettas mkt mellan benen för att jag är överviktig, och då blir det en helt annan doft. sover naken och går ofta näck hemma men de hjälper inte, har fortfarande lår som stänger in fukten.. så JAG kan inte tvätta med enbart vatten. Jag tvättar med intimtvål, och det torkar inte ut på mig, är lagomt fuktig ändå ja (y)
En viktig sak är att endast använda trosor i ren bomull. Jag vet - det är jättesvårt att hitta nuförtiden, men syntet är definitivt inte bra för underlivet. Har hört en gynekolog varna för detta.
Likaså att hellre välja stay-ups före strumpbyxor.
Jag tycker absolut TS skall gå och undersöka detta. Om man inte är bekant med hur ens kropp skall lukta är det bra att lära sig det. Förhoppningsvis slipper du TS gå till en gynekolog, utan kan gå till en barnmorska på mödravården på vårdcentralen. Börja med att ringa Vårdguiden på 1177 och fråga.
Hur ser flytningarna ut?
Medarbetare på Skor iFokus
#22 Det är väl strunt samma om det är gynekolog eller barnmorska som kollar? Är ju samma undersökning.
#23 Olika. Lite svårt att förklara men ofta klumpigt men ibland bara rinnigt och genomskinligt typ?
#23 är de tjocka och vita och luktar illa bör du kolla upp det! Det kan vara Bakteriell vaginos som någon sagt tidigare, det är (vad jag vet) inte speciellt farligt. Jag har haft det i några omgångar och man får en gel som man ska ha i slidan varje kväll i några dagar och sen är det borta!
Medarbetare på Skor iFokus
#26 Okej, tack :)