Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 23104 ggr
Anonym
Anonym
0

Intimrakning

Hej!

Hur gör man för att intimraka sig på bästa sätt? När jag gör det blir det små sår och det blöder, som senare blir till röda prickar.

Jag använder en hyfsat bra hyvel med tre blad (?) och satin care för känslig hud, funkar dock ändå inte. 

Någon som vet hur man ska göra? Blir väldigt trött på det här..

Pelle Långlös
0

Raka när du är i duschen. Funkar för mig. Har aldrig haft lödder eller något sånt och har aldrig fått prickar eller något sånt. Bara när jag rakar på torr hud.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anonym
Anonym
1

#1 Rakar mig alltid när jag är i duschen.

Pelle Långlös
0

Det stod tyvärr inte i ditt första inlägg. Kanske du har brist av något som gör din hud extra skör.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anonym
Anonym
4

Du ska inte trycka på för hårt då du rakar. Du kan också först börja med att raka medhårs och sen åt sidorna och till slut mothårs. Så brukar jag göra och jag har inte längre några problem sedan jag började på så. Sen kan det vara en idé att duscha under riktigt varmt vatten eller gå i bastu och raka dig efter bastun. Då fungerar det som allra bäst.

Anonym
Anonym
1

#3 Jag vet, fetmarkerade bara texten då jag ville förtydliga att jag alltid rakar mig i duschen :) Min hud är väldigt konstig, får utslag överallt och har väldigt känslig hud över lag, har inte blivit av att kolla upp det.. Misstänker att jag har en hudsjukdom, då många symptom stämmer in. (blev lite ot här)

Trodde inte min känsliga hud skulle påverka rakningen, har inte tänkt så långt..

#4 Tack för tipsen! Ska självklart testas :)

Pelle Långlös
0

Det kan det också vara. Kolla upp dig och kolla om du har någon brist eller liknande och hör med läkaren (du behöver kanske inte ta upp intimrakningen) om att du har så känslig hy osv.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anonym
Anonym
7

#5 Kan ju vara en idé att ta det lugnt med rakningen om du är överkänslig. Det kanske fungerar att bara raka där vid blygdläpparna och lite vid sidorna om du känner att du riktigt vill. Men man behöver ju inte ta bort så mycket. Det är inget fel med att ha lite hår kvar och se kvinnlig ut. :) Dock värre om ens kille vill att man är helrakad eller om du själv tycker att helrakat är snyggast och fräschast.

Själv har jag börjat tycka om att ha en liten buske eftersom de killar jag har varit med om har älskat det. De har tyckt att det är kvinnligt och de var lite less på att det jämt skulle vara så hårlöst. Så jag har börjat våga ha en välansad liten buske nu som då där nere. :)

Tina-A
6

När jag rakat mig brukar jag köra på lite oparfymerad deo där fram. Blir inga röda prickar och blöder ingenting då, funkar superbra! Tipsat om det här inne förut och vet flera som testat och blivit lika nöjda som jag :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Inaarah
1

#8: Är det någon särskild deo då, eller går det att använda vilken som helst förutsatt att den är oparfymerad? Tack för tips!

Tina-A
0

#9: Vilken som, har själv en från närmaste ica :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Anonym
Anonym
0

Jag rakar med rakapparat på musen. Får alltid prickar om jag kör hyvel på hela.tar bara bikinilinje och lite på musen med rakblad.sedan smörjer jag med aloeveralotion. Man ska inte raka mothårs utan medhårs.

MiniW
4

Testa RFSU's olika produkter! Finns på apotek och i vissa andra butiker också 🙂 finns säkert någon internetsida också. Jag använder deras produkter och är skitnöjd, hade också problem förr.

LLLINN
16

Olika personer är olika känsliga för intimrakning, jag hör - som du - till de känsligare medan t.ex #1 verkar höra till de mindre känsliga. Jag har dock kommit på hur jag ska göra för minimalt med prickar och sår: 1. Tvättar underlivet med varmt vatten och RFSU's intimtvål, aldrig med någon annan parfyrmerad tvål som lätt irriterar 2. Sitter ner i skräddar ställning så att huden spänns så mycket som möjligt och stryker på rikligt med RFSU's intim rakgel. (Stryker på ny gel mellan varje steg 3-6) 3. Använder en Herr-rakhyvel (Gilette fusion proglide) då den är mycket vassare än tjejrakhyvlarna och inte har samma parfymerade gel som t.ex Venus-rakhyvlarna 4. Börjar raka medhårs vääldigt löst, trycker knappt något alls. Man ska låta hyveln göra jobbet! Drar långa tag, korta ryckiga tag irriterar huden och hårsäckarna. 5. Börjar efter en stund raka mer snett/medhårs (det ska inte ta emot i hårsäckarna) och så småningom helt vertikalt. Fortfarande långa lösa drag! När detta rak-sätt inte tar något längre kan man raka några drag snett mothårs. 6. Rakar tillslut helt mothårs (om det tar emot i hårsäckarna backar jag ett steg tills det inte tar emot mothårs längre) 7. Avslutar duschen med att skölja underlivet i svalt vatten för att stänga porerna. Sedan smörjer jag med RFSU's intim after shave. Har ej på mig spetstrosor eller tighta jeans de närmsta timmarna efter rakningen. 8. Varje dag smörjer jag även med RFSU's vinröda intimkräm (minns ej vad den hette men "calm" någonting) Det är en hel vetenskap haha men jag som är otroligt känslig får tänka extra noga!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

galentjej
0

Jag börjar alltid 'baktill' om man säger så, sträcker ut skinnet med vänster hand och rakar uppåt mot venusberget med högra, sedan rakar jag venus medhårs samtidigt som jag sträcker ut skinnet så gott det går. Sköljer av rakhyveln efter nästan varje drag. Tvålar in mig tills det blir helt skummigt innan jag börjar raka dessutom (använder tvål som rakskum) Tänk på att inte trycka rakhyveln så hårt, det har jag kommit på mig själv med att göra flera gånger. Tror typ att håret ska försvinna extra bra då, men istället för jag bara fler rakfinnar, så låt hyveln glida löst :) Efteråt smörjer jag in mig med Aloeveragel! Brukar ha någon liten rakfinne här och där, men detta sättet är det skonsammaste jag provat hittills iaf :)

JossanH
1

Det som känns lite skrämmande med att använda deo direkt på nyrakad och känslig hud är att det finns många riktigt dåliga ämnen i deodoranter så som aluminium som går rakt in i kroppen. Det finns ett fåtal deo som inte innehåller detta som lushs deodoranter men dessa skulle nog inte göra något för rakningen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gasoline
0

Jag brukar inte blöda när jag rakar, eller få sår, däremot får jag röda prickar och musen ser ut som en skabbråtta efter ett tag. Jag har provat både parfymfri deo och babyolja och båda har sina nackdelar, men jag är prick och kli fri längre :-D Det är dessutom viktigt med vass rakhyvel och jag rakar i duschen med babyolja för att minska irritation på huden.

CarolinaF
0

#0 Du rakar på känslig hud och därför är det stor risk att det blir irritation och små blödande sår. Här är mina tips

1. Skaffa en riktigt bra rakhyvel (inte en billig engångs, utan en bra)

2. Skölj med varmt vatten så att du värmer upp det område du ska raka ordentligt (det ska givetvis inte gör ont men åndå varmt)

3. Använd rakgel anpassa för intim rakning

4. Raka MEDHÅRS inte mothårs

5. Söla av och låt luft torka

6. Sov gärna utan trosor första natten efter rakning. 

(Använd aldrig perfymerade produkter i underlivet)

neasfotografier
0

Jag använder alltid RFSU's Nice n Cool efteråt. Innan fick jag också röda prickar och kunde börja blöda. Men när jag använder den där efteråt så får jag inte det. Blir inte sådär snustorr heller 👍

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."